• PeeWee44

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Marta87 skrev 2019-07-30 13:57:00 följande:

Hej!

Jag har varit i kontakt med Marie på fertilutetsplus om att göra en utredning för överaktivt immunförsvar. Hon så att de samarbetar med kliniken i Athen så att man slipper åka dit för behandling. Men som jag har förstått det av denna tråd så får man inte samma behandling på F-plus som på kliniken i Athen. Någon som har erfarenhet som kan förklara?

Jag skulle inte lägga pengar på immunutredning hos Marie, hon är barnmorska och kan inte dom bitarna som dr d i Aten, han skickar sina blodprov till ett special labb i usa. Bortkastade pengar att göra hos henne, däremot så har jag tagit dropp hos henne.
  • PeeWee44
    Anonymochorolig18 skrev 2019-07-31 08:52:13 följande:

Betalade du också 1800 kr per gång för droppet hos Marie? det drar i väg snabbt.

Vet du om det finns något billigare sätt? verkade inte så svårt att sätta i en nål å sen låta mig ligga där o sedan hjälpa andra patienter parallellt =)

Jag har betalat 1800kr per gång. Har ingen sjuksyrra jag känner som kan sätta dropp. Att hon tar så mycket beror säkert på att hon kan bli av med legitimationen om någon anmäler henne.
  • PeeWee44
    Marta87 skrev 2019-08-01 18:27:50 följande:

De har ju även immunutredning på serumivf. Ingen som har testat det? Det vore ju smidigt med all behandling på samma ställe :)

Serum hjälper bara till med support om du gör ivf eller äd hos dom. Det är därför vi gör utredning hos dr d och hysto och spermatest hos Serum. Sweden.lifeclinic@gmail.com är det till dr d.

Du kan ha ett skypsamtal med dr d, det kostar pengar men du får väldigt bra info och han frågar massor med frågor. Du måste maila på engelska.

Lycka till
  • PeeWee44
    Marta87 skrev 2019-08-01 21:22:02 följande:

PeeWee tack för info!

Hur har det gått för dig efter utredningen hos Dr D? 

Vi lyckades inte hos dr d, två olika äggdonatorer och fyra insättningar. Vi bytte till OLGA i St Petersburg och dom använder rätt mycket immunmedicin och på tredje försöket med embryodonation så lyckades vi, är i vecka 15!
  • PeeWee44
    Skogskantarellen skrev 2019-08-04 04:42:35 följande:

Hej, vad för slags immunmediciner fick du via Olga? Vilka prover tog man hos Olga för att konstatera immunproblem? Tusen tack för svar. Och stort grattis! <3

Dom tog inga prover på immunförsvaret. Jag har fått Filgrastim, samma som neupogen som dr d använder. Kortison och Klexane 4000iu. Sen är deras progesteronsprutor så bra! Man tar dubbla ampuller på kvällen. Och crinone två gånger per dag. Dom kombinera två olika progesteron och två olika Östrogen för att man ska ta upp hormonerna bättre.
  • PeeWee44
    Skogskantarellen skrev 2019-08-04 04:38:59 följande:

Fler än jag som drabbats av acne efter hög dos kortison? Jag har aldrig i livet haft acne och utvecklat det efter att jag gått på flera månaders kortison som Dr D ordinerat. Som högsta dos har jag haft 30 mg. Får inget svar från honom ... därav min fråga här.

Jag har inte fått acne av kortisonet. Vid insättning åt jag 40mg som jag sen ganska snabbt började trappa ner. Nu äter jag 7.5mg. Den ända biverkning jag haft är hjärtklappning.
  • PeeWee44
    Marta87 skrev 2019-08-04 13:40:46 följande:

Ja det är det vi ska göra nu. Men jag tänker framåt eftersom MFutredning tydligen sällan ger svar...Jag har funderat på donationsbehandling utomlands. Om jag vill utreda immunförsvaret i samband med det så är det alltså ivfserum eller Olga i St Petersburg som gäller? Om man går hos Olga, kan man då utreda immunförsvaret i samband med behandlingen?

