• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

BusigaSyrran skrev 2017-12-16 17:01:54 följande:
    Va härligt att de lyckades naturligt igen. :)

De hade ju varit drömmen, för då kan man vilja försöka igen om man vill ha ytterligare syskon.
    UndrandeSökare skrev 2017-12-16 16:45:12 följande:

Busiga syrran-

Dr Ds utredning och support brukar gå på ca 20.000kr.

Sen tillkommer mediciner (de köper du själv receptfritt på Apotek i Aten eller via Dr Ds EU-recept i Sverige)

Flyg och Hotell i Grekland

Droppsättningskostnader i Sverige

Regelbundna blodprover här i Sverige som man tar och mailar provsvaren till Dr D. Man kan ta blodproven via tex www.werlabs.se om det finns ett werlabs labb i närheten av där du bor.Dr D brukar oftast vilja ha blodstatus plus b-celler, det kostar ca 300kr/gång men blir billigare med rabattkod.

Det är tyvärr omöjligt vad allt exakt kommer att gå på totalt för att få ett barn, men detta är de olika delar som behövs.

Okej, men när han doktorn ger en recept så får man bekosta allt de själv för de ingår inte i ens högkostnadsskydd?

Men man kan alltså ta alla prover här i Sverige åt honom utan att åka till Aten o hamna på samma pris om man räknar med hotell osv?

Jag bara tänker på ett ungefär med kostnaden.

Drömmen är ju att få svar på vad de är som är fel om de inte tar sig med de frysta. Gärna så man vet om man kan bli gravid naturligt eller behöver ha donerade ägg osv. De jobigga är ju min fråga varför går de inte som gnager på oss och även äktenskapet.
    Det stämmer, om man använder EU-recept på Apotek i Sverige så går det inte på högkostnadsskyddet.

Men vissa av medicinerna kanske du kan få på svenska recept genom ivfFalun tex Trombyl, Fragmin, prednisolon och Intralipid? 

Men om det på USA-proven visar sig att man har tex högt tnf-alfa kan det behövas starkare saker som Humira eller Nuepogen och då behöver man
    EU-recept för det är väldigt svårt att få svenska recept på det.

Jag rekommenderar att man reser till Aten och tar proven där och gör vul hos Dr D. Eftersom han är väldigt skicklig på vul och upptäcker oftast saker som ingen annan läkare tidigare sett i Sverige, så har det varit för mig och för många andra också. Men om man absolut inte har möjlighet att resa så kan man ordna och ta blodproven här i Sverige och sen skicka rören med blod inuti med Fedex till USA för analys.

Man måste då först bli Dr Ds patient och tala om för honom att man vill skicka proven själv. Han kommer då att skicka/maila dig alla papper som behövs för att kunna skicka (fraktpapper, lista på prover etc)

Man behöver då också själv hitta ett labb som är villig att ta proven och lämna ut rören med blod i till dig. Samt ordna ett eget konto hos Fedex och betala själv för frakten till USA.

För mer info om detta, kolla denna sida under skicka blodprover: 
    www.fertilitetsguiden.com/wp/blodprover-2/

Priset blir ändå 20.000kr till Dr D, för proverna och hans support, eftersom priversvaren på USA-proverna går till honom, men man slipper så kostnad för flyg och hotell i Aten.

De andra kostnaderna är samma för medicin, droppsättning, blodprover i Sverige.
    Men däremot får man betala för provtagningen privat för de rör som ska skickas och frakten med Fedex till USA.

Det är 2 uppsättningar prover som ska tas, dels de som ska till USA och de som Dr D tar i Aten och analyserar på labb där, dessa Atenproverna kan du ta i Sverige och maila provresultaten till honom. Dr D kommer maila dig med listor på vilka prover det gäller.

Lycka till !

• UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2017-12-17 10:56:27 följande:

Du gick med hos Falun, vad fick du ta när du fick ett plus?

Jag har bara ett kvar i frysen, vid vårt färska fick jag dropp vid uttaget och sen tabletter för att sänka mitt immunförsvar 2 * 20mg skulle jag ta på morgonen.

