• JA77

Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?

Jag är narkossköterska (jobbar på gynop) och ska försöka svara på dina frågor.

Du ska veta att det är en enorm risk att sövas som höggravid, i synnerhet när det inte är medicinskt befogat. Den främsta risken består i luftvägsproblem. Trycket från magen gör att det är risk att maginnehåll passivt rinner ner i lungorna när du blir medvetslös (vilket man ju blir när man sövs). Det spelar ingen roll om du är fastande innan, då man som höggravid aldrig räknas som fastande då magkanalen jobbar extremt långsamt (pga hormoner). Det leder till intensivvård i minst en vecka. Slemhinnorna i luftvägen är känsligare hos en gravid, väldigt lättretlig, varför luftvägen kan börja "spasma". Det gör att man inte kan hjälpa dig att andas - det går inte att få i luft! Får man syrebrist en längre period finns risk för hjärnskador. Jag har själv i mitt jobb stött på hjärtstopp hos unga friska kvinnor av just den här anledningen. Inget man utsätts för annat än på väl medicinska grunder. 

Ingen vettig narkosläkare beviljar snitt pga nålrädsla, det ska krävas mer än så för att utsätta kvinnan för dessa enorma risker. Det finns bedövningssalva du kan köpa på apoteket, Emla, heter den. Vid planerade sovsnitt kommer man inte nöja sig med en "nål", utan två. (Det är för höga risker, att söva en höggravid är inte som att söva en frisk tjej med blindtarmsinflammation). Det är för att man snabbt ska kunna ge läkemedel i den ena, och dropp/blod i den andra. Det är heller ingen nål kvar, utan den tas bort. Kvar i handen finns ett plaströr. Ingen ryggbedövning läggs vid sövda snitt, eftersom man vill minimera sovtiden.

Vid kejsarsnitt läggs en spinalbedövning, alltså ingen slang i ryggen (vilket EDA är), utan en engångsdos bedövningsmedel. Man tappar känsel från midjan och neråt, effekten varar i 2-4 timmar. Då känns ingen katetersättning. Det går bra att andas lustgas under tiden bedövningen läggs. Man lägger alltid bedövningsmedel innan sticket, sedan känns det bara som ett tryck i ryggen och en behaglig värmekänsla neråt.

Varifrån har du fått att man väntar en halvtimme med att sy ihop?! Så är det inte, det görs direkt. Barnet är ute på 5-10 minuter, sedan syr man ihop. Allt som allt tar det max en halvtimme. Det verkar som att du snarare är oinformerad om hur ett snitt går till. Jag föreslår att du pratar med din läkare/narkosläkare, det finns jättebra hjälp för nålrädsla!

Andra frågor? 

• JA77
    Archandra skrev 2012-01-21 11:29:55 följande:
    Jag är visserligen inte paniskt rädd för nålar och sprutor, men jag har gått igenom både ett vaket och ett sövt snitt (ett akut och ett urakut). För mig kändes det mycket bättre att vara vaken eftersom jag kunde ta hand om barnet direkt efter födseln. Min dotter fick ligga med mig på mitt bröst medan de sydde ihop mig. Det gjorde att jag ändå kände mig delaktig och jag fick höra hennes första skrik. Visst känner man när de drar ut bebisen ur magen, men man har ju ett skynke för som gör att man inte ser någonting, och man känner definitivt inte av när de syr. Det var ett alldeles utmärkt tillfälle att gosa med bebisen för mig.

Min andra förlossning var helt annorlunda. Jag sövdes och vaknade helt groggy någon timme senare (är osäker på tiden) på uppvaket. Min andra dotter var med sin far och jag fick inte träffa dem förrän ca fem timmar senare. Jag blev alltså berövad dotterns första sex timmar i livet och hörde inte hennes första skrik. För mig har det, så här i efterhand, känts jättejobbigt.

