Inlägg från: Shadowcat |Visa alla inlägg
  • Shadowcat

Hönor

Är det någon fler här som håller på men höns? Själv har jag inga än, men kollar på hönshus och förhoppnigsvis kan jag skaffa till våren! Jag tänkte att vi kunde prata om allt som har med höns att göra här :)

• Svar på tråden Hönor
  • Shadowcat

Jag sitter och suktar efter dvärg Kockiner. Dom var verkligen jättefina! Maken min är inte helt övertygad om att hönor är en bra ide, stadsbo som han är/var. Själv är jag uppväxt på en bondgård, dock med grisar och tjurar. Så jag tycker att djur på landet måste man ju nästan ha! Men eftersom han är lite tveksam så tänkte jag om man börjar med lite mindre höns och inte så många (4-5 stycken kanske?) så kanske det går att få han fast också :)

• Shadowcat

Jippie! Om jag nu bara fixar ett hönshus så kommer det kycklingar till våren! Det här ska bli superkul!

• Shadowcat

lantidyllen: Vad kul :)

Min man är inte riktigt lika sugen på djur som jag, så jag kommer ha mina i en hönsgård och sen släppa ut dom fritt ibland.

Har du några bra nybörjar tips?

Idag fick jag klart med hönshuset. Så nu är det bara frakten av det jag måste lösa. Typiskt mig att hitta ett jag vill ha 40 mil bort....

• Shadowcat

HexaFlexagon; Hade jag gärna gjort, men jag har tummen mitt i handen så det hade inte blivit bra nog för mig och inte för maken som vill att det åtminstone ska se lite snyggt ut :P

Lajkie: Jag tror att det beror på om det är detalplanerat område? Fast jag är inte säker. Vi bor ute på landet så jag har inte behövt fundera på det...

• Shadowcat
    HexaFlexagon skrev 2012-02-17 21:41:46 följande:
    Jag tror inte att hönsen bryr sig. Glad
    Haha förmodligen inte :)  Men det var ett av kraven från maken att det skulle vara ett riktigt bygge och inte ett försök av mig. :D
    Så efter lite letande så hittade jag den här killen som bygger lekstugor. Så det blir nog bra! Om ca 2-3 veckor så skulle det vara färdigt, vet inte riktigt vart jag ska ställa det tills all snö har försvunnit....
  • Shadowcat

Jippie! Idag så var jag och hämtade kycklingar :)
    Jag skulle ha 20 och kom hem med 21. Min kompis som följde med skulle inte ha några och kom hem med 5 :)

• Shadowcat

Jag har ingen koll på att kläcka ägg. Men jag köpte som sagt kycklingar och dom var från 1 dag till över en vecka gamla. Just nu bor dom i hönshuset i en banankartong som jag sågat bort ena kanten på. Ute på golvet har jag ställt en vatten automat och en foderautomat och dom  både äter och dricker. Men jag har ingen aning om man måste lära dom att göra det? (alltså om uppfödaren redan gjort det på mina...)

Dom vill ha det ganska varmt så en värmelampa är bra, ca 37 tror jag det skulle vara i spånet under lampan. Och den behöver man tills dom börjar få fjädrar som jag förstått det :)

• Shadowcat

Vad kul att vi är några Jag hade inte så mycket till val än att börja med kycklingar eftersom det är ganska ovanligt med vuxna dv kockiner till salu här uppe... Det är kul med kycklingar men vädret är kanske inte det bästa.I natt blev det kallare än -10 så jag har varit ut ett par bändor för att slå på/av en värmefläckt jag har i nödfall... Har ni också problem med kylan?

• Shadowcat

Hm få se om jag lyckas nu tro. Så här såg mina kycklingar ut då vi hämtade dom. Nu är dom lite större växer ju så det knakar

Svar på tråden Hönor