Annars var de lutinus, fragmin, acetylsalicylsyra jag tog.

Blev inget plus på testdagen o började få rosa flytning på RD10 som blev mer rött på 11.

Ägget var ett 5dagars embryo o de är även ett 5dagars i frysen.

Tar inte de sig så gör vi undersökning i Aten eftersom ingen vet varför vi inte blir gravida själva igen.

Skillnaden mellan Falun och Dr D är bland annat att han brukar beordra mycket tätare IL-dropp (han styr hur ofta man ska ta dropp utifrån blodproven vi tar här i Sverige regelbundet).

Jag kan också rekommendera Serums mensblodtest, jag och finee och en massa tjejer här har gjort det. Man kan göra det hemifrån och skicka med post till Serum i Aten för analys. Hittar de några bakterier som inte ska vara där så får man en dunderkur antibiotika. Många har lyckats efter det.

finee åkte både till Dr D och gjorde immunutredning plus att hon gjorde Serums hysto med inplanteringssnitt plus Serums mensblodtest och tog därefter deras antibiotikakur. Sen satte hon in sina 2 embryon och blev gravid med tvillingar.

Så det är inte säkert det endast räcker med immunmediciner, det kan behövas fler saker som tex hysto och antibiotika.
  • UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2017-12-17 15:26:46 följande:

Okej, så hon fick tvillingar via IVF Serum och inte Falun?

Vi vill gärna sätta in två om de är möjligt.

Jag är inte glad för läkemedel men måste jag ta antibiotika för att få behålla barnet/barnen så får jag göra det.

Men ska man mejla både Dr D o Serum om prover?

Dr D vill vi åka till o göra vaginala undersökningar om han vill de. Jag vill verkligen ha svar på varför jag inte blir gravid o går inte de frysta får vi iaf tillbaka pengarna för att kunna försöka utomlands o förhoppningsvis få svaret på varför vi inte får våra andra barn.

Men vad är hysto?

Mina ägg verkar de inte va fel på enligt proverna och inte våra spermier heller.

Hysto är när man sätter in en kamera i livmodern och filmar hur det ser ut därinne, det kan finnas död vävnad, polyper och annat som stör inplantationen och måste tas bort. Men ska man göra hysto så är Serum väldigt duktiga på det så det är värt att åka till dem och göra det.

Serum inte bara kollar hur det ser ut, de tar även bort sånt som inte ska vara där, samt att de gör inplantationssnitt, så att embryot mycket lättare får bra fäste. Deras hysto är mycket bättre än den som görs i Sverige. Hysto görs hos Serum i Aten.

Vill du ha kontakt med Serum går du in på deras hemsida, fyller i deras questionaire (frågeformulär och mailar in). Katie på Serum kommer då svara dig och erbjuda dig ett gratis telefonsamtal eller Skype med npgon av deras läkare eller klinikchefen Penny.

Serums Mensblodtest kan du däremot göra hemifrån redan vid din nästa mens om du vill. Du behöver en vadderad påse, frimärken, koksalt och urinprovrör (gula med skruvkork). Koksalt och urinprovrör köper man på Apoteket.

Googla på ivfSerum Aten så hittar du deras hemsida. Gå in under infection screening så hittar du infon du behöver adressen man ska skicka till etc.
  • UndrandeSökare
    mumskastrull skrev 2017-12-17 23:46:00 följande:

Hej!

Jag var magsjuk igår och har väl inte varit den piggaste idag. Råkade nu på kvällen ta en till trombyl istället för en levaxin!! Har redan tagit en trombyl idag kring 14 tiden.. tog ingen igår då jag kräktes hela tiden.. gravid v11+2 idag.

Tror ni det är farligt?? Blir så orolig.. jävligt klantigt av mig.

Det är nog inte farligt att råka ta 2 trombyl samma dag vid ett enda tillfälle, men var mycket noga så det aldrig händer igen.