Det är kanske annorlunda för dig eftersom du skriver att ditt barn kommer att behöva eftervård när han eller hon kommer ut. Det kan ju göra saker jobbigare kan jag tänka mig, om det inte är så att du hinner ligga och mysa med bebisen en stund.

För att svara på din fråga om sövt snitt kan jag berätta att jag hade en kanyl i varje hand och sedan fick jag dricka antiillamåendemedicin. Sedan fick jag en mask för ansiktet och sövdes med gas. Jag tyckte att det var obehagligt att andas in gasen. Det kändes verkligen giftigt, men det gick fort att somna. Det behövdes bara två rejäla andetag.

Det du fick dricka var något som neutraliserar magsyran i magen - mindre surt innehåll om du skulle kräkas i sömnen och få det i lungorna. Ibland förklarar narkospersonalen det som "antiillamående", vilket egentligen är fel, då det inte har någon som helst sådan effekt :)

Du blev heller inte sövd på gas, det görs inte om man har en nål i varje hand. Det du fick andas var ren syrgas för att fylla upp lungornas syrereserver. Det luktar lite märkligt, men det är rester av narkosgas som finns i apparaten. Under tiden sprutades sömnmedel via droppslangen. Att sövas på gas tar fler än två rejäla andetag! Att sövas med sömnmedel i blodet (som du garanterat fick) går på mindre än tio sekunder. Söver man med gas tar det betydligt längre tid.  
  • JA77
    mamman2008 skrev 2012-01-21 11:52:32 följande:
    Spinalen måste ju in med en nål och slang som de sprutar in ryggmärgsbedövningen i och även om man har emblat innan (vilket jag är van vid för att jag alltid gör det tom vid enkla blodprov) så känns de ju när de sticker in de i ryggen det är ju sticket som är det hemskaste. Har redan gjort fostervattensprov denna gång och igår låg jag och hade nålen i magen igen en längre stund för de ville ta urinprov på bebis.. kände både stick, sug och att de drog överallt i magen och låg där och va rädd och kallsvettandes och ville att de skulle sluta det var hemskt! Det lär ju kännas mer vid ett snitt och ryggmärgsbedövning än det gjorde igår och jag höll på och svimma igår!

Jag menar inte att de väntar en halvtimme med att sy ihop UTAN att JAG får ligga och vänta på den där kalla stålsängen med armar ut som en fågelskrämma och skynket för i ca en halvtimme UNDER tiden de syr ihop såret på mig.. det är DÅ jag vet att jag kommer få panik och eftersom jag inte kommer kunna röra benen eller bara ställa mig och upp och gå därifrån så blir ju paniken ännu värre. De ska ju sy 7 lager hud klart som fan de tar tid. Det är det jag inte vill uppleva ju! Klart man måste kunna få bli sövd som gravid det händer ju bla vid akut och urakut snitt och de mammor överlever ju det.. som jag skrev jag kanske inte får höra barnets första skrik eller träffa barnet på flera timmar.. men det kan jag ta..

