• Anonym (Taskig:()

Bebis HATAR näsfrida. Hjälp!

Min son (9mån) är förkyld och har hemsk snuva. Jag är tvungen att använda näsfrida ofta. Så fort han ser den börjar han skrika! Det känns så taskigt och fel att hålla fast hans händer och huvud varje gång man ska använda den. Men jag måste ju:( Det är säkert obehagligt och gör ont då han är röd runt hela näsan, stackare.. Vi använder även Neseril och Renässans näsdroppar. Vad kan jag göra mer? Jag blir så ledsen varje gång jag tar fram fridan..

• Svar på tråden Bebis HATAR näsfrida. Hjälp!
  • Muffins i magen

Åh jag vet, det känns som övergrepp. Jag höll på med den där ändå trots livliga protester och försökte tänka att det trots allt hjälper barnet att andas bättre. Det är hemskt att hålla på med den men vilken skillnad det blir!

• sweasmamma

fy vad jobbigt för dig !! jag veet hur det är tills min bm sa,ANVÄND INTE NÄSSUG!!! det stimulerar slemhinnorna så barnet fortsätter snora !!  hoppas han blir bättre snart !!

kallt ute som tusan men bättre gosa in honom i ett täcke och öppna fönstret en stund 

• Anonym

Mitt barn hatade den också och jag har inte träffat någon unge som gillar den efter 6 mån ålder. Men varför håller du på med den. Använd nässpray och koksalt och torka snoret när det kommer ut. En liten tops gör bra rent också.

Jag slutade använda våran näsfrida så fort dottern blev ledsen av den. Och hon mår inte sämre nu.

sweasmamma skrev 2012-02-07 14:02:02 följande:
    fy vad jobbigt för dig !! jag veet hur det är tills min bm sa,ANVÄND INTE NÄSSUG!!! det stimulerar slemhinnorna så barnet fortsätter snora !!  hoppas han blir bättre snart !!

kallt ute som tusan men bättre gosa in honom i ett täcke och öppna fönstret en stund 
    Det känns som om han kan andas bättre när jag använt den. Jaha ska man bara torka av då eller? Använder jag nässpray så rinner den ut om näsan inte är tom..
    Anonym skrev 2012-02-07 14:02:28 följande:
    Mitt barn hatade den också och jag har inte träffat någon unge som gillar den efter 6 mån ålder. Men varför håller du på med den. Använd nässpray och koksalt och torka snoret när det kommer ut. En liten tops gör bra rent också.

Jag slutade använda våran näsfrida så fort dottern blev ledsen av den. Och hon mår inte sämre nu.
    Då andas hon bättre och på natten sover hon bättre när jag har sugit ut allt.
  • Queenie70

Näsfrida är räddningen ibland, men ska användas sparsamt. Blir lite bekymrad när du säger att du måste använda den ofta....Kanske begränsa till en gång om dagen, innan läggning eller så.

• Anonym

Jag tycker att det är lite av ett övergrepp att hålla fast ett barns armar och huvud och stoppa in något i näsan. Klart han får panik, det skulle jag också få om någon som var mycket större än mig gjorde det.

Du skriver att han sover bättre, men sänk tempen i hans rum och gilla läget. Förkylda bebisar sover sämre, men det går över.

• tahira

Strunta i att använda den ett slag. Du skall se att det går hur bra som helst att klara bebisförkylningar utan. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
  • Anonym

Höj upp huvudänden på sängen om du inte redan gjort det, ett par böcker brukar fungera bra.

Köp äkta japansk pepparmyntsolja på hälsokosten, bara genom att öppna flaskan rensar du näsan på alla inom 5 m avstånd. Blöt en näsduk (i tyg), diskhanduk el liknande med vatten som du har droppat ett par droppar olja i och häng någonstans i rummet, på elementet är bra tex.

Torka runt näsan med mjuk pappersnäsduk, gnuggar man den mellan händerna lite innan blir den ännu mjukare. Smörj med salva om näsan blir röd.
    Tops fungerar också men kan också vara obehagligt.

Fick höra av en vän att lite snor är bra om det får vara kvar i näsan, det är till för att kyla av den så man blir frisk fortare.
    Vet dock inte om det stämmer, hon är antoposof så kanske är det något hon hört från Vidarkliniken eller så.

Anonym skrev 2012-02-07 14:14:13 följande:
    Jag tycker att det är lite av ett övergrepp att hålla fast ett barns armar och huvud och stoppa in något i näsan. Klart han får panik, det skulle jag också få om någon som var mycket större än mig gjorde det.

Du skriver att han sover bättre, men sänk tempen i hans rum och gilla läget. Förkylda bebisar sover sämre, men det går över.
    Vaaaaaaa? Tack för det svaret! Ett ÖVERGREPP? Att hålla fast honom på skötbordet när han vill vända sig är  väl också ett övergrepp enligt dig då? Eller? 
    Någon som är mycket större? Jag är inte NÅGON som är mycket större utan hans MOR! 
Svar på tråden Bebis HATAR näsfrida. Hjälp!