Respekterar sjukhus om man vill bli sövd vid KS?
Jag är narkossköterska (jobbar på gynop) och ska försöka svara på dina frågor.
Du ska veta att det är en enorm risk att sövas som höggravid, i synnerhet när det inte är medicinskt befogat. Den främsta risken består i luftvägsproblem. Trycket från magen gör att det är risk att maginnehåll passivt rinner ner i lungorna när du blir medvetslös (vilket man ju blir när man sövs). Det spelar ingen roll om du är fastande innan, då man som höggravid aldrig räknas som fastande då magkanalen jobbar extremt långsamt (pga hormoner). Det leder till intensivvård i minst en vecka. Slemhinnorna i luftvägen är känsligare hos en gravid, väldigt lättretlig, varför luftvägen kan börja "spasma". Det gör att man inte kan hjälpa dig att andas - det går inte att få i luft! Får man syrebrist en längre period finns risk för hjärnskador. Jag har själv i mitt jobb stött på hjärtstopp hos unga friska kvinnor av just den här anledningen. Inget man utsätts för annat än på väl medicinska grunder.
Ingen vettig narkosläkare beviljar snitt pga nålrädsla, det ska krävas mer än så för att utsätta kvinnan för dessa enorma risker. Det finns bedövningssalva du kan köpa på apoteket, Emla, heter den. Vid planerade sovsnitt kommer man inte nöja sig med en "nål", utan två. (Det är för höga risker, att söva en höggravid är inte som att söva en frisk tjej med blindtarmsinflammation). Det är för att man snabbt ska kunna ge läkemedel i den ena, och dropp/blod i den andra. Det är heller ingen nål kvar, utan den tas bort. Kvar i handen finns ett plaströr. Ingen ryggbedövning läggs vid sövda snitt, eftersom man vill minimera sovtiden.
Vid kejsarsnitt läggs en spinalbedövning, alltså ingen slang i ryggen (vilket EDA är), utan en engångsdos bedövningsmedel. Man tappar känsel från midjan och neråt, effekten varar i 2-4 timmar. Då känns ingen katetersättning. Det går bra att andas lustgas under tiden bedövningen läggs. Man lägger alltid bedövningsmedel innan sticket, sedan känns det bara som ett tryck i ryggen och en behaglig värmekänsla neråt.
Varifrån har du fått att man väntar en halvtimme med att sy ihop?! Så är det inte, det görs direkt. Barnet är ute på 5-10 minuter, sedan syr man ihop. Allt som allt tar det max en halvtimme. Det verkar som att du snarare är oinformerad om hur ett snitt går till. Jag föreslår att du pratar med din läkare/narkosläkare, det finns jättebra hjälp för nålrädsla!
Andra frågor?