• Minna76

Mamma runt de 40!

Jag sällskapar med en man och jag skulle gärna vilja bli mamma. Jag behöver hjälp med att bli gravid (IVF) och jag börjar fundera över om det är "för sent" för mig. Många säger att ja, nu börjar du snart bli för gammal. Du måste nog tänka på alla risker med mera....Vid 40 är det absolut stopp...du måste ju tänka på barnet och på dig själv.

Mitt första barn jag fick dog för fem år sedan under graviditetetn. Jag vet att det finns risker men då var jag inte "gammal", min lilla tjej dog ändå och oförklarligt! Nu har jag en ny man med barn sen tidigare och visst tycker jag mycket om hans barn, men i mitt hjärta längtar jag också efter ett eget barn. Att få bli mamma. Men väntetiden är åtminstone ett år till IVF. Jag känner inte heller att jag vill stressa fram vårt förhållande, jag tycker inte riktigt vi är där ännu att vi skulle vara redo att bli föräldrar tillsammans. Men tiden går....och chanserna att lyckas minskar. Jag vill inte stressa fram något men ändå försöka vara realist.

Vad vill jag med mitt inlägg? Höra att det finns andra som är i min ålder och äldre som fått sitt första barn. Måste ni försöka länge innan det tog sig? Hur gick det sen? Hade du ork och energi? Barnets pappa...var han också "äldre"? Dök det upp komplikationer? Kanske det finns någon annan i samma situation?

• Svar på tråden Mamma runt de 40!
  • che71

Hej!!
    Jag är 40 o känner mig inte alls särskilt gammal.
    Vi har försökt bli gravida i 1½ år, ett missfall för 1 år sen, o nu är jag gravid igen. Vi är så lyckliga!!
    Men oroliga förstås... jag kommer att ha fyllt 41 innan barnet är fött...ingen av oss har barn sen innan.
    Jag hade inte möjlighet att få barn tidigare, först ville jag inte,kände mig inte mogen o var rädd för allt ansvar o framförallt för förlossningen....men sen när jag började längta efter barn, några år efter 30 först...min förre sambo ville inte ha barn o vi höll ihop länge, så då kunde jag inte heller.
    Men nu är jag ihop med en man som också vill ha barn.
    Hade jag kunnat välja hade jag gärna varit några år yngre, men såhär är det o jag tror att man klarar av det bra ändå, man får se till att sköta sin kropp o hålla igång, så kan nog barnet ha pigga föräldrar även om vi är lite "äldre"...fördelarna är ju att vi har levt o rest o sparat ihop pengar o kanske har en annan inre trygghet än de yngre föräldrarna...
    Beklagar att ditt barn dog i magen, så fruktansvärt. Hoppas ni lyckas få barn om det är det du verkligen vill !!!

• Pauline

Hej!

Självklart kan och ska du/ni försöka om ni vill! Visst är det svårare när man är i 40-årsåldern, men definitivt inte omöjligt!

Vi fick vårt första barn i oktober och då hade jag nyss fyllt 41 (min sambo också). Vi hade två tidiga missfall i bagaget, men denna tredje graviditet gick vägen. Den första graviditeten var spontan, de andra två var IVF. Och allt gick jättebra, jag mådde mycket bra under graviditeten (förutom mitt höga blodtryck, men det berodde inte på graviditeten och var inget jag kände av) och förlossningen var inte komplicerad. Vi fick också lägsta möjliga risk för samtliga trisomier på KUB-testet.

Från det att vi började försöka skaffa barn tills att vi fick ett barn, gick det 2 år och 2 månader. Det tar ju alltså lite tid, därför är det ändå bra att försöka snabba på det... Om ni har möjlighet att göra IVF privat, så gör det, det går mycket snabbare.

Och visst kan det finnas nackdelar med att vara äldre förälder, men det finns också många fördelar, precis som che71 skriver ovan!

Lycka till! Glad 

• Mrs Moneybags

Det är bara att köra igång. 
    Varför vänta, särskilt om ni behöver IVF?

Jag blev gravid vid 39 år och 11 månaders ålder på första försöket - första barnet.
    Vi hade tur helt enkelt och är så glada för vår lilla kille på "ålderns höst"  

• Impartial

Är 38 år och gravid med 2:an. Det är inte för sent för dig, men du kan nog inte vela speciellt länge heller, om jag ska vara ärlig... det är nog tyvärr så att du måste "stressa på" det hela lite, rent krasst.

Kan ni inte göra IVF privat? 

• Minna76

Jovisst kan vi göra det privat, det är ett altarnativ. Jag tycker bara att vår relation inte är där ännu at vi skulle var amogna att ta det steget ännu. Vilket i sig känns stressande men jag vill inte stressa fram något heller. Därav mina funderingar om att skjuta upp det några år. Kul att se att det finns några som lyckats! Glad

Svar på tråden Mamma runt de 40!