• Cathy

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Babywish; sorry skrev fel! Trombyl slutade jag med en vecka innan fl. Den är mer långverkande än fragmin och den måste man sluta med i tid.

• Cathy

Snart lycklig; kikar in här bara lite snabbt - Hejaheja på dina små! Förstår att det känns lite vemodigt att en avstannat men det påverkar nog inte det två andra
    Och även om vi ska vara tacksamma över alla embryon som bli små bebisar så kan jag efter några sömnlösa nätter försäkra dig om att du kommer att ha det fullt upp med två små som du kommer att kunna ge all den kärlek till som du samlat under denna resa

Zwillinge; hoppas dina blödningar avtar snart så att du kan njuta av graviditeten. 

God Jul alla kämpare och hoppas att 2015 blir ett lyckans år för alla! Stor kram på er!   

• Cathy

Aten; jag kan inboxa dig uppgifter till dropp, vi ger inte ut uppgifterna här i tråden! (Så har vi ursprungligen kommit överens med henne).

• Cathy

Frk Röd; har inboxat dig!

Redan; åh så tråkigt att höra. Beklagar verkligen. Stor styrkekram

• Cathy

Zwillinge; tyvärr blir det lätt så att livet iaf till en början (av graviditeten) kretsar kring alla mediciner/blodprov men det blir förhoppningsvis bättre ju längre graviditeten löper. Jag minns att jag kunde vakna skräckslagen mitt i natten och rusa upp för att jag trodde att jag glömt nån medicin Var tvungen att ha en lista med allt (och medicindoserare/pillerburk för varje dag) som jag bockade av för att komma ihåg alla dagens mediciner och inte behöva oroa mig. Styrkekram

Snart lycklig; ok, bra att du stämt av med Marie hur hon vill ha det! (Jag har inte pratat med henne på ett tag).

Jag kan rekommendera insemination hos Marie! Hon är superbra på återföring och flexibel med tiderna!

Kram på alla

• Cathy

xxx4; välkommen hit! Barnlängtan har faktiskt inget med ålder att göra så vi förstår dig väl Orsaken till att du inte lyckats kan vara många (embryon, slemhinna, immunförsvar osv) men eftersom din autoimmuna sjukdom är ganska 'grav' ( om jag får säga så, känner en person som har samma) och du tar imurel (känner läkemedlet från andra sammanhang) så är min gissning att din sjukdom ställer till det. Jag lärde mig under min resa till graviditet att endast kortison hjälper dem som har mindre immunproblem men direkt om man har mer grava problem så behöver man minst lägga till IL. Kram

• Cathy

Frk Röd; jag tog immuntesterna hos Dr D men har inte gjort ivf hos honom. Vi blev till slut gravida utan ivf och många påsar IL

Zwillinge; antal vita blodkroppar stiger för alla vid en graviditet men oftast inte lika mycket som för oss immunpatienter, plus att lymfocyterna stiger hos oss (de som delvis är NK celler).

Och för mig steg trombocyterna direkt (även om jag inte har ngt påvisat koag problem).

Barfota; äggen påverkas nog inte av vanlig förkylning, spermier vet jag inte exakt de är ju mer färskvara men oftast är det väl bara feber som påverkar spermierna. Det här med att immunförsvaret är upptaget på annat håll om man är förkyld har jag aldrig trott på, det är bara nån som tänkt den finurliga tanken Men en förkylning höjer inte lymfocyterna som är viktiga i fertilitets sammanhang, för det är de (NK cellerna) som kan stöta bort ett embryo.

• Cathy

Zwillinge; lymfocyterna är de som i första hand är farliga för embryot/graviditeten och av intresse är alltså deras andel av antalet leukocyter. Neutrofila stiger bl a vid allergi (histamin lockar dem att stiga) så jag undrar om inte din allergi är nu orsaken till det höga antalet? Monocyter stiger vid bl a förkylning och ett högre antal gör inte skada för embryot. Vad ligger dina lymfocyter på?

• Cathy

Zwillinge; det är egentligen inte själva lymf värdet som är intressant utan det i relation till leukocyt värdet. Det är bra om dina lymfocyter sjunker efter IL, då svarar du på IL. Neutrofila reagerar också på svamp så kan du haft nån svampinfektion som höjt dem? Och de neutrofila höjs också vid akut inflammation. Och även av kortison.

• Cathy

singha; styrkekramar till dig. Beklagar verkligen.

Athen; har man immunproblem så ser man det i USA testerna men man kan väl ha flera fertilitetsproblem. Själv hade jag ingen äl även om äl stickorna visade plus för mitt prolaktin var lätt förhöjt så efter medicinering så blev jag efter alla ivfer gravid utan ivf och med immunmediciner (hade alldeles för höga NK celler). dr D är väldigt bra att diskutera med så ställ alla dina frågor till honom när du väl är på plats!

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!