• Tumvante

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

finee skrev 2018-04-17 18:29:15 följande:

Och stort grattis förresten Tumvante!!! Jättefin ökning

Tack
  • Tumvante
    UndrandeSökare skrev 2018-04-20 18:03:03 följande:

Låter bra ! Stor skillnad nu i hcgutvecklingen mot förra graviditeten innan du fick antibiotika ! 

Japp! Har inte haft så hög HCG sedan första missfallet förra året.
  • Tumvante
    linnea12533 skrev 2018-04-20 21:57:16 följande:

Åh härligt. Det är du värd. Vilken vecka är du i nu?

Tack :) 5+1 ca tror jag. Mensen var lite oregelbunden,
  • Tumvante
    linnea12533 skrev 2018-04-20 21:57:16 följande:

Åh härligt. Det är du värd. Vilken vecka är du i nu?

5+2 ca. Och tack, vad söt du är :)
  • Tumvante
    Ariellan skrev 2018-04-20 18:40:47 följande:

Jo men detta är inte utslag, utan finnar.

Min hud fick en freak out med dottern. Kanske delvis pga att jag slutade med min proactiv, då den innehåller acetylsyra... men nog också pga hormoner.

Nu har huden lugnat sig helt, nog eftersom att jag tar hand om den bättre.

Men graviditet = hormoner... och hormoner kan ju orsaka acne...

Hoppas du får bukt med det, vet hur det är att ha massa finnar...
  • Tumvante
    linnea12533 skrev 2018-04-21 18:01:48 följande:

Jag har ju hört hur du kämpat med dina upprepade missfall så du är verkligen värd en lyckad graviditet. Vad innebär behandlingen ivig som du fått? Är det något som finns i Sverige också?

Själv har jag bara tagit prover på sköldkörteln , Hb, samt prolaktin än. Tog dem igår. Och sen progesteron på cd 21. En light utredning än så länge.

Men åh <3 tack!

Har generellt hört att det inte görs mycket kring immunförsvarsutredning i Sverige. Det är intravenöst immunglobulin, tar 3-4 timmar att få infusion. Det är antikroppar från donatorblod. Klar vätska. Det ska lugna immunförsvaret.

Om detta går, så är jag dock lite i tron att min antibiotikabehandling spelat roll.

Hoppas du kan få något användbart svar på varför ni inte lyckats...

Serum I Athens mensblodstest kan ju vara ide om du inte får svar i Sverige.

Men pusha på! Kromosomtest på bägge är också standard här, samt vattenskanning (kollar igenom med kikare, hur geometrin i livmodern är, samt genomgång i äggledare).. men du har säkert redan läst om alla möjliga test man kan göra... jag har typ varit igenom de flesta nu...

Alla här förtjänar ju så mycket att bli föräldrar!
  • Tumvante
    UndrandeSökare skrev 2018-04-21 20:42:28 följande:

Ivig och IL är inget som används i fertilitetssyfte i Sverige, eftersom läkare i Sverige generellt "inte tror på" att immunförsvaret kan orsaka fertilitetsproblem.

Dr D sysslar inte med ivig, endast IL. Men Dr Gorgy i London sysslar med ivig. Hos båda läkarna måste du dock göra en immunutredning hos dem för att få tillgång till medicinerna. Dr Ds utredning kostar 20.000-25.000kr och Dr Gorgys kostar 35.000kr.

I Danmark där Tumvante bor, hjälper de däremot Danska medborgare under 40år som är skrivna i Danmark med ivig mot upprepade missfall om man är patient där på en speciell klinik. Dock svårt för oss som inte är danska medborgare att få nån hjälp där. Man måste åtminstone ha en läkare som skrivit remiss dit först då tror jag.

Eller vet du Tumvante vad som gäller? Måste man vara Dansk medborgare elker räcker det att man är skriven i Danmark?

Det är Rigshospitalets HAB klinik, som även finns i Aalborg jag går till. Jag skulle tro att det räcker att vara skriven. Jag märker ingen större skillnad från när jag inte var dansk på hur jag får vård. Som nordisk lever man nästan som en dansk - bara att man ej röstar, eller föder sina barn som infödda danska medborgare.

Skulle tro att man som icke skriven här i dk, kan få IVIg på Vitanova i Köpenhamn. Men jag tror en behandling kostar runt 17.000 DKK.

Jag kommer (om detta lyckas) få 5 behandlingar totalt.

De hjälper faktiskt även folk som redan har ett barn också (som i mitt fall). Men har man 2 får man gå via privat och betala själv.
  • Tumvante

Och för att få hjälp på danska HAB ska egen läkare hänvisa, efter att man tagit kromosomtest, vattenskanning och lite annat.

• Tumvante
    Ariellan skrev 2018-04-24 16:26:10 följande:

Idag har jag fått bruna flytningar och lite smått ledvärk och lite feber 37.5...ska på Vul nu och tagit FBC...hoppas verkligen inte kroppen håller på att stöta ut, men det lutar väl åt det. Är i v 9

Ååååh, håller tummarna att allt är bra. Brunt är ju normalt ingen farlig färg.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!