Hera B skrev 2017-05-16 20:03:41 följande:
Hej tjejer!
Då har jag druckit mitt första avkok på kinesiska örter! Jag brukar inte vara kräsen men det här är inte gott, alls! Och detta jag ska dricka 2 gr/dag i 3 månader?
Planen är att testa TCM under tiden jag väntar och funderar på nästa behandling. Jag hoppas att det kan hjälpa kroppen att återhämta sig och kanske få kroppen mer i balans. Jag har ju ingen diagnostiserad autoimmunsjukdom men har ändå högt TNF-a och positivt ANA.Min diagnos enligt TCM är för lite Yin, för lite Qi och lågt blod i min kropp Någon som har erfarenhet av detta och har det hjälpt kroppen?
Till min egentliga fråga, innan jag misslyckades med min sista IVF (den första med immunsupport) så var min plan b att fortsätta med äggdonation om det sista försöket inte funkade. Men jag svårt att släppa taget om mina egna ägg märker jag. Förmodligen för att jag känner att de inte har fått en ärlig chans efter bara ett IVF försök med immunsupport (efter 4 vanliga IVF). Samtidigt som jag förstår att det ska mycket till för att lyckas förbättra min äggkvalitet. Dr D?s diagnos är att TNF a attackerar äggen under stimuleringen så att de inte mognar korrekt och därför orkar de heller inte fortsätta att utvecklas och att stå emot kroppen när den drar igång. Jag får ut hyfsat antal ägg varje gång och majoriteten av äggen befruktas men när odlingen kommer till dag 4-5 stannar utvecklingen av. De gånger jag har återfört blastocyster har det funnits 1 bra blastocyst kvar men det är allt av ca 15 ägg ut varje gång. Aldrig ett plus (men en nidblödning denna sista gång)!
Ni som har gått vidare till äggdonation hur lyckades ni bestämma er till att gå vidare? Rationellt sett känns äggdonation som det rätta men emotionellt är jag inte där än?
Hej Hera,
Var intressant att du stöttar kroppen med TCM.
Jag läser ditt inlägg och blir berörd och även om jag inte kan ge dig svar på det du efterfrågar vill jag ändå berätta och tipsa dig om Dr Wahls Protocal - det är ett kostprogram som läker autoimmuna sjukdomar, och hennes egen forskning visar på häpnadsväckande resultat. Hon själv var sjuk i en väldigt progressiv form av MS och satt i rullstol när hon påbörjade sitt kostprogram tre månader senare kunde hon gå, sju månader senare deltog hon i cykellopp.
Själv har jag en lång historia av fertilitetsproblem, flera misslyckade IVF:er, hög TNF alfa. Jag har sedan ganska lång tid tillbaka näringsbalanserat, lagt om kosten (uteslutit socker och gluten och kraftigt dragit ned på mjölkprodukter samt processad mat) när jag i oktober började äta enligt hennes Wahls plus (samt 1 msk gurkmeja/dagligen, 1 L tomatjuice (sänker TNF alfa) Lyprinol (tillskott som också sänker TNF alfa) höga doser Omega3, B12 och Folat och höga doser Q10) som en uppladdning inför mitt nästa IVF försök, när jag blev spontant gravid i januari. Något som inte hänt på 12 år!!
Jag fick immunsupport med Dr D, samt akupunktur men har kunnat trappa ned medicinen (runt vecka 14-15) och är nu medicinfri gravid i vecka 23.
Man ska inte underskatta kroppens egen förmåga till läkning, när den får rätt förutsättningar.
Är du nyfiken och vill veta mer kan du googla på Dr. Terry Wahl och TedTalk, så får du en introduktion. I annat fall, får du helt enkelt bortse från detta.
I vilket fall, ett stort stort lycka till! <3