Vilken ost till pizza för en som inte tål vanlig ost?
Som sagt tänkte göra pizza till middag men har problem men en som inte tål vanlig ost, vad finns för alternativ?
Som sagt tänkte göra pizza till middag men har problem men en som inte tål vanlig ost, vad finns för alternativ?
Ja men de ostar jag skev om ovan då? Eller bara skit i osten. Blir gott ändå.
Jag tål inte heller mjölkprotein!
Min rekommendation är att ringla soyagrädde eller iMat istället för ost - det blir som en hinna och lyfter fram smaken på pizzan precis som ost gör. Det blir jättegott!!!
Kom ihåg att salta lite extra ovanpå annars blir det lite smaklöst, ost är ganska salt märker man då man tar bort den!
Ja jäklar det glömde jag, sojagrädden är jättegod på!
Jag har en son som är mjölkproteinallergiker. När vi har pizza gör vi en egen till honom, tomatsåsen är den samma och skinkan med sen häller jag försiktigt på Oatly´s iMat. Det gör att pizzan inte blir för torr. Se till att det är ordentlig kant på pizzan och inte något hål i botten så iMat inte rinner ut. Det blir väl inte direkt som vanlig pizza men för sonen som inte gillar allt för starka smaker duger det.
Vill tipsa om att göra en egen mjölkproteinfri ost:
Med havregrädde och gelatinblad och valfri krydda kan man få till en helt ok ost som både är skivbar och som kan läggas på pizza.
Man tar havregrädden, värmer den. Rör sedan i blötlagda gelatinblad och krydda med t ex pizzakrydda. Häll i en form och låt kallna. Sedan är det bara att hyvla och äta.
Jag äter oftast helt mjölkfritt för att slippa äta laktas eller köpa dyra "preppade" produkter..
På pizza brukar jag använda hel färsk bladspenat och något salt som oliver, pesto eller inlagd kapris ovanpå det kött jag var sugen på..
Jättegott och bra näring