Här kommer en liten uppdatering ifrån mig. Jag har precis pratat med Dr D och fått resultaten på alla blodproven. De flesta resultaten var inom referensvärden, men inte följande
CD56: 13,4 (ref: 2-12)
TNF-a: 35,8 (ref:13,2-30,6)
IFN-g: 25,7 (ref: 5,8-20,5)
Är det någon av er som har legat utanför referensintervallen på samma tester? Vad har ni i så fall fått för behandling? Några andra kommentarer på resultatet?
För min del verkade han mest bry sig om TNF-a. Han sa att ingen av de andra blodproven visade på några andra bakomliggande faktorer som t.ex. artros. Men han frågade ändå väldigt många gånger om jag har ont i leder (vilket jag inte har). Förresten så kom jag just nu att tänka på att jag har haft problem med vad jag har trott vara musarm, det har blivit bättre med bättre arbetsställning, men så fort jag jobbar för mycket framför t.ex. en bärbar dator så återkommer problemen. Tror ni det kan han något med detta att göra?
I vilket fall så menade han att jag har dålig äggkvalitet och att det beror på för hög TNF-a. Han trodde att det skulle kunna avhjälpas med IL, men han pratade också om en annan spruta som är mycket dyr, men den ville han inte prova nu, kan det vara Humira han pratar om.
Han tyckte också att jag ska ta nya blodprover så snart som möjligt och därefter IL och ny FBC efter 3-5 dagar. Förra gången sa att att jag skulle göra det efter 8-10 dagar, så det verkar som om han har ändrat sina rutiner gällande FBC efter IL.
Han tyckte inte att vi skulle försöka med IVF men istället tyckte han att jag skulle ta Clomifen för att öka chanserna varje månad. Första månaden med Clomifen skulle jag göra VUL för att se hur kroppen reagerar på det, men sen skulle jag bara köra på utan VUL. Själv är jag lite tveksam till det, vill helst inte ha flera bebisar samtidigt, men å andra sidan hellre två än inga alls. Dumt nog sa han inte till mig att köpa med det från Aten, så det måste jag också försöka få tag på.
Nu ska jag läsa i boken och se om jag kan få ännu mer förståelse för det här. Dessutom blir ska jag nu försöka leta läkare som är villiga att hjälpa till med detta. Har precis flyttat utomlands och det ska bli spännande att se hur de ställer sig till reproduktions immunologi här. Det känns tungt att behöva dra igång allt detta när man är helt ny i ett land, men ändå skönt att man hittat något som är fel och som man kan jobba vidare med.