Du är långt ifrån ensam, om det är till ngn tröst... =/
Bor du hemma fortfarande?
Jag var sgs vuxen (19 år) när min mammas alkoholism uppdagades, men bodde hemma fortfarande. Jag letade gömda flaskor och tecken på nykterhet/onykterhet och för det mesta så körde vi (jag, pappa och min lillasyster) låtsasleken när hon var onykter. Låtsades alltså som att allt var som vanligt alltså. Bara konfrontation de ggr det var riktigt eländigt och inte ens vi kunde stoppa huvudet i sanden. Och dessa konfrontationer ledde bara till att mamma skärpte sig ett tag, men det kom alltid en ny.
Jag vet inte vad vi kunde ha gjort annorlunda, men jag önskar i alla fall att jag från börjat hade satt upp gränser för vad jag var beredd att utstå, och jag önskar att vi hade konfronterat henne oftare, om inte annat så med ngn sorts 'jag-budskap'. När jag flyttade hemifrån sedan så kunde mamma ringa onykter, och jag markerade inte på ngt annat sätt än att bli sur och kort i tonen. Jag har också blivit hembjuden på mat, och bara härdat ut.... Min mammas missbrukar har sedan långsamt förvärrats, för att bli riktigt illa för ett par år sedan.
Idag, sedan jag själv blev förälder, så har jag äntligen satt upp gränser som är tydliga både för mig och min mamma. Det kanske inte påverkar henne så mycket, men det har i alla fall gett MIG ett slags lugn. Jag har bestämt mig, jag vänder på klacken och går hur fint hon än har dukat och fixat med maten, jag säger 'du får ringa när du är nykter' och så lägger jag på. Jo, lite har det väl påverkat mamma, för hon har faktiskt ansträngt sig att hålla sig nykter när vi ska komma o hälsa på.
Ja, en väldigt viktig sak: Jag önskar att jag hade pratat med mina vänner om detta från start! Istället har detta varit en familjehemlighet i över 10 år!!! Mina vänner var förstå jätteförstående (och förvånade) och de har varit ett enormt stöd. Nu har jag dessutom börjat berätta det ganska så allmänt - som för ngn kollega som undrar varför mina föräldrar aldrig är barnvakter. Jag har även gått och pratat med en psykolog några gånger. Hon sa inget häpnadsväckande, men det betydde ändå mkt för mig.
Du kan inte påverka dina mamma särskilt mkt, men du kan i alla fall påverka dig själv.
Lycka till!