Inlägg från: strawberryshortcake |Visa alla inlägg
  • strawberryshortcake

Adoptera från Slovakien.

Vi ska påbörja medgivandeutredningen nu i mars (beräknas vara klart i början på juni) och vi har Slovakien som ett av "våra länder". 

När vi ställde oss i kö funderde vi på Tjeckien men informationen som stod på BFA-s hemsida visade sig vara lite väl mycket glädjesiffror men däremot rekommenderade BFA oss att fundera på Slovakien, så det gör vi! :)

Någon som vet hur många ansökningar som finns i landet just nu, stod något om att BFA bara får ha 10 ansökningar i landet åt gången.

• strawberryshortcake

Ni som gjort detta med papperssamlandet till Slovakien ganska nyligen.. vad hade ni för fotografier.
    Det står fotografier i "hemmiljö" på ena raden och sedan "bilder från familjealbumet" på andra.

Vi hade tänkt oss någon bild från vårt bröllop, någon från julafton + nyår, några bilder från våra resor och ett gäng bilder på oss i huset och trädgården.

Hur har ni andra gjort?

• strawberryshortcake

Åh, tack! :)
    Riktigt roligt att ha kommit igång.

Vi kanske gör som ni då, skickar med ca 20 bilder och sen får BFA välja ut de bästa 15.
    Vad för bilder kompletterande ni, bara lite randon bilder på er två inifrån huset?
    Hade ni med några bilder på er tillsammans med barn eller känns det lite "too much"?

Hur långt har ni kommit JRS? :)

• strawberryshortcake

Hellu!!
    Nu har jag strax suttit med pappers-samlandet i 5 timmar i sträck. Puh. :)

VI har skrivit listor, bockat av, beställt personbevis, ringt skatteverket, tagit tusen kopior.

Känns faktiskt bra att göra så mycket som möjligt och igår började vi med videofilmen. Känns otroligt lökigt men jag antar att vi får försöka bortse från det. :)

Några saker jag tänkt på under dagen.
    Det står så här i ett av papperna:

"What are your other visions and expectations of the child?"

Hur jag än förmulerar mig blir det fel. Och naivt. Några förslag?! :)

och nedan mening:

"Who will take care of the child after it is entrusted into your care? For how long"?

Que?!

Det snurrar big time i mitt huvud nu! :)

Jag har hört innan att man ska gå igenom en psykolog-utredning för att kunna adoptera i Slovakien, det står INGET om detta i instruktionshäftet. KOmmer det saker, som psykologutredning, i efterhand eller är det slopat?

• strawberryshortcake

Vi börjar komma en bit på vägen nu i papperssamlandet. Liiite är helt klart och ikväll tänkte vi skriva om och ändra lite i vårt personliga brev.

Hur lång tid brukar det ta för utdraget från polisen samt utdragen från landsarkivet?

Svar på tråden Adoptera från Slovakien.