• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Det är så bra att ni är kritiska och jag hoppas att ni är lika kritiska mot era kliniker och läkare i Sverige! Vi har som ni vet inte lyckats med immunterapi heller. Däremot är jag Dr D evigt tacksam, tack vare honom vet vi att vi inte är "oförklarligt barnlösa", tack vare honom vet vi varför vi (hittills) inte lyckats. Och det tycker jag är värt mycket. Han är den förste inom IVF-världen som bemött oss med stor respekt, engagemang och absolut noggrannhet. Som jag sagt tidigare finns ingen universallösning och kommer heller aldrig att finnas, något funkar för vissa, nåt annat för andra och det är inget konstigt med det. I samband med våra behandlingar får jag feedback på FBC samma dag eller senast dagen efter. Som jag också sagt tidigare så måste ni såklart säga ifrån om ni inte är nöja med bemötande & kommunikation, annars kan det aldrig förbättras.

• Zinfandel
    Hjärtefröjd skrev 2013-03-10 13:37:56 följande:
    Zin: Nä nä, ingen bebis i sikte.
    Men nu då kanske..?! OskyldigGlad
  • Zinfandel
    Angels: misslyckade IVFer & EA är väl tecken nog?! Vänta inte, sök hjälp hos någon av immunläkarna, jag rekommenderar dig Dr Braverman, Dr Sheer, Dr Gorgy eller Dr Dimitri. Jag föreslår att du tar en kväll och tar dig igenom tråden, det lönar sig sen har du alla kunskaper sedan vilken väg du ska välja Glad

Snart Lycklig: ja jisses vilken grej du tar dig igenom! Snacka om målvedveten Flört Hoppas så att det ger resultat och att det verkligen var värt det!

Ang Aspirin så varierar ordinationen men det stämmer att många ordineras redan från CD1 eller sprutdag 1. Varför en del inte sätter in det förrän efter ET är pga den ökade blödningsrisken men faktum är att de andra fördelarna överväger varför det kan vara idé att börja tidigare, särskilt med det lilla mängd (100 mg) det gäller.

TWH: är det någon som kommit undan med 13-18´ på sistone menar du?! Jag tror det är bättre att räkna med 20.

Solkattan: Jag hade lagt det i incheckningsbaggaget. Ja, du ska läsa på först, finns ett par länkar på hemsidan. 

Singha: du kan få en ordination av Dr D som du kan ta till din vc. Jag gick direkt till klinikchefen, vars namn tror jag stod på hemsidan, annars är det säkert bara att ringa och fråga, det är ju ingen hemlighet. Jag tror att det viktigaste är att avdramatisera IL, som inte är nåt konstigt. Du har en ordination från en läkare att du måste få det och då är det ju viktigt att du också får det. Platsen kan de aldrig skylla på, du har rätt till vård precis som alla andra, även om du upptar en plats lite längre än andra.

Hjärte: Hjärta

Holly: hur är det med twinsen? 
  • Zinfandel
    Snart lycklig skrev 2013-03-12 09:58:41 följande:
    Ja, jag hoppas verkligen att det är värt det och ger det resultat vi vill, MEN, det finns verkligen inga garantier för det. Om inte annat, kan jag åtminstone känna att jag gjort allt jag kunnat och kanske finner lite ro i det. Funderar lite runt donation också, men tycker fortfarande att det är svårt och ledsamt.

Hur går det för dig? Bra, hoppas jag!
    Ja, det är helt rätt tänkt! Jo, det är bra men har drabbats av refluxsymtom efter allt kortison Skrikandes men vad gör man inte!
  • Zinfandel

Vilaa: betala i euro!

Skogsbruden: åh jag vet precis! Jag låg hela dagen i sjukhussängen och väntade på operation när jag till slut fick veta att den var inställd pga akutfall.. Som tur var kom det ett återbud dagen därpå så jag kunde opereras då. 

TWH: jag tror att frågan var "utredningen" och då tror jag att Angels och kanske andra vill veta vad allt kostar och inte bara proverna så drygt 20´ ligger det väl på nuförtiden?

• Zinfandel

Ptrrooo!! Ser att ni pratat mycket om tsh men jag tror att vi måste backa bandet lite så att vi inte missar lite väsentligheter i det hela. Först & främst så går det inte att bara referera till ett enda värde vid ett tillfälle. TSH, precis som alla andra värden, påverkas av mycket och förändras hela tiden, kroppen är som bekant ganska komplex. Det kan ändras över dagen och påverkas av andra hormoner i cykeln. Att se till tsh utan se till T4 är ganska meningslöst. Men det viktigaste av allt är inte värdet utan hur man mår. 1,0 är därför bara en riktlinje men den mest intressanta frågan är vid vilket värde man är symptomfri, en del behöver ligga högre och en del lägre, det är därför ni får olika svar från olika läkare (men <1,5 är vi alla överens om). Sen är det av yttersta vikt vad ni stoppar i er, att Dr D säger ett lägre värde är för att tsh stiger med alla hormoner, vid högt östrogenintag kan tsh stiga rätt rejält och det blir inte bra om det är högt redan innan. Kortison i sin tur kan sänka tsh men tyvärr är det inte balans där så det gäller att hålla kolla på det. Låt er alltså inte styras av ett eller andras värden, det är ditt eget och ditt mående som är av betydelse, var i behandlingen du befinner dig och hur mycket andra mediciner som tas. Levaxin är inget man ska ta tillfälligt utan en långsiktig och för en del livslång behandling. Observera att Levaxin får bäst effekt med B12/Behepan och ska inte tas med mineraler & järn, en del märker bättre effekt av att inte alls ta det med andra mediciner eller vitaminer överhuvudtaget. Tänk på att inte ta Levaxin när du testar tsh.

• Zinfandel

Lully: samma har hänt mig, bara att börja om... Men vänta tills det når labbet, mitt har funkat efter 50 timmar tror jag det var.

• Zinfandel

..... och tillägger att många mår bättre av det naturliga Armour Thyroid som är licensierat än det syntetiska Levaxinet.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!