• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

MariaKojala - Leukocyterna stiger av att man tar kortison.
    Höga Neutrofilia verkar Dr D inte heller bry sig så mycket om.

Däremot håll koll på dina Lymfocyter, Dr D brukar säga till om nytt dropp snart om de går över 3-3.5. Sen är det inte bra om dina Monocyter stiger för mycket heller.

Så om du ser att Lymfocyterna är höga, boka in ett nytt dropp på egen hand om du inte hör av Dr D i tid. Det är många här som har tagit dropp på eget initativ.

Lycka till med behandlingen.

• UndrandeSökare

Verkligen jättetråkigt att det krånglar pipperoni, hoppas du får svar från Dr D snart ! Annars skicka ett påminnelsemail.

• UndrandeSökare
    MariaKojola skrev 2017-02-08 14:39:03 följande:

Tack för tips om mediciner! En till fråga till er allvetande: jag hade ju ET igår och enl min plan fr dr D skulle jag börja med ceaxne (blodförtunnande) dag 8 efter äp. När jag läste runt här fick jag dock bilden av att ni andra börjar tidigare o mailade honom då. Fick svar att jag skulle ta det "ASAP!" och även babyaspirin. Känns nu lite jobbigt då mina blodprov fr idag visar väldigt högt hb och jag blir såklart rädd att det kommer för sent o det lilla ägget redan fått för lite blodcirkulation (ännu mer trist då jag ju inte fått veta om jag inte mailat).. Grejen nu är dock att jag sen inte fått ngt svar då jag frågade hur mycket, så undrar nu; vad har ni tagit? Hur mycket o hur ofta?

Hej ! Angående blodförtunnande så är vanlig dos är
    1 Trombyl 75mg (eller 1st grekisk babyasprin 100mg) per dag
    och Clexane 6000ie (eller1st Fragmin 5000ie) per dag.
    Fortsätt med det tills Dr D säger till dig att sluta.
    Lycka till !
  • UndrandeSökare

För att förtydliga, det vanliga är att man tar både 1 Trombyltablett per dag och 1 Clexanespruta per dag. Sprutorna ger man sig själv i magfettet. Om du aldrig givit dig själv sprutor tidigare så hittar du bra instruktionsfilmer på tex Youtube.
    Hoppas det går bra.

• UndrandeSökare
    mumskastrull skrev 2017-02-09 14:07:14 följande:

Tack MissWee!

Är det blodstatus+b-celler som man tar på werlabs om man ska kontrollera ett FBC enl Dr D? 

Ja, det stämmer. Werlabs har ett färdigt paket som heter Blodstatus plus B-celler.
    och det är det Dr D vill ha när han eterfrågar FBC (Full Blood Count).
    I bland vill han också att man mäter progesteron. 
    Om du använder en rabattkod hos Werlabs så blir det billigare
    Kolla om nån av koderna "LCHF" eller Fertilitetsguiden" fungerar !

Ett bra tips när du fått dina testresultat och ska maila dem till Dr D, är att du skriver in dina blodprovsresultat i en excelfil, som du sen använder varje gång du mailar till honom. Man gör en ny kolumn för varje provtagningstillfälle, med datum och cd (dag i menscykeln) överst i varje kolumn, Sen listar du vad proverna heter under varandra längst till vänster och sen bara fyller i siffrorna. På så sätt kan både du och Dr D snabbt se förändringar i dina prover från gång till gång.
    Hoppas det går bra !
  • UndrandeSökare
    Missne skrev 2017-02-11 12:51:08 följande:
    Tack för snabbt svar, men menar du att FedEx skötte hela paketeringen med dessa plaströr? Problemet är ju att man måste välja typ av emballage när man beställer på deras hemsida i förväg. Det billigaste var ju att välja kuvert, därefter vadderat kuvert och dyrast var ju paket, och paket verkar ju bli över 2000 kr... 1500 vore ju bra om det gick att skicka för.
    Kanske du kan vira och tejpa fast en liten bit bubbelplast runt var och ett av rören och placera dem i en vadderad påse eller kartong? Bara en tanke alltså.
  • UndrandeSökare

MariaKojola - Om du går hos Dr D så behöver du ha sprutor för både försöksmånaderna plus när man blir gravid brukar man ta sprutor nästan hela graviditeten. Så det går åt väldigt många sprutor. Du kan be Dr D om ett EU-recept på de mediciner du behöver. Då får du det via mail, kom bara ihåg att skriva ut det med färgskrivare. Clexane 6000ie motsvarar Fragmin 5000ie eller innohep 4500ie.

• UndrandeSökare

MariaKojola- Det var konstigt att Dr D svarade så, jag bad om Eu-recept direkt efter jag betalt hans faktura och fick då Eu-recept av honom. Det jag möjligtvis kan tänka mig kan vara en skillnad är om du bara betalt fram till plus?

För att förklara närmare:

Dr D har 2 olika fakuror, endera betalar man bara fram till positivt graviditetstest, och senare efter man blivit gravid, så får man en ny faktura för gravidsupport (om man vill ha det, vissa kanske bara vill ha hans hjälp fram till plus).

Eller så betalar man direkt för hans gravidsupport också alltså fram till barnet är fött (det gjorde jag).

Så det kan möjligtvis vara därför han skriver att han vill vänta tills du blivit gravid (och betalat faktura nr 2) som han sa så, men jag tycker ju att du borde kunna få ett Eu-recept redan efter man betalat faktura nr 1.

Jag hoppas läkaren som hjälpte dig med sprutorna kan hjälpa dig med recept på kortison också annars gör efterlysning här itråden om det finns nån som har kortison över.

Lycka till med behandlingen.

• UndrandeSökare

MissWe- Jo, Dr D är duktig på immunologi men patientkontakten är han inte så bra på. Det är många här itråden som klagat på det om du läser bakåt i tråden. Det är en stor skillnad med Serum som är en större klinik och har flera anställda som sköter patientkontakten. Där får man snabbt svar på sina frågor. När det gäller Dr D får man ibland boka in dropp på egen hand, så håll koll på dina lymfocyter. Hoppas det går bra för dig ändå även om Dr D slarvar, vi här itråden finns ju som lite backup.

• UndrandeSökare

Canada - Ja, Utrogestan kan man ta oralt eller vaginalt. Men om man tar dem oralt så är en vanlig biverkning yrsel. Det är troligen därför vissa kliniker helst vill att man ska ta det vaginalt. AvaRiga rekommenderar tex Utrogestan vaginalt inte oralt.

Lutinus som finns i Sverige ska endast tas vaginalt.

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!