• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Välkommen till tråden sommarhopp ! Hur man misstänker att man har överaktivt immunförsvar? Vissa av kvinnorna här, har själva (eller släktingar har) autoimmuna sjukdomar (när kroppen attackerar sig själv). Googla på autoimmuna sjukdomar om du vill veta mer om det. Det kan tex vara sköldkörtelsjukdom, diabetes, reumatism eller andra sjukdomar.. Vissa har inga sjukdomar alls och blir aldrig sjuka heller, det kan också vara ett tecken på för starkt/överaktivt immunförsvar. Hos vissa yttrar detta sig att de får upprepade missfall, hos andra bara minus (de blir aldrig gravida). Några får ett barn och sen taggar kroppen upp och stoppar alla fler graviditeter, andra är födda med överaktivt immunförsvar och det slår till redan när de försöker få ett första barn. Man ska påbörja immunmedicineringen redan innan man försöker bli gravid för bästa resultat, för att lugna kroppen i god tid INNAN insättning, alltså innan kroppen får en chans att reagera på embryot. Många behöver mer än bara kortisontabletter för att lyckas. Det vanligaste är Trombyl, Fragmin, prednisolon och intralipiddropp.Men vissa behöver även starkare mediciner som Neupogen, Humira eller annat för att lyckas. Men om du har prednisolon hemma så kan du ju testa med det. Kom dock ihåg att du ska inte sluta tvärt med den sen utan trappa ner den innan du slutar. Bästa sättet att få hjälp med immunförsvaret är att kontakta en klinik utomlands (finns flera länder och kliniker) och göra immunutredning där. Då tar man blodprover och skickar till ett speciallabb i USA för analys. Hör av dig om du har fler frågor.

• UndrandeSökare
    Sommarhopp skrev 2018-03-08 10:21:45 följande:

Tack för bra svar! Jag har hypoteros, men eftersom mina värden är bra när jag äter levaxin så viftade min läkare bara bort det när jag frågade om det kunde påverka att jag inte blir gravid.

Jag har samma sak, äter också Levaxin.

Vad ligger ditt TSH på? Ska ligga på max 1.0 i fertilitetssammanhang. Har man för högt så blir man helt enkelt inte gravid pgr av det. Tyvärr har många svenska läkare dålig koll på tsh, de tycker att höga värden är ok. Men det är det inte.

Har du höga värden så byt till en annan endokrinolog som låter dig öka dosen Levaxin och samtidigt håller koll på dina TSH, T3 och T4. Be också att du får ta blodprov och mäta TRAK och TPO om de inte gjort det (mäter antikroppar mot sköldkörteln).
  • UndrandeSökare

Sommarhopp-Om du vill veta mer om immunförsvaret och fertilitetsproblem och vad man kan göra åt det så kan jag varmt rrekommendera boken "is your body babyfriendly av Dr Alab E Beer, den finns att köpa på Adlibris och Bokus för ca 200kr. Jättebra bok som förklarar mycket om vilka olika immunoroblem som kan finnas, vilka tester man tar och vilken behandling som finns.

Sen kan jag också tipsa om www.fertilitetsguiden.com

Gjord av en tidigare medlem här itråden.

Det finns också en mycket bra engelsk sida som heter www.fertilityfriends.co.uk

När det gäller immunutredningar så finns det inte mycket hjälp i Sverige tyvärr, utan vi vänder oss utomlands. Det finns kliniker i både USA, London och Aten som sysslar med detta. Det finns flera kliniker listade på fertilitetsguiden.com Man börjar med att välja en klinik och kontakta denna för att bli patient hos dem. Man får då ett patientformulär att fylla i först via mail.. Serum har lagt ut sitt patientformulär (Questionaire) på hemsidan. Googla på ivfSerum Athens så hittar du deras hemsida.

Det vanligaste i denna tråd är att man vänt sig till Life clinic i Aten (Drivs av Dr D ) eller kliniken Serum i Aten, (drivs av Penny Abazi). Obs ! Mailadressen och kontaktuppgifter högst upp i denna tråd stämmer EJ längre till Dr D. Hör av dig igen om du vill ha kontaktuppgifter Man ska inte vara gravid eller ruva eller ha mens eller genomgå missfall, när man reser ner för utredning.

• UndrandeSökare
    Sommarhopp skrev 2018-03-08 13:41:36 följande:

Mitt ts pendlar, men har sedan i höstas legat mellan 0.02 och 0.6 på senaste provet. Så jag ligger långt under gränsvärdena och med 0.02 till o med under undre gränsen. Trak och tpo har de nog inte mätt, det är egentligen inte sköldkörteln hos mig som felar utan det är hypofysen som skickar fel signaler pga en ofarlig tumör. Men den ska inte påverka fertiliteten säger min läkare.

Mitt TSH ligger också under 1.0, pgr av Levaxinmedicinering

Funderar du på att kontakta en klinik för ummunutredning framöver?
  • UndrandeSökare
    nascimur skrev 2018-03-08 14:57:59 följande:

Hej,

jag tänkte skicka iväg mensblod till Aten för infektionstester.

Var får ni tag på 7 ml behållare som de rekommenderar? Det minsta jag fick tag på Apoteket är 30 ml, dvs rätt stort för några droppar blod.

Vi använder vanliga urinprovrör med skruvkork, fyller med blod OCH späder med koksalt, så att inte blodet torkar in under vägen till labbet. Det funkar utmärkt med den sorten man kan få på vårdcentralen eller köpa på apoteket eller Apotea.se

Man behöver 5 saker: Minsta storleken av vadderad påse, frimärken, koksaltlösning, urinprovrör med skruvkork samt instruktionsdokumentet med adressen man skickar till, det dokumentet hittar du på Serums hemsida under infection screening.

