Inlägg från: HexaFlexagon |Visa alla inlägg
  • HexaFlexagon

Hönor

Shadowcat skrev 2012-02-17 21:07:42 följande:
    lantidyllen: Vad kul :)

Min man är inte riktigt lika sugen på djur som jag, så jag kommer ha mina i en hönsgård och sen släppa ut dom fritt ibland.

Har du några bra nybörjar tips?

Idag fick jag klart med hönshuset. Så nu är det bara frakten av det jag måste lösa. Typiskt mig att hitta ett jag vill ha 40 mil bort....
    Varför inte bygga själv?
  • HexaFlexagon
    Lajkie skrev 2012-02-17 21:09:40 följande:
    Får man ha höns i tätbebyggt område?
    Jag tror att det är så att du får ha höns men att tupp kan ställa till det.
  • HexaFlexagon
    Shadowcat skrev 2012-02-17 21:18:16 följande:
    HexaFlexagon; Hade jag gärna gjort, men jag har tummen mitt i handen så det hade inte blivit bra nog för mig och inte för maken som vill att det åtminstone ska se lite snyggt ut :P

Lajkie: Jag tror att det beror på om det är detalplanerat område? Fast jag är inte säker. Vi bor ute på landet så jag har inte behövt fundera på det...
    Jag tror inte att hönsen bryr sig. Glad
  • HexaFlexagon
    Erase skrev 2012-04-18 23:31:50 följande:
    Ååå jag vill också ! Igår helst 😜 Vet inte vilket som är bäst, att köpa en "färdig" flock vuxna hönor, eller små kycklingar... Är helt klart mest sugen på kycklingar, men vet fortfarande inte om de / när de klarar sig i hönshus. Från dag 1 ? Tänker på värme osv. Klart man kan ha en värmelampa, men håller man dem inne tills de växt till sig sen då ? Hur gamla ska de vara innan de kan gå ut i inhängnaden ? Lär de sig allt själva, om man inte har någon vuxen höna som visar dem " livet" ? Många frågor, men jag hittar verkligen inte några ordentliga svar någonstans.. ,
    Värmelampa rätt länge. Har inga siffror just nu.
    Fö lär de sig själva. Äter och dricker från start.

Låna en bok på bibblan!
  • HexaFlexagon
    lykantrophona skrev 2012-04-21 21:49:08 följande:
    Är det inte svårare att få ankor sådär riktigt tama? Eller är det bara mormors ankor som är sådär superfega?

Det finns ju en risk för att nykomlingarna blir mobbade av resten, så man får ju hålla ett öga på dem. Hur aggressiva höns är mot varandra verkar skilja sig mellan raser, så hör med uppfödaren. Men det kan funka, jag vet att folk har gjort så förr.
    Myskankor är lite speciella. Löpänder är lite strittiga och nervösa. Annars är de "vanliga" ankorna bara trevliga. Låter inte mycket. Sprätter inte upp trädgården. Går bara omkring och småpratar och vänder på löv och annat i sin jakt på mat. Det de skiter försvinner vid nästa regn. Enda "problemet" jag ser är att de slabbar väldigt på foderplatsen.
Svar på tråden Hönor