Hoppas du kom ihåg att ta Levaxinet sen.
  • UndrandeSökare
    Hera B skrev 2017-12-17 23:23:55 följande:

Hej! Vad menas med gravidklass c?

Efter en ivf behandling m immunsupport dr D och därefter 9 månaders vila har jag hunnit läsa en del på nätet om tnf a och nk celler. Har stött på några artiklar som är för reproduktion immunologi men som hävdar bestämt att det inte går att ge en diagnos via blodprov i armen... har dock inte hittat några argument för att det är möjligt. Det kanske någon annan vet något om?

Min känsla är att om jag skulle ha gjort något annolunda tidigare i min process så skulle jag ha tittat mer på dr gorgy i London, innan jag valde klinik. Som jag förstår det gör han biopsi istället för att ta blod i armen, han verkar också säkerställa att kundens tnf a verkligen har gått ner via nya prover innan han släpper iväg en på behandling. Tror också att han tillhanda håller mensblodtest! Vet dock inte så mycket mer om honom.

Nu har jag iaf valt att gå vidare m dr D en gång till. I början av hösten när vi bestämde min plan var hans förslag att jag skulle göra ytterligare ett Chicago test strax innan behandling , efter att jag gått på plaqeunil 1 mån för han var inte säker på att det skulle ge önskad effekt. Mina värden har försämrats sedan förra försöket. Tfn a på 41.5 i höstas. Har frågat honom 3 gr nu när jag ska göra testet för det är dags! Men han ignorerar just den frågan i mina mail... andra saker har han svarat på! Nu gled jag in på ett sidospår men är frustrerad på honom för tillfället!

Ja, Dr D är tyvärr dålig på att svara på mail ibland. Han brukar även vägra svara på vissa saker. Jag gissar att han vägrar svara på sånt han inte har så mycket kunskap om.

Jag frågade ju honom vid flera tillfällen varför IL fungerar som p-piller för mig, men han vägrade svara.

Så då vände jag mig till Penny och fick svar av henne istället.

Jag har också testat Plaquenil tidigare, men har dålig erfarenhet av det och skulle inte rekommendera det.

Jag vet att mom2012 här i tråden testade flera olika kliniker bla Dr D, Dr Gorgy och Serum innan hon till slut lyckades. Så ibland behöver man söka hjälpen man behöver på en annan klinik. Kontakta gärna Dr Gorgy och fråga vad hans klinik kan erbjuda dig. Jag vet att han sysslar med andra saker som inte Dr D sysslar med tex Ivig, mensblodtest etc
  • UndrandeSökare
    LadyMaria skrev 2017-12-18 08:18:46 följande:

Jag känner mig också frustrerad då han inte svarat på mitt mail heller, trots att han skrev att han skulle skriva på fredag hur jag skulle göra med medicinerna beroende på vad HCG nivån visade. (som hade gått från 11 till 5.) Har såna hemska biverkningar av någon medicin men vet inte vilken. Är helt genomsvettig på natten kryper i kroppen, kan inte sova och svårt att komma till ro. Har inte jobbat pga detta och tar Neupogen också som är skit dyrt o säkert i onödan nu men vill ändå få ordination hur jag ska sluta eller trappa ner.

Han utelämnar att svara på vissa frågor på mina mail också men det är säkert som UndrandeSökare skriver, att han bara svarar på det han vet och så kanske han inte kan lämna ut för mycket information heller för att det är hans "affärsplan" typ. Sen har han säkert väldigt mycket mail och frågor och prioriterar säkert det som han anser är viktigt.
    Vi här på forumet är ju driftiga tjejer som tar reda på allt vad man kan göra och inte ska göra för att inte lämnas åt vårt öde i princip. Som patient blir man väldigt utelämnad när man är helt i händerna på kliniken och behöver förlita sig på läkaren i slutändan.

Om hcg minskat från 11 till 5, så är missfall på gång med största sannorlikhet tyvärr.  Om du vill vara helt säker, ta ett nytt hcg nu snart,annars kan du sluta med medicinerna nu,  förutom kortisonet som du behöver trappa ner.