Varför ska jag som har två bra förlossningar som jag gärna vill minnas med glädje för att de var så enkelt och inte alls gjorde särskilt ont och nu ska jag ligga i en mardröm och skäras upp och sys igen och inte kunna röra mig. Det kommer ju bli svårt att minnas de andra två bra om denna ska sätta bilder på min näthinna för gott.. jag vet ju vad dom gör när jag ligger där.. står med skalpeller och skär och syr och tänger och drar och har sig och blodet bara rinner det är ju det som kommer skapa ytterligare panik och rädsla hos mig. Därför ville jag hellre sova så jag slipper vara med om detta i vaket tillstånd. Det är väl ändå mig de ska respektera när vi gör förberedelser inför förlossningen.. vill ja inte vara vaken och va med om detta ska jag då behöva bli tvingad? Det låter helt absurt i mina öron att de ska tvinga en till något man inte vill.. fungerar det verkligen så på sjukhusen att de som är med och planerar mitt snitt ska tvinga mig till saker jag inte vill? Kan inte man bli bemött med respekt och förståelse istället?
    Jo, men alla behandlingar på sjukhus görs ju av kompetent folk, som ställer riskerna i förhållande till vinsten. Blir du snittad vaken kommer du kunna andas lustgas under tiden bedövningen (det finns inget som heter "ryggmärgsbedövning", det heter ryggbedövning. Inget sprutas in i ryggmärgen) läggs. Du får varma täcken, så du ska inte ligga och frysa. När barnet är ute och man konstaterat att du mår bra, då kan man successivt koppla bort övervakningsutrustningen så du kan hålla om ditt barn, du behöver inte ligga med armarna ut. Har du snittats förut? Det känns som att du är oinformerad och har satt upp ett skräckscenario! Du vet ju inte vad som händer. En narkosläkare kan neka dig sovande snitt pga medicinska skäl. Urakuta snitt görs när det gäller liv eller död, då vinner det över riskerna. Oavsett vad kommer du ju få två nålar ändå, det kommer du aldrig ifrån. Varför vill du inte ta tag i dina rädslor istället? 
  • JA77
    Archandra skrev 2012-01-21 12:14:58 följande:
    Intressant! Konstigt att syrgas kan kännas så giftigt och brännande i lungorna bara. Obehagligt var det hursomhelst.

Det är gasrester som finns i slangsystemet, det kan lukta lite målarfärg eller lösningsmedel.
  • JA77
    Coyote skrev 2012-01-21 12:26:00 följande:
    Ja77 - är det inte nästan rutin att mamman får lite lugnande innan ingreppet, så hon slipper panikkänslan?

Nej, det ges ingenting sådant då alla sådana medel påverkar barnet. Andas lustgas går däremot bra.
  • JA77
    mamman2008 skrev 2012-01-21 12:57:58 följande:
    ja men ryggbedövningen lägg ju med en nål och en slang emellan 3-4 ryggkotan eller 4-5, det läste jag igår på nån sida (minns inte vilken) Har sett bilder och film om snitt och man ligger på ett metallbord med händerna rakt ut åt sidorna och det där skynket ovanför brösten typ.

Iaf så ska dem in med en nål och slang i ryggen mellan kotorna och det lär garanterat kännas.
    Nej jag har inte blivit snittad förr och har aldrig önskat det trots tidigare förlossningsskräck. Har sagt nej till alla form av bedövning utom lustgas för de e det enda jag vill ha inget annat skit tycker jag ska in i mig, då får man hellre ta lite smärta av en värk! Värkar STICKS iaf inte och gör ett hål på kroppen där de hänger ut en slang och irriterar hud och blodkärl mm.

Nej varför ska jag ta tag i nåt som inte går är man rädd e man och det ska väl accepteras alla människor är olika. Jag kommer oavsett fall ja försöker bearbeta det ligga och veta vad de gör med magen och ligga och vänta tills det sytt ihop mig osv. Evig lång väntan på typ 30 min. Paniken kommer ju stiga och bli jobbig.. då kan man väl hellre få slippa det.

Det är just detta oxå som är så sjukt i dagens samhälle att väldigt många läkare, bm osv är inte förstående när nån är rädd och gör precis som du och säger att man ska ta tag i det och inte ha skräckscenario och inte säga nåt förrän man vet och har gjort det osv. Varför är det så grymt FÅ som verkligen känner empati och känner med en som människa och vill göra det bästa för en själv så man ska få en så bra förlossning som möjligt..? Jag struntar faktiskt i medicinska orskaker som står i alla sjukhus böcker.. detta handlar om min rädsla, min oro och att jag inte vill uppleva detta i ett vaket tillstånd! Varför inte ta hänsyn till mig i första hand? Bebisen kommer ut och det finns personal.. tror inte bebisen hinner reagera så mycket på narkos och allt för när den sen e ute så har ändå läkarna bebisen i sina händer och använder massa hjälpmedel för att få igång bebisen som den ska. Bebisen kommer ju bli återställd fortare än jag. Du skriver oxå att man inte ens kan få lugnande... men allt annat som ni på narkosen gör då... ryggbedövningen och kanyler och nålar överallt.. skadar inte det bebisen lika mycket som om mamman får lugnande medicin och kan överleva rädslan på så sätt? Borde ju skada bebis med med ryggbedövning och massa nålar osv överallt än om mamman får en dos lugnande eller narkos!
    Du litar alltså mer på en sida på nätet än på mig som jobbar med detta VARJE dag och har gjort det i flera år? Vid snitt läggs en spinalbedövning, dvs ett stick i ryggen och man sprutar in bedövningen. Ingen slang. Vid en EDA (epiduralanestesi) läggs bedövningen i ett annat "ryggrum" och då för man in en slang, tunnare än 1 mm. I slangen ger man bedövningsmedel, den kan fyllas på. Det tar 20 min innan anslag. Det är inte aktuellt vid planerade snitt, då man vill att bedövningen ska ta direkt, på minuten.

