Radar7 skrev 2017-03-31 11:00:22 följande:
Läste för ett tag sen om någon som tog Fragmin i rumpan. Tar du på dig själv då?
Sen har jag sett video samt fått olika tips om 45 grader eller rakt in, jag har provat båda.
Jag frågade en bm häromdan och hon sa att buken är absolut bäst upptagning, men jag stöter på blodkärl varje morgon nu, och är blå/grön/lila... väldigt trött på dessa sprutor eg. Måste man ta dem ända fram? Hur har ni andra gjort?
En gynekolog sa till mig att v 32 iaf. En läkare ville ta bort dem och ersätta med 2 Trombyl ist för 1 om dan...men jag fortsätter för säkerhets skull.
En annan läkare sa att mot slutet kan man även ta i midjan och låren.
Passar på att önska alla som kämpar LYCKA TILL! Vi är ju enastående som gått igenom så mycket. =)
Hej!
Jag tar dem i rumpan, ser till att det kommer i fettet. Jag tror inte att kroppen kan känna av i vilket fett man sätter sprutan i eller att ett visst fett skulle ha en bättre upptagning. Har läst att man också kan sätta dem i låret. Huvudsaken är att det kommer i fettet och inte i muskeln, kanske därför de avråder rumpan? Tänker att ju större magen blir desto svårare och mer obehagligt kommer det vara att sätta sprutan där. Dessutom är jag lite fåfäng och har inte lust att gå omkring med en mage som här blåflammig. Nu skulle jag ju garanterat göra det om jag fick bevis på att man måste ta sprutan i magen, men än så länge har ingen övertygat mig.
Tänker någon annan något annat????
Tror det är olika hur länge man tar fragminsprutorna, men som jag förstått det behöver man väl sluta med dem någon vecka innan förlossning med tanke på att de är blodförtunnande. Har hört v. 32 jag också.