• Shadowcat

Hönor

Är det någon fler här som håller på men höns? Själv har jag inga än, men kollar på hönshus och förhoppnigsvis kan jag skaffa till våren! Jag tänkte att vi kunde prata om allt som har med höns att göra här :)

• Svar på tråden Hönor
  • lykantrophona

Jag har inte höns, bor i lägenhet, men har praktiserat på biologisk forskningsstation med höns. Väldigt fina djur!

• Mynta

Inga höns här heller, men den dagen jag bor i hus vill jag gärna ha en liten flock. Urmysiga djur! Orpington är min favoritras, speciellt de röda.

• Shadowcat

Jag sitter och suktar efter dvärg Kockiner. Dom var verkligen jättefina! Maken min är inte helt övertygad om att hönor är en bra ide, stadsbo som han är/var. Själv är jag uppväxt på en bondgård, dock med grisar och tjurar. Så jag tycker att djur på landet måste man ju nästan ha! Men eftersom han är lite tveksam så tänkte jag om man börjar med lite mindre höns och inte så många (4-5 stycken kanske?) så kanske det går att få han fast också :)

• lykantrophona

Ja, jag rekommenderar gamla lantraser, helt enkelt för att de är anpassade till klimatet här, och är därför lättskötta. Många av dem är mindre, så kanske kan du övertyga din make?

Nackdelen med höns är väl lukten!

• lovemark79

Har inga själv, men grannen har och deras ägg är nog det godaste jag någonsin ätit. Det vore en dröm att göra bakverk på så fina ägg. Så skaffa omgående om du har chansen, det är det lätt värt. Höns är ju dessutom relativt lättskötta så det är inget att tveka på.

• Shadowcat

Jippie! Om jag nu bara fixar ett hönshus så kommer det kycklingar till våren! Det här ska bli superkul!

• lantidyllen

Här blir det också höns till våren..

Jag har haft höns i flera år, men de blir ju gamla tyvärr.. Så mina sista fick somna in i höstas..

Jag kommer skaffa en ganska blandad flock tror jag, tycker det är kul med olika raser och utseende..

Jg har haft Brahma, Leghorn, Dv kockin och grönägsvärpare sist..

Har ju redan allt färdigt med hönshus, vattenbyttor, matskålar och hönsgård så här är det bara hönsen som saknas.. Mina höns gick lösa hela tiden, de gick själva in i hönshuset på kvällen så man kunde stänga in dem då och så var det bara att öppna på morgonen så gick de ut..

På vintern när det var riktigt kallt var de inne dygnet runt..

Det jag saknar mest är att kunna ge dem alla matrester som  blir när man har barn, det är halvfulla flingtallrikar, halva mackor m.m. som man bara kastar nu.. Förr gick man ner till hönsen och så blev det kalas för dem..            

• Shadowcat

lantidyllen: Vad kul :)

Min man är inte riktigt lika sugen på djur som jag, så jag kommer ha mina i en hönsgård och sen släppa ut dom fritt ibland.

Har du några bra nybörjar tips?

Idag fick jag klart med hönshuset. Så nu är det bara frakten av det jag måste lösa. Typiskt mig att hitta ett jag vill ha 40 mil bort....

• HexaFlexagon
    Shadowcat skrev 2012-02-17 21:07:42 följande:
    lantidyllen: Vad kul :)

Min man är inte riktigt lika sugen på djur som jag, så jag kommer ha mina i en hönsgård och sen släppa ut dom fritt ibland.

Har du några bra nybörjar tips?

Idag fick jag klart med hönshuset. Så nu är det bara frakten av det jag måste lösa. Typiskt mig att hitta ett jag vill ha 40 mil bort....
    Varför inte bygga själv?
Svar på tråden Hönor