IrmaElisabet skrev 2022-03-12 14:50:09 följande:
Tack och stort tack för att du tog dig tid att svara så utförligt! Det är verkligen guld värt att det här forumet finns och att andra som du, gått före och är så generösa med att dela med er :) Känns också lite som en tröst som kompensation för all nonchalans en mötts av i den svenska vården.
Helt fantastiskt att höra att du fått en sådan hjälp av Dr D och fått barn. Grattis!! Har hört så gott om Dr D i Aten, att jag nog är rätt inställd på att det blir mitt val också, utan att vara särskilt insatt i andra alternativt.
Din lista ger ju en väldigt bra utgångspunkt att räkna ifrån. Har dock några kompletterande frågor som väcktes, som jag hoppas du pallar med :)
Chicagoproverna som du nämner, har läst om dem, undrar om de omfattar Allt inom immunologi som kan vara värt att utreda, dvs om det priset omfattar en hyfsat komplett lista för att komma till rätta med ens immunproblematik,eller om en utöver den behöver välja till ytterligare prover? (Med komplett lista menar jag sånt en kan läsa om i Alan E . Beers bok tex ev behov av immundämpande medicin men även tex ev behov av blodförtunnande, om en har ngt problem med koagulering, eller ngt med tex sköldkörteln) Hoppas du fattar vad jag menar.
De kompletterande blodprov som kan tas i Sverige, vet du om de kan tas på tex Fertilitetplus? Bor i Stockholm, så det låter ju jättebra att de finns.
Support till gravid och support till fött barn, kostar alltså 20 000 tillsammans. Läste i början av denna långa tråd, att Dr D på den tiden iaf, hade 2 olika val i sitt avtal: Om en önskade hjälp tills graviditet Eller om en önskade hjälp tills grav Plus därefter support tills fött barn. De 20 000 omfattar alltså det sistnämnda? Är nog ändå det enda som är intressant för mig iofs, eftersom jag aldrig skulle våga försöka klara mig själv sedan jag blivit gravid. inte som mina graviditeter varit :(
Priset för dropp du nämner, 1600 är alltså per gång? Förstår att det är individuellt, men hur många gånger typ, inför och under en grav handlar det om?
Slutligen undrar jag om även kostnaden för själva IL-droppet i sig går på högkostnadsskyddet? Och gör de andra medicinerna det? (Dvs prednisolon, ev trombyl, fragmin ev annat som är vanligt men som jag ej har koll på än) Har läst om folk som köpt på sig massa medicin i Grekland för att det varit billigare (men jag sitter ju ännu fast i det som gällde 2012-2013, haha. Borde nog börja läsa tråden bakifrån ist)
Det du menar med att skriva ut medicin, är det alltså att tex fertilitetplus kan konvertera de grekiska recepten? Är 2000 isf en klumpsumma för detta, eller är det ngt som behöver göras återkommande?
Slut på frågor! Fattar om du ej orkar svara på allt :) Uppskattar all hjälp så otroligt mycket.
Ska försöka få med allt, annars fråga igen...
Jag har inte läst Beers bok så jag inte koll på vad de ger för info kring olika tester. Men blodproverna som analyseras i Chicago är omfattande och räcker för DrD:s bedömning om behov av medicinering.(han ordinerar blodförtunnande, immundämpande och tar hänsyn till sköldkörteln). Vet att någon här inne har fått hjälp i England då ger någon annab typ av beh. Men jag har dålig koll på vad. Vet öven att vissa gjort mensblodstest i Grekland, står oxå om det i tråden men har dålig koll själv. Jag har tagit proven i sverige och skickat med fed ex, aldrig varit i Aten och träffat DrD.
De kompletterande blodproven kan du ta genom Fertilitetsplus eller genom werlabs eller om du får på någon IVF klinik brukar de ta en del av de prover han efterfrågar.
Alla mediciner utom intralipiddropp går på högkostnadsskyddet, i allafall om en svensk läkare skriver recept. Förra gången jag var gravid hade jag läkare som hjälpte mig med allt och som tog vanlig sjukbesökstaxa och åven det gick på högkostnadsskyddet. Vet inte om du får på IVF klinik eller försöker hemma men jag världar i Danmark och det var inför detta jag hittade en bra läkare som hjälpte mig med allt. Tog bl a 1000 olika blodprover och kollade foliklar nör jag gjorde mina behandlingar. Denna gång har jag valt att ta hjälp av Fertilitetsplus så det inte rörde sig om så mycket mer pengar ändå. Jag fick alla mediciner utskrivna av svensk läkare för 2000 kr och om man behöver påfyllnad kostar det sedan 500 kr/gång.
Supporten betalar du i två steg, först 10 000 kr tills det att du blir gravid. När du blir gravid betalar du 10 000 kr till om du vill ha hjälp fram till födseln. Det tyckte jag var lite skönt.
Droppkost varierar som jag förstår det, kan visst kosta 1800 kr oxå. Jag får ta rätt många dropp i början av graviditeten, minst 1 g/v. Någon vecka tog jag t o m 3 stycken. Efter v. 10 har det glesat ut. Nu sist tog det nog 3 veckor innan jag behövde dropp och är nu i v. 24. Men om du känner någon som kan sätta dropp eller någon som kan lära sig så sparar du mycket pengar. Det är väl där jag tänker att det finns pengar att spara.
Hoppas jag fick med allt :)