Operationsborden idag är inga stålsängar, de är bäddade med madrasser och lakan. Ovanpå läggs varma täcken. Att man har ett skynke för är för att det ska vara sterilt i operationssåret. Syftet är inte att "mörka" något för mamman (som många tror). Ryggbedövning, droppnålar, katetrar - ingenting av det påverkar barnet. Sövning däremot, det är en enorm påfrestning för kroppen och cirkulationen. DET påverkar barnet, varför tror du annars att det inte görs? Undantag kan göras så att du får en lugnande tablett, men min erfarenhet är att det inte har så stor effekt faktiskt.  Lustgas hars amma effekt, men är ofarlig för dig & barnet. 

Javisst, alla människor är olika. Men på sjukhus måste man göra saker för säkerheten sätts i första hand. Det jag skulle göra om du var min patient är att besöka sjukhuset innan, besöka operationsrummet så en narkossköterska får visa dig allt i lugn och ro. Du kommer se att det inte alls är som i ditt huvud.  
  • JA77
    lycka 4 skrev 2012-01-21 13:20:57 följande:
    Jag vill bara inflika lite här,,, Jag har gjort två planerade sövda snitt och i sommar kommer jag göra mitt tredje.
    Narkosläkaren kan inte neka dig att sova han kan bara avråda.

Jag är livrädd för snitt och för mig har sövande snitt varit hur bra som hellst och jag är glad som har haft kompitenta människor runt omkring mig vid snittet som istället för att förvärra situationen underlättat för mig . Jag har haft underbara narkosläkare som hållt min hand å klappat min kind ända tills jag somnat.
    Mina barn har fått komma på mitt bröst fast jag sovit och sedan har som funnits på uppvaket med pappan när jag vaknat.

Det är lätt när man inte lider av rädslan själv att vara dömmande men att gå i nio månader och ha ångest och må dåligt för något som skrämmande är ingen hit.
    Jag vet risker mm vid ett sovande snitt jag har hört dom ett par gånger då narkosläkaren måste gå igenom dom inför op.
    Kvinnor gör snitt för att dom är rädda för att föda barn,, Men vi som inte har något annat val än att bli snittade fast vi verkligen inte vill varför ska inte vi få känna som vi gör ?  Jag har hängt på fl i så många år och fått höra sååå mycke om mina sovande snitt ,,,,,
    Jag tycker att du trådstartaren ska göra det som känns bäst för dig .

Man kan neka föreslagen vård, men det är inte detsamma som att kräva en behandling som en läkare avråder ifrån. Som jag sa till TS så får hon höra efter med "sitt" sjukhus. Där jag har jobbat beviljas inga snitt pga nålrädsla, det är en allmän policy.
  • JA77

Som både Coyote och Lumo skriver, så verkar det som att du redan bestämt dig för att du kommer att få panik, må dåligt efteråt osv. Jag trodde ju att du hade genomgått smitt/ryggbedövning förut, att det var därför du är emot det. Men om du inte ens vet vad det handlar om är det väl enormt energislösande att se allt i svart redan! Du vet ju inte vad som väntar! Varför inte besöka sjukhuset och operationsrummet i god tid innan? Det känns som du inte ens pratat med vården om dina rädslor, du har ingen aning om vilken hjälp du kan få. Du verkar bara ha låst dig, vilket är jättetråkigt. Du målar upp en bild som faktiskt inte finns.

