Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
Ariellan-Jag inboxar dig.
Ariellan-Jag inboxar dig.
Hej!
Jag är ny i denna tråd. Har gjort 6 inseminationer, 2 ivf plus ett FET de senaste 1.5 åren men inte fått något plus. Efter 4 inseminationer opererade jag bort ett myom. Går på stork i Danmark eftersom jag är ensamstående.
Fick ett tips om FertilitetPlus men hittar ingenstans hur vanligt det är med immunologiska problem vid ofrivillig barnlöshet?
Har förstår att det görs bättre utredningar utomlands men vill gärna prova i Sverige först eftersom energin håller på att rinna ifrån mig.
Detblåserpåvästkusten- Välkommen till tråden !
Jag skulle absolut råda dig att ta dig till en klinik där du får göra sperm dna fragmentationstest på din nye mans sperma. Problemet kan sitta där. Tyvärr vägrar Dr D göra det på par som får upprepade missfall (jag talar av egen erfarenhet, vi fick missfall trots Dr Ds behandling, fick då åka till Avariga i Lettland där de konstaterade att det var fel på sperman, skulle inte bli några levande barn trots lätt gravid över 40). Så de rådde oss till dubbeldonation.
Detblåserpåvästkusten- De flesta här har valt något av hotellen vid Syntagmatorget centralt mitt i stan. Då har man nära till allt, tunnelbanan, apotek, restauranger etc
Eller i området Plaka som också är mysigt. Däremot skulle jag inte rekommendera området Omonia, billiga hotell men gott om knarkare speciellt kvällstid.
Om du har tid passa gärna på att kombinera läkarbesöket och medicinköp på apoteken (alla mediciner du behöver är receptfria) samt med lite sightseeing. I Aten finns så mycket att se.
Ha en bra resa !
Detblåserpå västkusten - Nej, adressen i trådstarten till Dr D stämmer inte alls längre. Han bytte adress för många år sedan. Numera finns han i området Marousi. Han kommer maila dig ett worddokument med all info innan du reser.
Hur ligger Marousi i förhållande till Syntagmatorget? Skulle gärna ha gångavstånd till kliniken.
Längtar - Dessa 4 nedan är de vanligaste immunmedicinerna. Detta är de svenska namnen, de har andra namn utomlands. Trombyl kan förhindra blodproppar, men inte lösa upp befintliga proppar. Fragmin kan lösa befintliga proppar. De kombineras för bästa effekt.
Prednisolon (kortison) är milt immundämpande och IL
är en näringslösning som främst ges till för tidigt födda barn och undernärda. Men används numera utomlands för att dämpa immunförsvaret hos kvinnor med fertilitetsproblem. Både före graviditet och under graviditet. De som har allvarligare immunproblem behöver starkare mediciner som Neupogen och Humira.
Detblåserpåvästkusten- Nej, dna fragmentstionstestet finns tyvärr inte i Sverige. Det finns utomlands på flera kliniker. Kostar ca 1000 svenska kronor.
Men kliniken ivfSerum som också finns i Aten, och som många här itråden också går hos, de gör det testet rutinmässigt på sina manliga patienter, man får resultatet på 4 timmar. Några har besökt båda klinikerna under samma resa i Aten.
Ja, vi är tacksamma att vi äntligen fick göra spermatest hos AvaRiga. Fick varken göra det vid missfallsutredningen i Sverige eller hos Dr D trots
att vi ville. Men på båda ställen vägrade de och sa att
"Upprepade missfall kan aldrig bero på sperman, för onormala spermier kan aldrig befrukta ägg". Vilket tyvärr är 100% fel.
Zwillinge- Om du tar nedreleringsspruta/spray först så får du ingen egen ägglossning även om du sen tar östrogen(så länge som nedregleringen sitter i).
Men tar du endast östrogen så får du egen ägglossning.
Fråga kliniken i Umeå vad de säger också.
Niskan- Förstår att du är tveksam, många av oss (speciellt männen) var tveksamma till Dr D i början.
Jag har flera autoimmuna sjukdomar bla allergi.
Jag tycker största fördelen med Dr D var den immunologiska utredningen han gjorde. En grundlig utredning, mycket bättre än vi fått i Sverige.Utan den hade jag aldrig fått veta vad som krånglade.
Det finns ju en hel del av kvinnorna här inne för vilka il och kortison endast hjälpt. De har behövt starkare saker som Neupogen och Humira (om man tex får höga värden på TNF-alfa provet som Dr D tar).
Han har lyckats hjälpa många, men natuligtvis inge alla. Vissa har fått söka hjälp på flera kliniker innan det gått vägen.
Men välj det som känns bäst för dig.