När börjar man med välling??
Vår dotter är 4månader och får bara ersättning på flaska sen hon var 2månader. Jag undrar nu när man börjar med välling istället? Eller fortsätter man med ersättning tills de äter vanlig mat/burkmat? Tacksam för svar:)
Vår dotter är 4månader och får bara ersättning på flaska sen hon var 2månader. Jag undrar nu när man börjar med välling istället? Eller fortsätter man med ersättning tills de äter vanlig mat/burkmat? Tacksam för svar:)
jag började ge min dotter välling när hon var runt 4 månader :) gav lite i början sen ökade jag tills hon åt så mycket som man skulle.
Man bör fortsätta med bröstmjölk eller ersättning till ett års ålder. Välling ska INTE ersätta det, utan isåfall vara ett komplement.
Fortsätt med ersättning ett tag till! Välling ska man inte ge istället för ersättning utan som komplement (på samma sätt som med gröt). Det är väl rekommenderat med max 3 (har jag för mig) grötmål per dag och dessa kan ju likställas med välling så trots välling ska du ju fortsätta med ersättningen.
Om ni vill kan ni t.om. strunta helt i välling sen.. (vi försökte få äldste sonen att ta välling, men det gick inte hur vi än provade så han fick äta gröt istället. Med tvåan provade vi inte ens utan gick på gröten direkt istället).
Varför stressa med välling? Allt för många stressar med att börja med nästa moment.
BVC samt läkare rekommenderar att barnet får ersättning fram till det är 6 månader.
Du bör inte byta bort ersättningen helt eftersom den är mycket mer näringsrik än vällingen.
Endast lite smakportioner mellan 4 och 6 månader rekommenderas.
Välling är ifrån 6 månader.
MEN
Det finns inget som säger att man måste göra som BVC rekommenderar.
Vet många som börjar med välling som kvällsmål så bebisen skall hålla sig mätt längre.
Sedan finns det vissa bebisar som äter mängder med ersättning men ändå inte blir mätta och då brukar de få ge välling också så bebisen blir mätt. Men man brukar inte ta bort all ersättning.
Man bör ju dock ha i åtanke att vällingen inte är ifrån 4 månader längre som den var förr utan nu är anpassad att passa bebisar på 6 månader. En 6 månaders bebis tarmar är mer mogna än en 4 månaders. En del barn får väldig förstoppning när de börjar med välling innan tarmarna är mogna men en del barn klarar det jättebra.
Slutsats: Vill du prova så gör det men i små mängder är väl att föredra så att bebisen fortfarande får behålla den näringsrika ersättningen.
Tack för era svar:) nä alltså jag vill inte stressa henne på något vis utan fortsätter gärna med ersättningen. Saken är den bara att hon sen ett par veckor tillbaka är så ointresserad vid matning, måste typ tvinga henne att äta:( Så jag tänkte att man kanske skulle bryta den onda spiralen och ge något annat. Men efter att jag läst på lite så verkar det vara gröt man kan börja ge som kompliment (i små möngder till att börja med) Vad säger ni om det, någon erfarenhet? Bvc ger ju aldrig några bra råd så tacksam för alla tips!!!!!
Vad ska du göra när samma sak händer kanske om ett år och det enda hon äter är fast föda men plötsligt tappat all aptit igen? Då finns inget att "avancera" till längre. I princip alla barn fungerar så här, det är bara att vänta ut och ta det med ro.
Just det, jättebra tips att sätta sig i en lugn miljö och mata. Många som ammar får också plötsligt gå undan om bebisen ska få ro att äta i den här åldern. Vet de som fått sätta sig i ett kolsvart tyst rum för att bebisen ska kunna äta. Försök tänka på sånt runt omkring, och se vad ni kan göra för att göra det bästa av situationen.
Ja då fortsätter vi med bara ersättning :) jag får som ni säger hålla ut och erbjuda mat oftare om hon bara får i sig lite per tillfälle. Jag är extra nojig för hon ligger under medelkurvan och runt 2månader stod hon still i vikt ett par veckor. Jag känner mig ibland så osäker på allting men det kanske är normalt som första gångs förälder... Skönt att ni varit med om liknande! 4månader verkar vara en sån lite längre utvecklingsfas, har ni någon erfarenhet av vad det är för nya färdigheter dom utvecklar i denna period?:) Tack igen!
Min son är i en utvecklingsfas nu. Han är 4 månader.
Han gnäller och vill vara nära/ha uppmärksamhet hela tiden.
Vill inte ligga själv på en filt med babygym/leksaker längre.
Äter ungefär samma mängd som han brukar men jag får kämpa för att få i honom den.
Han äter mycket oftare och mindre åt gången.
Är antagligen samma utvecklingsfas för din lilla tjej, det visar ju sig lite olika på alla barn.
Bara att hålla ut =)
När vår son gnäller mycket och ej kan komma till ro att somna så har vi tagit in vagnen och lagt honom i den
en stund så vi kan rulla honom fram och tillbaka, det gillar han och vi får lugn i huset =)
Ja vi har gett smakprov av spn mild havregröt:) bvc tipsade om det!