• Grazzy

17 år o mamma, fler barn nu ?

liinaa skrev 2012-01-29 20:47:37 följande:

Är 17 år och mamma till min dotter som är snart 2 månader. Jag bara längtar till nästa barn. ( vill inte ha än) men jag vill inte vänta för länge. Hur länge tycker ni är lagom mellan barnen? När jag sa til min pojkvän att jag vill pröva att försöka i typ december igen tycker han det blir för tajt mellan dom men då blir det ju nästan 2 år mellan dom eftersom dottern är född i december. Tycker ni det är för tajt?  Läs gärna min blogg. linaandersson.myshowroom.se

Vi kommer få 2 år och 2 månader mellan våra barn. Tycker jag är alldeles lagom!
    Lycka till! 
  • Grazzy
    strongenough skrev 2012-02-09 19:40:42 följande:
    Tycker du borde skaffa jobb m.m innan fler barn. Allt blir så mycket enklare om man har det stabilt innan man skaffar fler. Jag fick med barn när jag var 17 år och visst har jag längtat mycket efter ett syskon men jag har insett att det är bäst både för min son, mig och syskon om jag har det stabilt och det har jag inte fått från nu, nu är jag 23 år. Denna gången blev jag väldigt oplanerat gravid med tvillingar annars hade det nog tagit ytterligare några år innan jag skaffat syskon till sonen.

Jag skulle aldrig vilja ha mindre än 3 år mellan mina barn. Som någon skrev så tror jag inte på att dem skulle ha något speciellt band om dem ligger närma i ålder. Det är 1 år och 9 mån mellan mig och min bror och vi avskyr varann.

Tror man mer får ett speciellt band till sitt barn om man har all tid i världen för dem och låter dem växa upp lite innan dem får syskon som tar en massa tid!  
    Samtidigt finns väl inget som säger att dom kommer hata varandra för att dom är i nära ålder? Tror mer att det är helt enkelt olika mellan syskon och har inget med deras ålderskillnader att göra
  • Grazzy
    strongenough skrev 2012-02-12 17:28:47 följande:
    Det har jag inte heller skrivit!
    Jo? Du och din bror hatar varandra för det är 1 år och 9 månader mellan er? Och du skulle aldrig skaffa barn på mindre än 3 år mellan dom .. hmm nog tycker jag det låter som att du menar det allt.
    Men du behöver inte bli aggressiv, jag la till en faktiskt i slutet... 
  • Grazzy
    strongenough skrev 2012-02-12 18:21:11 följande:
    Men herregud VAR skriver jag att det är p.g.a. åldern vi hatar varann? Vad du tycker och vad jag menar är uppenbart inte samma sak. Du borde inte lägga ord i munnen på folk!

Nej jag skulle inte vilja ha mindre än 3 år mellan barnen för jag vill ha tid för varje barn och låta dem utvecklas innan dem ska stå tillbaka för ett annat syskon. Med tvillingarna har jag inte mycket till val och jag tror inte att dem kommer få en hemsk uppväxt för där inte är någon ålders skillnad men jag tror inte det är det ultimata. Jag har då rätt att tycka så. 
    Men herregud kvinna, ta det lilla lugna!
    Du hade bara behövt framföra vad du igentligen menar och inte hoppa jämfota och skrika ut det som en galning och slita av dig håret för det.
    My bad om jag missuppfatta dig, men du framförde på så sätt att det lät som att det var det du menade när du sa att det knappt skiljer 2 år på dig och din bror och det spelar roll när man skaffar syskon.

• Grazzy
    strongenough skrev 2012-02-12 18:55:26 följande:
    Ja de är precis så jag uppför mig Glad
    Fy fan för mig!
    Du kanske borde lära dig fråga istället för att anta och lägga ord i munnen på folk? 
    Eller du lär dig att framföra exakt vad du vill framföra
  • Grazzy

TS: jag skulle nog vänta med syskon just nu. Din dotter är bara 2 månader och ge henne en bra uppväxt först och lär känna henne. Om något är eller två, är det nog kanske bättre att sätta nummer 2 till världen. För tro mig, det är lättare med utbildning och stadigare ekonomi då jag själv var nästan 19 när jag fick min första och inte gått klart skolan och visst längtade jag också ganska snart efter ett syskon, men vi väntade tills min skolgång blev klar åtminstone så jag har bättre chanser in på arbetsmarknaden efter den här bebisen fötts till världen.
    Du har hela livet på dig att skaffa syskon, men bättre säkra er gemensamma ekonomi först så ni slipper tänka på det här med bidrag, för det är inte kul alls behöva gå på bidrag endast och inte kunna unna sig mer roligheter åt sin egna familj.