Man kan få hemska biverkningar av just prednisolon. Jag får tex hjärtklappning av det redan på låga doser. Neupogen kan säkert också ge biverkningar, men det har jag inte prövat själv så vet inte tyvärr.

När det gäller Neupogen så vet jag inte om man kan sluta tvärt eller om det behövs trappas ner, kanske nån annan av tjejerna här vet ?

• UndrandeSökare
    Ariellan skrev 2017-12-18 08:43:51 följande:

Funderar på det här med LIT. Gör penny sådana tester och utför LIT, vet någon vad det kostar?

Jag och även Dr D tror att jag reagerar på min man, Dr D behandlar ju detta med IL och kanske neupogen? Men vill ha en plan B...

Ja, både Dr Gorgy i London och Serum i Aten gör LIT, här kan du läsa info från Serums hemsida om det. När det gäller pris, så får du maila till dem och fråga om det.

In normal pregnancy, the cells of the mother?s immune system need to recognise the embryo as being foreign cells. This is the first step to producing protective blocking antibodies to shield the embryo from attack by the mother?s immune system. In some women, we find a failure to make antibodies capable of recognising embryonic cells. In the laboratory, as a proxy for embryonic cells we use white blood cells from the male partner on the theory that if the mother?s blood does not carry antibodies to these cells, she is more likely to lack the antibodies that can bind (and allow recognition of) embryonic cells made from his genetic material (the LAD/antipaternal antibody test). In cases where a low LAD is associated with repeat miscarriage, a technique called LIT (lymphocyte innoculation therapy) can be helpful.  Alloimmune problems can be particularly severe when the male and female partner have very similar cell surface markers e.g. DQalpha.

www.ivfserum.com/immunological-treatment-for-ivf/

• UndrandeSökare
    mumskastrull skrev 2017-12-18 14:15:08 följande:

Jag har en liten fundering angående TSH. Jag går på Levaxin 25 microg. sedan 8-9 månader tillbaka. Detta fick jag utskrivet efter att själv ha frågat efter det. Mina värden var väldigt svajiga innan och låg mellan 2.1-3.5. Efter att jag började med Levaxinet så gick det ner och la sig på 1,0. Nu har jag senaste 1-2 veckorna känt av att jag svettas lite mer om händerna samt är ngt darrig om händerna. Läste att detta kan vara symtom på lågt TSH. 

Tog mitt TSH på MVC förra veckan och det ligger nu på 0,51. Känns lite lågt. Vad tror ni andra, kan det vara min kropp som reagerar på att det är lite lågt för mig?

Har mailat Dr D men inte fått svar ännu. 

Har hört att även kortisonet kan sänka TSH. Hoppas att jag snart kan minska kortisonet... Gillar verkligen inte den medicinen :(

Ja, prednisolon kan ha många olika bieffekter. Pipperoni sa nyligen att det påverkade hennes tsh om jag minns rätt. Jag tål inte prednisolon alls (jag tar också levaxin). Så det är mycket möjligt att det är pred som trycker ner ditt tsh. 0.51 är inte superlågt, men kan vara för lågt för att din kropp ska gilla det.

Hoppas Dr D svarar dig snart.
  • UndrandeSökare

Mumskaatrull-Står dett verkligen 160mg baby aspirin i din behandlingsplan??? Babyaspirin i Grekland är på 100mg och man ska inte ta mer än 100mg dagligen har jag hört.

I Sverige har vi inte 100mg babyaspirin så vi använder Trombyl 75mg istället.

Ja, Dr D har många patienter från olika länder, så dels kan han nog ibland ha svårt att minnas varje enskild patient. Men sen är det kanske inte så lätt för honom att minnas vad medicinerna heter i de olika länderna heller.

Men det stämmer att Trombyl fortsätter man med till gravidvecka 36. Har man koagproblem (som jag har) så ska man fortsätta med Fragmin till 6 veckor efter förlossningen för att förhindra proppar efteråt.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!