Inlägg från: Jezziie |Visa alla inlägg
  • Jezziie

Adoptera från Slovakien.

Hej. Min man och jag ska adoptera från Slovakien. Vi ska börja samla papper dit, men har inte fått instruktionerna från BFA än. Ni som har adopterat därifrån förut kanske kan tipsa oss om vilka papper det är som man behöver samla ihop, så att man kan börja "jaga" dem direkt. Skulle vilka hinna bli färdig på 1 månad eftersom vi åker till Thailand på semester i 2 veckor den 15 mars, vill ju helst ha det färdigt då. Alla tips om Slovakien är intressant.Även hur adoptionerna och BB går till och hur länge ni fått vänta på BB efter att ni skickat era papper dit. // Jessica

• Svar på tråden Adoptera från Slovakien.
  • Jezziie

Tack så jättemycket för ditt svar. Väldigt bra tips måste jag säga, hade ingen aning om att man skulle göra en film, det kan nog bli lite knivigt o ihop den till nått bra. Får nog ställa in mig på att vi nog inte kommer hinna detta på 1 månad, men vi är ju i alla fall igång och det känns helt underbart.
    Kommer säkert höra av mig om fler frågor dyker upp under processen.

• Jezziie

Vi får göra så gott vi kan och så får vi se om vi hinner eller inte, hehe. Jo det kan nog vara bra att ha en lista att bocka av på och sen skriva vem som ska göra vad.

• Jezziie

Hej.
    Ok, va spännande. Vi har precis börjat med papperssamlandet nu, ska förbi Skatteverket och fixa det där pappret om taxeringslängden antingen imorgon eller på onsdag.
    Du. en dum fråga, när jag ska beställa polisregisterutdrag, ska jag då kryssa i rutan där det står "för utskick inom sverige" eller där det står "för utskick till Europa"? är jag helt trög som inte fattar eller? Hur beställer man utdrag ur dopboken från landsarkivet, ringer man dit eller? Jag ringde till pastorsexpeditionen och de skulle kolla upp det.

• Jezziie

Tack för alla tips. Tur att det finns så snälla människor här på FL som mer än gärna hjälper till

• Jezziie

Hej Hella13.
    Va kul att ni också ska adoptera ifrån Slovakien jo det känns som det är papper överallt, och så måste man som du säger hålla koll på original och kopior. Jo, filmen känns också som det kommer ta ett tag o få till.
    När började ni samla ordning papper till Slovakien?
    Alltid kul och få kontakt med nya Slovakienfamiljer. Lycka till.

• Jezziie

Hella13: okej, men då ligger vi ju precis lika processen såg att du hittade hur man mailar, så vi kan alla grejer därigenom

• Jezziie

Hej. Kul med nya slovakienfamiljer. Vi har våra papper nere i Slovakien och har väntat BB i ungefär 2 månader låter ju riktigt bra att BFA tror att det kommer gå fort det är ju det man hoppas mest på

Jo det ska vara en film på 20 min och det var nog den svåraste biten, inte lätt och filma sig själv och så. Vi presenterade oss och visade runt lite i huset. Det var mest riktat till myndigheterna, sen gjorde vi lite lekar och bjöd på oss själva till vårat framtida barn.
    Sa BFA hur länge dom trodde ni skulle få vänta innan ni skulle få börja samla papper?
    Kram

• Jezziie

Hej. Jo du har läst rätt. Fast det står att det önskas föräldrar födda 1975 eller senare för dom yngre barnen. Så ni passar bra in vi är födda 84 och 86

• Jezziie

CherryLenore: kul med fler i denna tråd. Men även om ni inte är gifta så kan ni gå med i organisationen och samla kötid, just nu har väl inte Slovakien så lång kötid, men det kan ju ändras fort.

Jo, nu har vi snart väntat barnbesked i 3 månader. Så det känns bra. Lycka till med allt.

• Jezziie

Men efter att ni har fått era papper översatta ska de skickas till centralmyndigheten där, sen tar det ungefär 6 veckor tills den blir godkänd, sen efter det kommer ni med i "kön" för barnbesked. Har de inte sagt det till er?

• Jezziie

Ok, jag tyckte 6 veckor kändes drygt och vänta, det kändes så länge tills man fick hem pappret som stod att man var godkänd i landet och var uppsatt på väntelistan. Men de här 3 månaderna som väntat efter vi blivit godkända känns inte alls så jobbiga. Vi räknar också med att vi får vänta 1år. Lycka till ni med.

• Jezziie

JRS: jag menar såklart att det är matchningssystem i Slovakien, bra att du rättade till. Men man står ju i nån slags "Kö" iaf, eller det kanske bara är jag som kallar det så. Hehe.

• Jezziie

Hej alla nya och gamla förstås. Har allt varit inne och följt eran diskution, men inte kommenterat.
    Har tagit avstånd från FL då det har varit mycket på jobbet.

Psykologutredningen är slopad, och det kändes skönt då filmen krävde en hel del energi och tid.
    Som du skriver är det väldigt mycke krångliga frågor att svara på. Det bästa är att maila med Anna Karin och fråga henne, hon som kan dom här grejorna, så det blir rätt direkt och ni slipper komplettera så mycket.

För oss går det bara bra för annars, på fredag har vi väntat BB i 4månader. Men förbereder oss för en väntan på minst 6 månader till. Men tänk, snart kan vi vara föräldrar.

Lycka till alla, hoppas det kommer många småttingar från Slovakien snart

• Jezziie

Kanske skulle ha skrivit såhär istället: att jag tagit avstånd från FL ett tag pga att det varit mycket på jobbet, men jag tittar in lite då och då.

• Jezziie

VI HAR FÅTT BARNBESKED vi flyger på moln är chockade än så länge. Sån underbar känsla, nu är jag äntligen mamma

Svar på tråden Adoptera från Slovakien.