Inlägg från: Minna76 |Visa alla inlägg
  • Minna76

Mamma runt de 40!

Jag sällskapar med en man och jag skulle gärna vilja bli mamma. Jag behöver hjälp med att bli gravid (IVF) och jag börjar fundera över om det är "för sent" för mig. Många säger att ja, nu börjar du snart bli för gammal. Du måste nog tänka på alla risker med mera....Vid 40 är det absolut stopp...du måste ju tänka på barnet och på dig själv.

Mitt första barn jag fick dog för fem år sedan under graviditetetn. Jag vet att det finns risker men då var jag inte "gammal", min lilla tjej dog ändå och oförklarligt! Nu har jag en ny man med barn sen tidigare och visst tycker jag mycket om hans barn, men i mitt hjärta längtar jag också efter ett eget barn. Att få bli mamma. Men väntetiden är åtminstone ett år till IVF. Jag känner inte heller att jag vill stressa fram vårt förhållande, jag tycker inte riktigt vi är där ännu att vi skulle vara redo att bli föräldrar tillsammans. Men tiden går....och chanserna att lyckas minskar. Jag vill inte stressa fram något men ändå försöka vara realist.

Vad vill jag med mitt inlägg? Höra att det finns andra som är i min ålder och äldre som fått sitt första barn. Måste ni försöka länge innan det tog sig? Hur gick det sen? Hade du ork och energi? Barnets pappa...var han också "äldre"? Dök det upp komplikationer? Kanske det finns någon annan i samma situation?

• Svar på tråden Mamma runt de 40!
  • Minna76

Jovisst kan vi göra det privat, det är ett altarnativ. Jag tycker bara att vår relation inte är där ännu at vi skulle var amogna att ta det steget ännu. Vilket i sig känns stressande men jag vill inte stressa fram något heller. Därav mina funderingar om att skjuta upp det några år. Kul att se att det finns några som lyckats! Glad

Svar på tråden Mamma runt de 40!