• MalinSthlm

När kan jag börja gymma?

Hej! Jag födde barn för 4 veckor sedan och är sugen på att börja träna igen, någon som vet när man "kan" börja gymma igen. Någon sa till mig att det inte är bra för man behöver all energi för att amningen ska fungera, men den fungerar som den ska.. Så, kan jag springa ner på gymmet inom snar framtid?

• Svar på tråden När kan jag börja gymma?
  • cosinus

Börja lungt och lyssna på kroppen så tycker jag du kan smita iväg när du vill.

Jag har aldrig slutat träna när jag varit gravid. Haft ett ungefär 7-10 dagars uppehåll runt förlossningen bara. Kört spinningcykel och lösa vikter hemma. Cyklingen har funkat jättebra direkt efter förlossningen (så fort man är sugen på att sätta underlivet på en sadel :) ) och vikterna har jag tagit det väldigt lungt med i början men ändå börjat. För mig har det funkat alla 4 gångerna.

• strojes

Ett tips är att ta det försiktigt med hopp i början tills du känner att bäckenbotten har fått tillbaka styrkan (kan lätt bli ofrivilligt läckage).

• cosinus

Ja just ja, vad bra att du frågar. Ja man ska som jag förstått det undvika magövningar tills magmusklerna gått ihop igen. Är du osäker så avvakta. Typ plankan kan man göra direkt men inte sit-ups och sånt.

• cosinus

Man lägger sig på rygg och så gör man en mini-situp och sticker ner fingrarna mellan magmusklerna och känner efter. Jag tycker det är lättast att känna en bit ovanför naveln. Jag har hört att man inte ska få in mer än max 2 fingrar i bredd mellan magmusklerna för att det ska vara ok att träna sit-ups och liknande så det har jag kört på. Men jag är ingen medicinsk expertis på något sätt.

• Theo2010

Åh! Här hoppas jag in då ja också fick för 4 veckor sedan och jag smyg" tränade i fredags. Men körde bara ben rumpa o så gick jag på bandet. Vill köra lätt då ja inte vet när man får börja riktigt :(

• Veritaslux

Visst kan du börja träna men ta det lugnt och vanliga sit-ups är ett big no, no. Finns flera bra sajter där du kan få magträningstips och allmänna råd för mammaträning.

T.ex:
    http://foraldrafitness.com/

Eller den kända Olga Rönnberg, bloggen hittar du här: http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
Svar på tråden När kan jag börja gymma?