• Grazzy
    strongenough skrev 2012-02-12 19:03:47 följande:
    Ja för alla uppfattar allt exakt likadant! Vad är du ute efter? För är de någon som tar i så är det du!
    Släpp det bara.
  • Grazzy
    strongenough skrev 2012-02-12 19:07:42 följande:
    Du som håller på!
    Jag har inte den tonen iallafall på mina inlägg. Så hade du haft sunt förnuft hade du lagt mina inlägg åt sidan och skitit i att ens förklara dig. Så släpp allt som vi sakt nu bara.
  • Grazzy
    strongenough skrev 2012-02-12 19:10:22 följande:
    Du har fin ton som lägger ord i mun, anklagar och fantiserar upp värsta historien om hur jag reagerar vid dina inlägg. Du verkar uppenbart ha problem med att tala normalt istället för att provocera.
    *Suck* Du la inte märke till att jag snällt och lugnt från och med första inlägget, sa att bara för att man är nära i ålder, behöver man inte hata varandra för det var den uppfattningen jag hade om dig och din bror i din story. Men vips, hoppar du på och blir otrevlig direkt och kommer med pekpinnen trots jag i alla inlägg haft en lugn ton och varit hyssat schysst ändå tycker jag. Hade jag varit otrevlig och anklagat dig, hade jag lagt till !!! och haft en helt annan ton och skrift spåk kan jag säga dig.. så du har inget att vara sur över för 5 öre. Jag missuppfatta dig och jag bad om ursäkt. Men du får mig framstå som det värsta du mött i hela ditt liv.

• Grazzy

"My bad om jag missuppfatta dig.."
    Är inte det här en ursäkt nog för sig, så har jag inte mycket mer att skriva till dig 

• Grazzy
    Jolene90 skrev 2012-02-22 21:35:43 följande:
    så man är omogen för man går på bidrag? Hallå lätt att ha jobb och vara 16-17 år eller?

Jag var 18 då första föddes hoppade av plugget, gravid efter 8 mån igen, 18 mån mellan barnen var 20 då andra barnet kom och blev gravid som 21 åring och blir 22 då nästa barn kommer ..

Man är ej omogen för man går på bidrag! Så länge man klarar av barnet och kan ge det kärlek, närhet och trygghet! PENGAR ÄR INTE ALLT!    
    Men pengar GÖR skillnad när man är så pass ung och VÄLJER att skaffa barn.
    Som du själv skriver, inte många 16-17 åringar får jobb för dom inte har gått ut gymnasiet med betyg och därmed svårt att få en anställning idag. Och därmed är det svårt att uppfostra ett eget barn i den åldern absolut!
    Är man så ung, så jo, bidrag är ändå utvägen oftast om man inte bor hemma hos mamma och pappa förstås, men det blir oavsett en belastning för någon av dessa att man skaffar barn innan man fått jobb och gått ut gymnasiet.
    Att äldre får bidrag beror oftast på andra anledningar än att dom skaffa barn som unga och inte fick sin utbildning, så oftast klarar sig äldre bättre än en 16-17 åring som VÄLJER att sätta ett barn till världen.

Pengar är inte allt nej, men utan inkomst och endast bidrag är man otroligt hjälplös och beroende av andra och det är inte alls kul! Skulle det inte kännas bättre för dig om du tjäna dina egna pengar och fått en utbildning du kämpat för och slippa få pengar av skattebetalare och måste planera vad du ska lägga dina pengar på hela tiden?      
Svar på tråden 17 år o mamma, fler barn nu ?