• JA77
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-01-21 15:13:33 följande:
    Så man kan kanske inte välja hur man mår efter en sövning men för dig verkar det ju vara mest praktiskt om du blir sövd istället för bedövad

Jag skulle tro att din läkare respekterar ditt val av metod. Det är ju det som man ska försöka sträva efter att alla blir nöjda. Fast kolla hur det blir, om din partner får vara med i salen om du sövs, det kanske inte tillåts men får säkert följa med barnet istället.

Min sambo hade svårt hur han skulle göra när de sprang iväg med sonen till neo, han kunde ju inte vara med båda samtidigt och han var ju orolig för mig med samtidigt som barnet inte heller mådde bra.

En läkare respekterar knappast TS val om hon vägrar samarbeta, tex gå på samtal innan eller ta del av den information som finns hos vårdpersonalen.
    mamman2008 skrev 2012-01-21 13:29:59 följande:
    Det stod om både planerade, akuta och urakuta kejsarsnitt på den sidan.. det var en sjukhus sida... minns dock inte vilken.

Jo de skulle ja ju vilja att en narkossköterska skulle visa mig men ja tror inte det finns tid för de... detta e i uppsala akademiska jag ska göra så de lär inte finnas nån som kan göra så för mig.

Men i vilket fall som helst ska den in en nål mellan ryggkotor där de e skinn och ben och inget fett som tar bort smärtan sen ska nålen sitta i ryggen medan de sprutar in de där medlet som tar hur många min? man lär ju känna trycket när de sprutas in som med allt annat man får som sputas in i kroppen... Tar man en vanlig vaccin spruta känns de ju jättemycket när de sprutar in vaccinet och sen ska det göras långsamt osv osv...
    Klart att de kommer kännas oavsett om man bedövat. sen ska man läggas på britsen med massa såna där skynken osv och bara ligga där och inte kunna röra sig.. man kan inte direkt resa på sig och gå för benen viker sig ju... och armarna kommer ju ligga rakt ut och sen tar de tid.. 5 min.. sen e barnet ute.. oki.. sen så ska de fixas och donas med barnet sen så ska de sy igen minst 30 min upp till 60 min beroende på hur mycket de syr så då ska man ligga där i typ en timme och bara ha panik, gråta och svimma om och om igen... är inte det nåt man ska kunna få slippa om man nu inte vill det?  Varför ska jag ligga och må dåligt när det går att lösa det på annat sätt?

Har hört många föräldrar som typ säger så om värkarna.. att de vill ha massa bedövning för att de anser "varför ska jag ligga där och ha ont i önödan"? då kan ju jag vända på frågan och ställa den att varför ska jag ligga och plågas med panik och allt iställe för att göra det lättvindigt för mig och låta mig sova sen väcka mig när det e klart? Då har jag sluppit paniken och att vara medvetande.... då kan ja fokusera på barnet sen efteråt iställe för att behöva gå hos en psykolog osv för att bearbeta en traumatiskt upplevelse... bättre att jag är en bra mamma som orkar ta hand om barnet efter förlossningen och inte plågas av den.
    Alla sjukhus har olika rutiner, det ser lite olika ut, så för din del skulle jag inte förkasta allt direkt då du ju inte vet hur man gör i Uppsala.    Hur vet du att du kommer må dåligt? Du har verkligen låst dig, det du berättar stämmer ju inte med hur det ser ut eller hur vi arbetar i verkligheten. Att spruta in bedövningsmedlet går fort, inte ens 30 sekunder. Det är ett visst motstånd, så det kan inte sprutas på 1 sekund, men nästan. Varifrån har du fått att det tar flera minuter? Det tar inte 30-60 min att sy. Absolut inte. Det är hemskt att du fått denna bild på helt felaktiga grunder.

