Hönor
Är det någon fler här som håller på men höns? Själv har jag inga än, men kollar på hönshus och förhoppnigsvis kan jag skaffa till våren! Jag tänkte att vi kunde prata om allt som har med höns att göra här :)
Är det någon fler här som håller på men höns? Själv har jag inga än, men kollar på hönshus och förhoppnigsvis kan jag skaffa till våren! Jag tänkte att vi kunde prata om allt som har med höns att göra här :)
HexaFlexagon; Hade jag gärna gjort, men jag har tummen mitt i handen så det hade inte blivit bra nog för mig och inte för maken som vill att det åtminstone ska se lite snyggt ut :P
Lajkie: Jag tror att det beror på om det är detalplanerat område? Fast jag är inte säker. Vi bor ute på landet så jag har inte behövt fundera på det...
Jag har höns här hemma. Byggde om ett gammalt hundhus lite och lät 3 hedemora höns och en tupp flytta in.
Fruktansvärt trevligt att ha dem strutta omkring och sprätta. Kommer fram och tigger gott gör dom också :)
Igår fick jag hem ytterligare 3 höns, och 6 ägg ligger i kläckaren :)
Jippie! Idag så var jag och hämtade kycklingar :)
Jag skulle ha 20 och kom hem med 21. Min kompis som följde med skulle inte ha några och kom hem med 5 :)
Jag är också på g att skaffa höns i vår ! Ca 5 st tror jag blir lagom för husbehov 😉. Nu ska vi sätta igång att planera och bygga ett hönshus. Men... Jag blev så vansinnigt nyfiken på hur det är att kläcka äggen själv, i en maskin ! Nu vill jag veta ALLT om det 😁 Om man utgår ifrån ett tomt hönshus, lägger ägg i maskinen om nån vecka eller två, när kan man då släppa ut kycklingarna i hönshuset ? Så att de klarar sig, menar jag 😁😁😁. Jag vet att tiden i maskinen är ca 3 veckor, men efter det ? Är det taskigt att göra så..?
Jag har ingen koll på att kläcka ägg. Men jag köpte som sagt kycklingar och dom var från 1 dag till över en vecka gamla. Just nu bor dom i hönshuset i en banankartong som jag sågat bort ena kanten på. Ute på golvet har jag ställt en vatten automat och en foderautomat och dom både äter och dricker. Men jag har ingen aning om man måste lära dom att göra det? (alltså om uppfödaren redan gjort det på mina...)
Dom vill ha det ganska varmt så en värmelampa är bra, ca 37 tror jag det skulle vara i spånet under lampan. Och den behöver man tills dom börjar få fjädrar som jag förstått det :)
Jag går i väntans tider nu :)
Har byggt hönshus i veckan samt hönsgård, nu ska nätet på stommen och redena ska skruvas upp, sen är det redo för inflyttning :) Så igår var jag och tittade på fyra dv.kochin höns med en tupp till. Har tingat några ägg som ligger på kläckning också :)
Längtas!
Ååå jag vill också ! Igår helst 😜 Vet inte vilket som är bäst, att köpa en "färdig" flock vuxna hönor, eller små kycklingar... Är helt klart mest sugen på kycklingar, men vet fortfarande inte om de / när de klarar sig i hönshus. Från dag 1 ? Tänker på värme osv. Klart man kan ha en värmelampa, men håller man dem inne tills de växt till sig sen då ? Hur gamla ska de vara innan de kan gå ut i inhängnaden ? Lär de sig allt själva, om man inte har någon vuxen höna som visar dem " livet" ? Många frågor, men jag hittar verkligen inte några ordentliga svar någonstans.. ,