Du ska märka provröret med ditt namn och födelsedata och skicka med ett prov med dina kontaktuppgifter och vilka prover du vill ta. När jag gjorde detta 2016 kunde man välja på Locus + 7 in 1 eller 10 in 1. Så jag valde Locus och 10in1 för jag ville testa så mycket som möjligt.

Jag postade mitt i vanlig brevlåda, hade kollat först om det var skrymmande och det var det inte. Så det kostade 2 frimärken att skicka.
  • UndrandeSökare
    Sommarhopp skrev 2018-03-08 19:02:25 följande:

Ja, snart har jag slut på alternativ. Jag vill inte åks iväg utomlands, det verkar både dyrt och krångligt. Vi har 2 landstingdfinansietade ivf försök kvar här hemma och jag tror kanske att vi provar dom först. Men om det inte finns något annat alternativ så självklart åker vi. Jag vill verkligen inte leva resten av mitt liv som barnlös. Adoption är inget alternativ tyvärr så vi har inget annat val heller. Det jag tänkte mest var om det fanns något som man kunde hålla utkik efter i hur kroppen reagerade eller så, som kanske kunde peka på om det är det som är felet hos mig eller inte. Och om det fanns något jag kunde prova stt göra själv först, typ äta predisolon, utan att ta till det tunga artilleriet och åka iväg till aten.

Det du kan göra själv är tex att göra Serums mensblodtest. Det kan man göra hemifrån och skicka till kliniken. Då kollar man efter hidden clamydia, ureaplasma, mykoplasma och andra infektioner. Man kan ha infektion även om svenska proverna inte visar något. Mer info hittar du om du googlar på ivfseerum Athens och kolla under infection screeing.

Har man nån läkare som skriver ut Trombyl, Fragmin och prednisolon så kan man ju självmedicinera men skulle råda dig att göra en riktig immunutredning så attan får veta exakt vad problemet är. Det finns en mängd olika immunproblem och ingen kan säga på förhand exakt var problemet är utan prover först.

Sen kan det finnas flera fel också, inte bara ett, så var det för oss.

Vi blir lätt gravida naturligt men får upprepade missfall och vi har fått rest runt till flera klinuker utomlands för att hitta rätt hjälp.

Men om du absolut inte kan tänka dig att resa utomlands, så kan man bli Dr Ds patient och skicka blodet till USA från Sverige genom hans hjälp, priset för utedningen blir samma men du sparar in på flyg och hotell. Dock missar man då vul och att få första intralipiddropoet satt på kliniken.
  • UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-03-08 21:58:36 följande:

Vart kan man mer åka om Serum eller Lifeclicic inte hittar något fel på en? Kan de säga än om de inte hittar något eller om de gör de? Vad jobbigt om man inte får reda på felet även på dessa kliniker. :(

Hur går de för er nu?

Nej, de komner inte säga så, utan de kommer göra utredningar och erbjuda behandling.

Om ni inte skulle lyckas få barn trots att ni både fått full behandling hos Serum och Life clinic, så kan man t ex bli patient hos Dr Braverman i USA, en av de bästa i världen på immunförsvar, men då kostar det också rejält mycket. Men de flesta får barn genom hjälp i Aten, så ta bara ett steg i taget och börja med immunutredning i Aten först föreslår jag.
  • UndrandeSökare

Meddelande till Alla i tråden-Det verkar tyvärr som att sidan www.fertilitetsguiden.com har släcks ned/tagits bort pgr av att räkningen till internetleverantören inte betalats (det var det besked jag fick tidigare idag). Den var fortfarande uppe förra veckan vet jag. Zinfandel som gjorde tråden har lämnat tråden sen tidigare, men lämnade över sidan att skötas av 2 andra sa hon då, jag vet ej namnet på dem. Men det verkar inte ha funkat tyvärr.

Är det nån här nu aktiv som känner Zin eller nån av de två som tog över ansvaret att sköta sidan som kan nå dem med ett meddelande? Så vi kan få upp sidan igen?

I annat fall måste vi tyvärr klara oss utan den hemsidan helt och det vore synd för den innehåller väldigt mycket bra info för oss här i tråden med massor med info om allt från immunologi, kosttillskott, felsökningsschema, solskenshistorier mm.

• UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2018-03-09 18:07:27 följande:

Ni som är vana IVF:are, jag har en fråga till er.

Idag var jag på äggplock, hann spruta 6 dagar med Gonal F, på VUL hade jag stora äggblåsor så äggplocket blev ju mycket tidigare än förväntat.

Hade 16 äggblåsor men fick bara ut 2 ägg, resten var tomma. Tror ni det kan bero på att jag bara sprutade i 6 dagar? Hade Gonal F 150. Har PCO också.

Är min första ivf och hoppet är ju inte jättestort att de 2 äggen är av bra kvalite och befruktade. Tog ialf il-dropp på Dr D order.

Vissa svarar bättre på Menopur än på Gonal-f, det gäller speciellt de med PCO. Kolla om du inte kan få byta medicin till nästa försök. Bara ett tips !
  • UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-03-09 17:44:47 följande:

Tack, vet du några bra hotell nära som inte kostar skjortan men som är bra? :) ;

De flesta här brukar välja hotell nära Syntagmatorget, det är mitt i stan och då har man nära till allt, tunnelbana, apotek, restauranger etc Området Plaka är också ok. Men skulle INTE rekommendera någon att välja hotell i området Omonia, billigt men massvis med knarkare där.

Kolla på Trivago så kan du jämföra priser från olika bokningssidor. På hotels.com kan man söka med hjälp av en karta också. Läs gärna kommentaterna på sidorna från vad andra tidigare gäster tyckt så hittar ni säkert nåt hotell som passar.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!