Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

När börjar man med välling??

Jakan skrev 2012-02-06 10:20:51 följande:
    Tack för era svar:) nä alltså jag vill inte stressa henne på något vis utan fortsätter gärna med ersättningen. Saken är den bara att hon sen ett par veckor tillbaka är så ointresserad vid matning, måste typ tvinga henne att äta:( Så jag tänkte att man kanske skulle bryta den onda spiralen och ge något annat. Men efter att jag läst på lite så verkar det vara gröt man kan börja ge som kompliment (i små möngder till att börja med) Vad säger ni om det, någon erfarenhet? Bvc ger ju aldrig några bra råd så tacksam för alla tips!!!!!
    Skulle inte råda att ge gröt så tidigt heller, det finns en anledning till att man rekommenderas att vänta till 6 månader. Att hon är ointresserad av mat är ju inget som kan botas på så sätt, det är dessutom klassiskt för åldern och går över. Det beror på att hon är i en jobbig utvecklingsfas nu, och nästan alla blir mer eller mindre ointresserade av att äta i den här fasen. Även de som ammar märker oftast samma mönster (därför tror många att deras mjölk sinar, men så är det alltså inte) och börjar då ofta ge ersättning istället, de som redan ger ersättning börjar ge gröt och de som ger gröt börjar ge välling i hopp om någon slags förändring. Det beror på deras inre utveckling, och man ser exakt samma mönster oavsett vad man ger! Så fortsätt du att erbjuda det hon är trygg och van med, ersättning är det absolut bästa alternativet ur näringssynpunkt. Men tvinga självklart inte, utan fortsätt erbjuda och vill hon inte ha just då så testa senare. De svälter inte ihjäl bara för att de får minskad aptit en period.
  • skogsvitter

Vad ska du göra när samma sak händer kanske om ett år och det enda hon äter är fast föda men plötsligt tappat all aptit igen? Då finns inget att "avancera" till längre. I princip alla barn fungerar så här, det är bara att vänta ut och ta det med ro.

• skogsvitter

Just det, jättebra tips att sätta sig i en lugn miljö och mata. Många som ammar får också plötsligt gå undan om bebisen ska få ro att äta i den här åldern. Vet de som fått sätta sig i ett kolsvart tyst rum för att bebisen ska kunna äta. Försök tänka på sånt runt omkring, och se vad ni kan göra för att göra det bästa av situationen.

• skogsvitter
    Jakan skrev 2012-02-06 11:09:16 följande:
    Ja då fortsätter vi med bara ersättning :) jag får som ni säger hålla ut och erbjuda mat oftare om hon bara får i sig lite per tillfälle. Jag är extra nojig för hon ligger under medelkurvan och runt 2månader stod hon still i vikt ett par veckor. Jag känner mig ibland så osäker på allting men det kanske är normalt som första gångs förälder... Skönt att ni varit med om liknande! 4månader verkar vara en sån lite längre utvecklingsfas, har ni någon erfarenhet av vad det är för nya färdigheter dom utvecklar i denna period?:) Tack igen!
    Att de står still i vikt runt den åldern kan vara helt normalt och kopplas oftast till den sk amningspuckeln. De kan då sjunka lite från kurvan på BVC och det är alltså precis som det ska vara dvs om man ammar. Antar att ni inte fick höra detta utan det var därför ni började med ersättning istället? Att de ligger under medelkurvan är ju inget konstigt, alla kan ju inte ligga precis medel eller över, hälften måste rimligtvis ligga under Och detta utan att det är något fel alls naturligtvis. Men BVC brukar mest vara duktiga på att göra föräldrar oroliga pga deras okunskaper, så ni kanske fick höra (precis som jag) att det är oroväckande att de ligger under? De har då helt fel.

Angående utvecklingsfasen finns det en bok som heter "växa och upptäcka världen" som är kanonbra just för sådan info. Här är kortfattat om faserna ur just den här boken:
    www.familjeliv.se/Foralder/Wiki/a190.html
Svar på tråden När börjar man med välling??