• Poussin

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Hej!
    Tänkte starta en tråd för alla oss som redan gjort eller är på gång med immunologisk utredning hos Dr D i Aten. Här kan vi dela info och kunskap samt stötta varandra på vägen mot plus och sedan vidare genom graviditeten!

Jag har 4 misslyckade IVF:er bakom mig, ett AMH på 0,4 samt flera autoimmuna åkommor vilket gjorde att vi fattade beslutet att söka hjälp hos Dr D. Vi har bestämt att göra max 2 IVF försök till innan vi går över till ÄD i höst, men hoppas så klart att nästa försök kommer att bli en bebis.

Jag kom hem från Aten och ett bra möte med Dr D igår. Nu väntar vi på provsvar från Chicago som bör dyka upp om en vecka, mycket spännande!

Välkomna! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 06:50
    Lite samlad info:

Kontaktuppgifter:
    Dr Dimitri Papanikolaou
    lifeclinic@googlemail.com
    www.lifeclinic.gr

Adress till kliniken:
    Genesis Hospital
    Papanikolai St 14-16
    HALANDRI (Gefyra Halandrioy)

Hotellförslag Aten:
    www.athens-hotels-guide.com/
    www.athensdiamondhotel.com/
    www.booking.com/hotel/gr/olympic-halandri.en.... (gångavstånd till Life Clinic)

Vad kostar det?
    Provtagningar, möte med läkaren, telefonkonsultation osv kostar ca 20 000-25 000 SEK. Klinikerna har oftast ingen väntetid.

Hur går det till i Aten?:
    Se till att ha 2 nätter på plats, eftersom det ofta föreligger risk för förseningar, oförutsedda händelser som stängda apotek, långa transportsträckor osv. Kolla helgdagar i förväg!

Ni blir alltid inbokade en måndag eller tisdag för att blodet ska hinna fram till Chicago före helgen, avsätt därför 2-3 timmar för provtagning, ultraljud & samtal. Läkaren kommer att ta 6-7 rör med blod som snarast skickas till labbet i USA. Under samtalet med läkaren bedöms möjligheterna och ni har en god chans att ställa alla frågor. Ev får ni en infusion Intralipider (IL) i Aten. Köp med er Prezolon, Filicine (Folacin), Clexane & IL med er hem i massor eftersom det är billigt i Aten och svårt att få utskrivet i Sverige. Det har små lager på apoteken så ni kommer att behöva gå till flera olika, å andra sidan finns det apotek i varje hörna.

Ca 1-2 veckor efter provtagningen erhåller ni era provsvar. Någon dag senare har ni telefonkonsultation med er läkare där ni går igenom provsvaren och åtgärd. Läkaren skickar sedan en behandlingsplan beroende på vilka problem som eventuellt uppdagats.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-08 08:27
    Boktips:
    ?Is Your Body Baby-Friendly?? av Dr. Alan E. Beer

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-06 19:55
    Zinfandels fantastiska hemsida: www.fertilitetsguiden.com/index.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 07:45
    Info om bl a Hotel Dorian Inn finns i inläggen #7379 & 7380

• Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
  • Hjärtefröjd
    Jam08 skrev 2012-07-14 23:31:36 följande:
    Grattis Angla! Jag läser gärna också. Det känns hoppfullt att detta verkligen funkar!

Ego: Jag känner mig lite upp och ned inför kommande ivf.

Hade telekons m dr D igår. Mina USA tester visade inget anmärkningsvärt vad jag förstod , han sa att mitt immunsystem var "lugnt" samtidigt som han sa att jag har ett "irritable" immune system.. Fattar ärligt talat inte.. Mina värden var bra men ändå ska jag få immunbeh! Och desdutom tycker han att jag behöver "strong support" vid varje ivf.
    Han sa ungefär samma sak till mig, och jag fattade det som att jag inte har några allmänna immunologiska problem, utan att den immunologiska reaktionen uppstår just när embryot ska till att fästa. Men jag är inte helt säker på att jag fattade rätt...

