• Thyris

Kan man bli beviljad igångsättning om man fött stort barn innan??

Hej,
    Är gravid med mitt andra barn och är jätte jätte jätte rädd för förlossningen!!!! Födde ett stort barn första gången ( nästan 5 kg på bf) och det var en jobbig förlossnng som blev lite panik i slutet på. Klipp, sugklocka och två som fick hänga på magen för att få ut barnet... fy f**.... VILL inte vara med om samma sak nästa gång!!! Kan man bli beviljad igångsättning om man fött stort barn innan och är livrädd för samma sak nästa gång?? Nån som blivit det?

• Svar på tråden Kan man bli beviljad igångsättning om man fött stort barn innan??
  • angeiica

Vilken bra tråd! jag är inte gravid men nojar inför nästa då min son vägde 4924g och var 57 lång! var med om samma sak som dig TS med klockan, klipp och att dom hängde på magen men han kom ändå inte ut så det blev akut ks till sist.

• Jespis

För min del var det inga problem att andra barnet var stort. Första vägde 4325g och hade väl banat väg. Däremot är det inte så bra för bebisen att vara så stor. Vi hamnade på neo (bland minibebisarna...) och fick kolla blodsockret flera ggr per dag, tillmata honom (eftersom min mjölk inte runnit till och han krävde mer än råmjölken). Allt det vill man bespara nästa barn!

Använd det som argument om ni ska strids för er sak - jag tror att det biter bra! Resurskrävande är det också med stora barn!

• frökenfin

min senaste vägde 4880g och jag födde honom en vecka över tiden... nu går jag på viktoria samtal och ska få träffa förlossningsläkaren och lägga upp en "plan". viktskattning ska jag också göra. så när man fött så stora barn så är det ju lite risk att nästa kan bli större fast det är väl olika. jag hoppas att dom beviljar igångsättning om det verkar dra iväg med vikten:) du borde ju också kunna få det med tanke på att ditt barn var såpass stort.

• Modgun

Jaha? jag har fött två barn på nästan fem kg och det var lätt som en plätt.

Bara för att man förväntas få ett stort barn så är det inte synonymt med en igångsättning. Ett stort barn är inte heller synonymt med en jobbigt förlossning. 

• Poptart

Håller med Modgun! Det behöver inte vara jobbigt!
    Mitt första barn vägde 4800g, det gjordes TUL sent i graviditeten på andra barnet, hon beräknades vara STÖRRE, men vägde "bara" 3900 g. Båda födslarna var snabba och enkla.

Igångsättning ökar risken för långdragen förlossning, sugklocka och snitt, så det är ju inte heller bra! En igångsättning startar igång en förlossning då kroppen i sig inte är redo, därav de många komplikationer som kan uppstå.  

• 3 barns mamma84
    TingaTinga skrev 2012-01-31 07:13:57 följande:
    Hej,
    Är gravid med mitt andra barn och är jätte jätte jätte rädd för förlossningen!!!! Födde ett stort barn första gången ( nästan 5 kg på bf) och det var en jobbig förlossnng som blev lite panik i slutet på. Klipp, sugklocka och två som fick hänga på magen för att få ut barnet... fy f**.... VILL inte vara med om samma sak nästa gång!!! Kan man bli beviljad igångsättning om man fött stort barn innan och är livrädd för samma sak nästa gång?? Nån som blivit det?
    Klart du kan prata med barnmorskan om att få igångsättning eller kejsarsnitt efter att fått ett stort barn innan.
    Men man vet inte om nästa blir mindre och hur förlossningen blir nästa gång.

Jag födde vaginalt men flicka på 4140g och 52cm komplikationer men allt gick bra hon var en stort flicka enligt 2005.