Nånstans skriver du att du skille vilja bli rundvisad av en narkossköterska, men att det "säkert inte går". Hur vet du det? Har du ringt och frågat? Om du hade ringt till opavdelningen och berättat att du var rädd och ville ha en demonstration av hur ett snitt går till, hur oprummet ser ut osv, hade jag varit den första att ta emot dig. Jag skulle visa respiratorn, operationsbritsen, alla täcken, vilken övervakning vi har och varför. Ingen på op kommer att vilja neka dig en visning, det gäller bara att hitta en lämplig dag/tid det passar.     
  • JA77
    mamman2008 skrev 2012-01-21 17:33:13 följande:
    Därför att jag bor ca 15 mil ifrån uppsala och kan inte åka tid i tid och otid DÄRFÖR kommer jag inte kunna få en chans att se detta med op som du säger.. jag kommer få beslutet fredagen den 3 februari sen kommer de troligtvis som de lät sist ge mig endast över helgen och mån ti nästa veckan sen kommer de snitta mig... jag har två barn sen innan som jag ska ha barnvakt åt och ingen släkt eller sånt finns kvar.. så det blir att försöka på annat sätt kanske tom sätta dom i jourhem under min vårdtid och ett jour hem får man inte på 2 dagar.. det ska ju utredas och fixas med de i flera veckor.. e ju inte så att de finns jourhem om hörnet!

Och på dessa 2 vardagar jag får på mig att fixa allt detta ska jag då besöka op salen och planera med doktorerna och fixa med allt på hemma plan det är inte rimligt tidsmässigt att det kommer gå. Därför så kommer ja inte kunna få den hjälpen att bli visad detta.

Det står som sagt på många sidor på nätet att när de snittar är barnet ute på några minuter sen tar det 20-60 min att sy ihop magen beroende på komplikationer om man ska ge blod och massa massa annat... iaf de ca 4 olika sidorna jag satt och läste på igår....

Att gå på samtal och sånt som ni flera beskriver om det är nämligen så att jag har pratat med min bm redan om de för över en vecka sen att få prata med typ aurora och sån där mvc psykolog osv.. MEN det tar tid att jag får den tiden.... jag kanske inte ens HINNER få en kallelse till det innan de ska snitta ut mitt barn! Det är tyvärr inte så i min stad att allt går över en natt.. hade varit ett under då.. det tar flera veckor! JAG har bett om att få hjälp men det jag får till svar e att de kan skicka remiss men inte lova nåt.

Jag har så svårt bara att förstå varför de ska vara så svårt att respektera mina önskningar om sövning osv... när man pratat om sånt vid tidigare förlossningar för att man varit orolig och sen läser sidor på nätet så står det ju annat.. där står de ju precis att det typ är jag som bestämmer hur, jag får vara delaktig och de tar mina vädjor på allvar osv... 

Som  Little Ms Chatterbox skriver så borde de ju vara så men enlig dig JA77 så verkar de som att de e absolut tabu med sövda snitt. Så visst på ett sätt kan jag läsa och ta in en DEL av det du skriver då du säkert kan din sak och jobbar med det du gör MEN det är ju ändå olika sen på olika landsting och sjukhus. Jag kan ju inte ta till mig allt och sen när jag kommer till akademiska så kanske jag får bli sövd ändå och att de kan respektera mitt val men jag är ändå rätt osäker på det OM de nu är som du bskriver det.. för är det så även där (på akademiska) som du skriver så kan ja ju inte be om nåt för det kommer ändå inte respekteras.

Som sagt, du verkar inte ens vilja försöka. Har du en läkartid i Uppsala så kan du ta opbesöket samtidigt. Jag lovar att det finns någon ledig sköterska som kan visa dig. Har du ingen pappa till barnet?
Svar på tråden Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?