Jag har inte heller koagulationsproblem, men tar just nu två clexane/fragmin varje dag, så  jag gissar på att det även har någon annan effekt.  
  • linköping68

Puh, har äntligen läst igenom hela tråden. Det tog lite tid, men oj så mycket jag har antecknat inför vårt kommande Atenbesök. Tycker det verkar spännande samtidigt som jag är jätteorolig för besöket hos dr D. Har väl i princip dömt ut mig själv redan nu och att han kommer säga att det inget finns att göra. Usch.

Jag gläds med alla som har lyckats och känner mig ledsen för er som det inte har gått bra för. Kram till alla    

• TWH
    Jam08 skrev 2012-07-14 23:31:36 följande:
    Grattis Angla! Jag läser gärna också. Det känns hoppfullt att detta verkligen funkar!

Ego: Jag känner mig lite upp och ned inför kommande ivf.

Hade telekons m dr D igår. Mina USA tester visade inget anmärkningsvärt vad jag förstod , han sa att mitt immunsystem var "lugnt" samtidigt som han sa att jag har ett "irritable" immune system.. Fattar ärligt talat inte.. Mina värden var bra men ändå ska jag få immunbeh! Och desdutom tycker han att jag behöver "strong support" vid varje ivf.

Han tyckte att "i mitt fall" ska jag ta IL ganska snart igen för att förbättra mina äggstockar , som såg fö väldigt fina ut. Men han pratar hela tiden om äggstocksfunktionen som inte är tillräckligt bra eller inte ger tillräckligt bra embryon. Men fortfarande fattar jag inte min diagnos. Ska maila och fråga men känner mig just nu vld förvirrad och fattar inte hur saker hänger ihop.

Hade nästan velat att jag skulle ha ngr dåliga värden.. Inga koaguleringsprob heller men ska ändå ta clexane. Jag känner mig lite dum och förvirrad. Hur kände ni efter ni fick era resultat, blev ni klokare? Jag litar ju på hans behandling men vill förstå själv!!

Väntar nu på att han ska skicka mina resultat så kanske ni kloka kvinnor kan hjälpa mig att tolka ;)

Han skulle snart vara ledig och umgås med sina 1,5 och 3,5 år gamla barn.. Trodde inte han hade ngn familj m tanke på att han tar sig an all världens barnlösa ;)

Mina thyroid antibodies var lite höga (45,3) och jag ska börja med levaxin nästa ivf. Recept kunde han inte fixa, någon som har ngt tips om hur jag kan få tag i levaxin? Kan det köpas receptfritt utomlands?

Levaxin skriver i stort sett alla läkare ut, det är receptbelagt men visa testresultaten så är det inga problem. Fragminet/clexane ges för att immunförsvaret kan gå igång o bilda små proppar vid infästning av embryo, det vill skära av förbindelsen och då hjälper clexane. Så är det troligen i vårt fall trots att jag har jättelåga värden på koagulation. Både svenska läkare o dr D har ordinerar mig detta.
  • Zinfandel

Jam: att du svarar bra på alla prover är utmärkt (=lugnt)! Däremot innebär det inte att ditt immunförsvar inte angriper embryot (=irriterat). Eftersom det antagligen/uppenbarligen gör det (du skriver tex längre ner att du har höga sköldkörtelantikroppar) så vill Dr D förhindra en immunattack eftersom det troligtvis har varitanldningen till misslyckandena tidigare, därfår får du immunterapi. Det är en vanlig missuppfattning att Clexane - en lågmolekylär heparin - bara används vid koagulationsproblem. Medicinen används i vårt fall för att förebygga proppbildning i livmodern vilket är vanligt vid immunologiska besvär. Det bildas ofta mikroskopiska bloproppar i slemhinnan vid implantering därför syns det inte på koagulaionstester.Dessa små, små blodproppar stoppar näringen till embryot och leder därför ofta till MF. Men sätter därför in hepariner för att öka blodgenomströmningen i slemhinnan. Har man däremot koagulationsproblem eller tex V Leiden så krävs betydligt högra doser än de ni tar. Som du även förstod på din ordination så är inte IL bara en immunerapi utan har även andra fördelar, för äggstockarna tex. Om du inte ännu har läst Is your Body Babyfriendly så förslår jag att du gör det så kommer du att förstå hur det hänger ihop! 