OLGA gör ingen utredning av immunförsvaret. Vi är ganska många som haft problem att bli gravida på andra kliniker men som lyckas hos OLGA. Dom har bland dom bästa embryologer i Europa. Helt ny klinik med supermordern utrustning. Tycker absolut att du ska kontakta dom, ta ett skypesamtal med någon av deras läkare om du inte kan gå på seminariet.

Själv har jag gjort äd på ivf Riga, 8st fina blastocyst, 4 insättningar ingen bebis, två är hos dr d i Aten som resulterade i 4 nya inrättningar men ingen bebis. I st Petersburg gick vi över till embryodonation fast makens spermier är ok enligt dna-fragmentering. På tredje försöket, efter två hysteroskopier, nedreglerad i fyra månader så lyckades vi! Nu gravid i vecka 15. Önskar att vi hade hittat till St Petersburg tidigare, det hade antagligen besparat oss tid, energi och pengar, men bättre sent än aldrig.

Lycka till med Vad du bestämmer dig för.
  • PeeWee44
    Marta87 skrev 2019-08-04 16:45:14 följande:

Vad ni har kämpat. Så värda att lyckas. Grattis! Jag har kollat på många kliniker och har fastnat för OLGA. Kommer nog att vända mig dit om det blir så att vi ska göra ÄG. Fråga: om OLGA inte gör immunutredning hur kommer det sig då att man kan få immunmedicinering där? Ber man om det? Jag menar: hur bedömer dom att det behövs? Funderar även på hur det fungerar med garantipaketet de erbjuder. Kan alla få det eller gör de en bedömning av ens förutsättningar först?

Sen det blev OLGA och inte Ava Peter så verkar nästan alla få garantipaketet! Tom folk som i Sverige blivit hänvisade till äd för att dom har lågt ahm har fått garantipaketet med ivf. Ta med eller skicka ultraljudsbilder till dom.
  • PeeWee44
    Ariellan skrev 2019-08-08 07:50:24 följande:

Hej!

Denna morgon började chockartat..! Hade ÄL för cirka 2 veckor sedan och tänkte ta ett gravtest idag bara för att kolla. Har inte börjat med några mediciner alls. Till min förvåning var det positivt. Vad gör jag?! Kontaktar Dr D? Börjar med Fragmin, Trombyl, dropp och Predni som jag redan har hemma?

Wow, grattis! Jag skulle börja medicinera och kontakta dr d. Du och finee får följa varandra igen.
  • PeeWee44
    finee skrev 2019-08-08 22:56:15 följande:

Förstår att du är orolig. Jag tyckte också det kändes läskigt och som ett stort steg i början. Lite krasst tror jag dock inte du kan få mer trygghet än såhär. Det är mycket påfrestande att gå utanför boxen, åka utomlands och vara sin egen läkare (som det känns ibland, trots bra stöd från Dr D). Och man måste nog, av sin barnlöshet, vara rätt så känslomässigt driven och tappa det kritiska förhållningssättet en stund för att våga ge sig in i det här. Eller så använder man sitt kritiska förhållningssätt mot den svenska sjukvården och upptäcker att den är långt ifrån perfekt.... Immunoterapi är långt mer kontroversiellt i Sverige än i utlandet. Känner du att du behöver mer trygghet och ett stadigare evidensläge och tydligare CV hos Dr D så kanske immumbehandling på de här relativt lösa premisserna inte är något för dig just nu? Helt förståeligt i så fall!! Vi är alla olika och är beredd att ta olika stora risker. För egen del var jag beredd att ta jättestora risker med tanke på hur desperat jag var efter så många kemiska graviditeter och upprepade misslyckade IVF:er.

Och som svar på det du undrar i slutet: Ja, jag har varit orolig över medicinernas biverkningar och interaktioner. Speciellt när Dr D ett tag pratade om neupogen (det blev dock aldrig aktuellt för mig). Ja, jag tyckte han förklarade bra vad medicinerna gjorde när man var där på hans konsultation. Vet inte om han kan garantera att det skulle vara garanterat oskadligt. Men ingen medicin är utan biverkan, så är det ju. Största risken är väl att få bekymmer med för snabb kortisonutsättning, tänker jag.

Önskar dig lycka till med vad du än landar i för beslut!! <3

Vad fint och bra skrivet! Håller med dig i det du skriver.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!