Idag så säger man att hon var en normal bebis flicka.
    2008 fick jag kejsarsnitt BF+10 då han uppskattades till 4885g 2 dagar innan han kom ut.
    Så jag fick inte bli igångsatt då där går gränsen till kejsarsnitt tyvärr.
    Han var 5810g och 62cm

2010 så var jag lika rädd och nervös som du jag ville verkligen inte ha en stor bebis igen.
    Nu fick jag tul v 35+5 och han uppskattades till 3890g redan då.
    8 dagar efter fick jag planeradsnitt 2 veckor INNAN BF  BF-15 alltså och han var v 37+5 4150g och 51cm
    Så om jag nu skulle gå till BF dagen skulle pojken min vara ca 5,600g .
    Barnmorskan och överläkaren sa till mig på BF dagen skulle han vara över 5000g men under 6000g             
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 3 barns mamma84
    Poptart skrev 2012-02-22 21:17:32 följande:
    Håller med Modgun! Det behöver inte vara jobbigt!
    Mitt första barn vägde 4800g, det gjordes TUL sent i graviditeten på andra barnet, hon beräknades vara STÖRRE, men vägde "bara" 3900 g. Båda födslarna var snabba och enkla.

Igångsättning ökar risken för långdragen förlossning, sugklocka och snitt, så det är ju inte heller bra! En igångsättning startar igång en förlossning då kroppen i sig inte är redo, därav de många komplikationer som kan uppstå.  
    Om barnet väger över 4,880 säger man kejsarsnitt.
    Då man inte ska föda vaginalt ett stort barn.
    Man kan få innre skador och barnet och mamman KAN dö eller allvarliga komplikationer kan förekomma.

När min vägde enligt TUL 4885g så sa läkaren att det skulle bli allvarligt om man skulle sätta igång mig.
    Min tapp var öppen 2½cm och omogen så man sa NEJ till igångsättning och istället kejsarsnitt 2 dagar efter.
    Igentligen ville man ta honom ut redan samma dag jag hade TUL men vi var inte redo alls.
    Men när kejsarsnittet kom så var det komplikationer iaf idag kunde jag varit utan min man och mina 2 barn .
    Så nära hade jag på att dö .         
  • frökenfin

jösses,till mej sa dom att ser dom att det börjar dra sej mot 6000g så blir det tal om snitt!!!! men dom fick ju se sen när jag varit på tul och så.. igångsättning var första alt för mej beroende på hur det ser ut när den dagen kommer.... för dom sätter hellre igång om det går..

• 3 barns mamma84
    frökenfin skrev 2012-02-24 09:47:52 följande:
    jösses,till mej sa dom att ser dom att det börjar dra sej mot 6000g så blir det tal om snitt!!!! men dom fick ju se sen när jag varit på tul och så.. igångsättning var första alt för mej beroende på hur det ser ut när den dagen kommer.... för dom sätter hellre igång om det går..
    Jo men nu var ungen bara 5810g och 62 cm när han tittade ut med planeradsnittv 41+2
  • Limone

Jag bli lite nyfiken på vad ni med stora barn hade för förlossningsställningar? Jag födde en 5 kg-bebis halvsittande, det var som att krysta mot en vägg, men bytte ställning lite och då var det plötsligt bara att pluppa ut honom. Han kändes asliten fast han inte var det. Som jag fattar det är det största problemet med stor bebis att man kan bli värksvag. Funkar bara värkarna så...

• Jespis

Jag födde liggandes på ena sidan. Hade inga problem att få ut honom och hans 5080g. Problemen kom sedan, då han var stor för tiden och fick lågt blodsocker - och för den nya bebisens skull (två år senare) blev det igångsättning en vecka före bf för att vi skulle slippa neo, tillmatning, ständiga provtagningar...

• 3 barns mamma84

Jag fick inte föda då min var beräknad till 4885g och läkaren undersökte mig och sa nej till igångsättning då jag kunde gå sönder + att han kunde vara större .

Tredje fick jag föda men man gör inte igångsättning innan BF dagen utan BF+1 så jag vågade inte då TUL vissade 3890g = BF+1 5,600g så jag valde snitt 2 veckor innan BF BF-15  

Svar på tråden Kan man bli beviljad igångsättning om man fött stort barn innan??