• Thyris

Kan man bli beviljad igångsättning om man fött stort barn innan??

Hej,
    Är gravid med mitt andra barn och är jätte jätte jätte rädd för förlossningen!!!! Födde ett stort barn första gången ( nästan 5 kg på bf) och det var en jobbig förlossnng som blev lite panik i slutet på. Klipp, sugklocka och två som fick hänga på magen för att få ut barnet... fy f**.... VILL inte vara med om samma sak nästa gång!!! Kan man bli beviljad igångsättning om man fött stort barn innan och är livrädd för samma sak nästa gång?? Nån som blivit det?

• Svar på tråden Kan man bli beviljad igångsättning om man fött stort barn innan??
  • Whitetrash86

klart du kan.. finns dom som får igångsättning bara för att dom är "trötta på att vara gravida" (som alla mot slutet) frågan är bara NÄR du kan tänkas bli beviljad igångsättning.
    Prata med din BM om det hela. 

• Mynta

Jag är i samma sits som du. Födde en pojke på 4800 gram för snart fyra år sedan, är nu gravid igen (BF i maj). Har tagit upp det lite snabbt med min BM och läkaren på mottagningen, de verkar vara tveksamma, men jag ska dit igen om ett par veckor så vi får se...

• Thyris
    Mynta skrev 2012-01-31 07:55:00 följande:
    Jag är i samma sits som du. Födde en pojke på 4800 gram för snart fyra år sedan, är nu gravid igen (BF i maj). Har tagit upp det lite snabbt med min BM och läkaren på mottagningen, de verkar vara tveksamma, men jag ska dit igen om ett par veckor så vi får se...

precis samma som mitt barn då ( 4850g) Jag ska ha mitt andra i juni, och jag ska ta upp detta med min bm igen. Har pratat med henne om min förlossningsrädsla och dåliga minnen från första förlossningen och hon nämnde aurorasamtal. Men man träffar ju inte bm så ofta nu när man ska ha andra barnet så jag får väl påminna henne när jag ska dit i mars om att jag verkligen vill ha en tid där.
  • Jespis

Mitt andra barn vägde 5080g och när jag väntade det tredje höll de koll på oss. Tillväxtultraljudet visade att även hon var modell större, så vi fick välja datum för igångsättning. Hon kom en vecka före bf och vägde 4100g. Och vi tyckte att hon var pytteliten...

• Miloxan

Det har jag hört att man får, men det brukas väl göras ett tillväxtultraljud först.

• Thyris
    Jespis skrev 2012-01-31 08:03:00 följande:
    Mitt andra barn vägde 5080g och när jag väntade det tredje höll de koll på oss. Tillväxtultraljudet visade att även hon var modell större, så vi fick välja datum för igångsättning. Hon kom en vecka före bf och vägde 4100g. Och vi tyckte att hon var pytteliten...

ha ha, förstår om ni tyckte hon var liten då Kommer ihåg när dottern var liten, då vi faktiskt tyckte hon var liten, och några bekanta fick barn. Det barnet vägde typ 2.8 kg och när jag såg den bebisen blev jag nästan chockad,ha ha.  Tyckte det såg helt sjuukt ut med en sån LITEN bebis!! Vågar man hålla iden liksom *s* Men det var nog våran bebis som var stor..
  • Thyris
    Miloxan skrev 2012-01-31 08:06:15 följande:
    Det har jag hört att man får, men det brukas väl göras ett tillväxtultraljud först.
    Ja, det hoppas jag på att vi får göra, men tyvärr kan det vara svårt att få det att stämma. Barnet kan ofta vara både mkt minde och större än det visar på tul.
  • tomisamat
    TingaTinga skrev 2012-01-31 08:09:13 följande:
    Ja, det hoppas jag på att vi får göra, men tyvärr kan det vara svårt att få det att stämma. Barnet kan ofta vara både mkt minde och större än det visar på tul.
    ju senare i grav de mäter kan det vara +/- 10 %, i vikt
  • Jespis

När vi gjorde tul sade läkaren att det är svårt att säga HUR stora barnen är, lättare att se om de är i underkant. Vår tös bedömdes vara åt det större hållet och med tanke på storebrors stl så planerade vi igångsättning. Vilken för övrigt var en fantastisk upplevelse på alla sätt!

Svar på tråden Kan man bli beviljad igångsättning om man fött stort barn innan??