Erase skrev 2012-04-15 22:57:04 följande:
Jag är också på g att skaffa höns i vår ! Ca 5 st tror jag blir lagom för husbehov 😉. Nu ska vi sätta igång att planera och bygga ett hönshus. Men... Jag blev så vansinnigt nyfiken på hur det är att kläcka äggen själv, i en maskin ! Nu vill jag veta ALLT om det 😁 Om man utgår ifrån ett tomt hönshus, lägger ägg i maskinen om nån vecka eller två, när kan man då släppa ut kycklingarna i hönshuset ? Så att de klarar sig, menar jag 😁😁😁. Jag vet att tiden i maskinen är ca 3 veckor, men efter det ? Är det taskigt att göra så..?
De ruvas 21 dagar. Det är sägs att det är väldigt viktigt hur tempen och fuktigheten håller sig. Runt 37,5 grader och ca 60% fukt första 18 dagarna. Du ska "vända" på äggen flera gånger om dagen första 18 dagarna också. Vicka på de ca 45 grader. Äggen ska dessutom vara placerade med spetsen nedåt för att öka kläckprocenten. Dag 18 höjer du fuktigheten till ca 80% och slutar vända äggen.
Efter ca 1 vecka kan du lysa äggen. Lys med en riktigt stark ficklampa (gärna LED) och kolla hur äggen ser ut. Om dom är befruktade och lever så kommer du se en sk spindel i äggen. En liten klump med spröt som går ut från "kroppen på spindeln". Det finns mycket bra beskrivningar på detta på nätet och div forum :)
Vi har precis kläckt fram 3 kycklingar här hemma i en hemma byggd kläckare, och det är hur fantastiskt som helst att sitta och kolla på dem små när de bryter sig ur äggen :)
Du kan ha de i hönshuset direkt de har torkat ordentligt, men måste ha värmelampa tills de är fullbefjädrade. det är lite olika på olika raser, men våra Hedemora tar ca 8 veckor på sig. Värmelampa måste du ha även om du har dem inne. Första 1-2 dygnen behöver dem ingen mat eftersom de lever på gulesäcken fortfarande. Men vatten ska du ge dem direkt. Picka lite med nageln mot fatet (inte någon bytta, dem drunknar ganska lätt och dör även om de blir blöta) för att locka till dig kycklingarna, det är så mamma höna göra när hon ska visa vart det finns mat och vatten. När du ska ge dem mat sen så är hårdkokt, finhackat ägg populärt. Mina äter undulat foder nu också. Sen kan du köpa Allfoder på Granngården som är för växande, ännu icke värpande kycklingar. Fråga gärna mer om du är något du undrar över :)