• Angla

Känner mig som mest hysterisk i tråden - men det skiter jag i. Hur överlever ni väntan? Jag går under inför varje blodprov och vul vågar jag inte ens tänka på. Är det verkligen mer troligt att detta går bra än inte trots tidigare misslyckade IVF, tidigare MF, lågt amh, immunproblem, sköldkörtelproblem ...

Angla - mamma till slut & snart igen
  • tjorven01

Zin
    Beklagar verkligen usch jag vet så väl hur det känns
    Men visst hade du frysisar kvar?
    Jag förstår att ni inte hunnit tänka igenom vad som ska ändras inför nästa ET än
    Men kanske var det som de andra sa inte "rätt embryo"
    Jag vet ingen tröst nu men jag VET att du kommer igen
    Starkare visare med mer erfarenhet och rätt behandling
    Styrkekramar (kan inte göra hjärtan från mobilen)

• HollyGolightly

Jam08: Jag kände likadant när jag fick mina testresultat, han sa att allt såg fint ut osv och jag kände mig besviken eftersom jag tolkade det som att immunförsvaret inte heller var problemet (är oförklarligt barnlös och ville så gärna hitta felet). Men så här i efterhand har jag insett att eftersom jag tog testerna när jag inte hade något embryo implanterat så är det ju ganska logiskt att immunförsvaret inte var triggat, det hade ju inte fått något att reagera på än! 

Så nu när jag är gravid och vissa värden ökat lite (men inte mycket, Dr D kallar det en svag reaktion vilket antagligen beror på att jag ju äter mediciner och får dropp för att bromsa reaktionen) så är det ju tydligt att det finns en immunproblematik även om den inte är så kraftig att den ger utslag även när jag inte är gravid.

Nu kanske jag är ute och cyklar (i så fall får du gärna rätta mig Zin!), men så tolkade i alla fall jag mina "bra" värden från USA-testerna. Så ge behandlingen en chans!

• HollyGolightly
    Angla skrev 2012-07-15 08:39:59 följande:
    Känner mig som mest hysterisk i tråden - men det skiter jag i. Hur överlever ni väntan? Jag går under inför varje blodprov och vul vågar jag inte ens tänka på. Är det verkligen mer troligt att detta går bra än inte trots tidigare misslyckade IVF, tidigare MF, lågt amh, immunproblem, sköldkörtelproblem ...
    Försök njut lite! Jag är också nervös, framför allt för VUL eftersom det var där jag fick säga tack och hej förra gången jag var gravid. Men jag lutar mig mot att det faktiskt är så mycket som är annorlunda den här gången – jag tar ju mediciner, jag vet att än så länge stiger HCG som det ska, jag känner mig gravid (brösten är fortfarande ömma, jag undrar hur länge de kommer att vara det?) osv. 

Och så tänker jag att jag inte kan göra mer än så här, det är bara att ta en dag i taget nu. Så länge inte kroppen reagerar på något konstigt vis så att det känns "fel" så har jag bestämt mig för att bara njuta fram till varje nytt test. 

Min främsta ångest handlar just nu om hur behandlingsplanen ska se ut under min semester, och det känns ju lite som ett lyxproblem i sammanhanget (även om jag på riktigt oroar mig för hur jag ska få ihop det...)
  • Hjärtefröjd

Jag tänker lite som Holly, att man helt enkelt får ta en dag i taget och hoppas på det allra bästa. Går det inte hela vägen den här gången heller så har vi i alla fall gjort allt vi kan, mycket mer än så kan vi ju inte göra...

Nu blir det jordgubbsfrukost, och sen trotsar vi regnet och beger oss på loppisutflykt till Roslagen.

• Jam08

Tack snälla för er oerhört värdefulla kunskap!! Ni anar inte vad det betyder att kunna dela detta med er och få så informativa och kloka svar. Kram

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!