GraceKelly skrev 2020-03-05 19:01:35 följande:
Halloj tråden! Har följt med sen hösten 2019 men inte skrivit i tråden tidigare. Den här tråden har både gett mig hopp och ork, och nu äntligen har vi bestämt oss för att ta tag i detta. Började med att skriva en egenremiss till Sahlgrenska i november och var där på utredning i januari/februari i år. Har ett stort antal missfall i bagaget med två olika partners, gjort missfallsutredningar på både Karolinska och Sahlgrenska. Utredningarna visar inget avvikande, varken provtagningarna eller spolningen av livmoder+äggledare.
Var hos Marie på Fertilitetplus på konsultation, och lämnade prover för NK-celler och B-celler på Sophiahemmet. Hon sa dock redan innan jag gick iväg och lämnade proverna att jag kommer att få behandling med Prednisolon, Trombyl och Intralipid-dropp.
Tyckte att det lät väldigt bra där och då, då det är den behandlingen jag velat testa i första hand (ska även försöka få Fragmin och Progesteron utskrivet) MEN - Jag har varken tid eller råd att åka till Stockholm (bor i Göteborg) varannan vecka på obestämd tid. Dels kostar tågbiljetterna multum tätt inpå avresa, men sen kostar även droppet 1800:- om hon ska sätta det. Jag frågade om jag kunde gå till Sokolova i Göteborg och få det satt för 1900:- istället och på så sätt slippa en hel dag med tågresor och extra kostnader, men det gick inte för sig. Och jag känner ingen som är kvalificerad att sätta det även om jag skulle få tag i Intralipid-påsar.
Till råga på det så tappade jag förtroendet för henne något då en släkting till mig har fertilitetsproblem, och hade en telefonkonsultation med henne efter att vi var där. Släktingen ska få samma behandling, men behöver inte lämna några prover och har inte gjort någon tidigare utredning via landstinget.
Vad hade ni gjort? Vad är er erfarenhet av Marie? Vad har man för alternativ i Göteborg? Sokolova har jag tyvärr fått ganska dåliga vibbar av då dom är extremt dåliga på att svara på mail och enbart svarar på vissa delar av mailet när dom väl svarar.
Vi hade tänkt testa med "standardbehandlingen" på Prednisolon, Trombyl, Fragmin och Intralipid-dropp innan vi söker vidare utredning och hjälp av Dr D i höst/vår.
Välkomen hit till tråden.
De prover Marie tar har i Sverige är EJ samma som de vi tar vid utredning här itråden. De prover som tas i Aten skickas till ett speciallabb i USA för analys.
Det har dessutom visat sig att Marie på Fertilitetplus kan inte tolka provsvaren på de NK-tester hon tar i Sverige, så spara dina pengar och åk direkt till Life clinic i Aten istället och gör en riktig immunutredning där.
Har man inte möjlighet att resa till Aten så kan man bli Dr Ds patient på distans och få hans remisser skickade till sig, och med hjälp av dessa boka tid på Sophiakliniken i Stockholm och få rören fyllda med blod utlämnade till sig, och sen förpackar man dem och tar sig till Arlanda och skickar dem med Fedex till labbet i USA för analys.Detta måste göras en måndag eller en tisdag för att hinna fram till labbet i USA innan helgen.
Du kan prata med Ariellan här itråden hon drog blodet på Sophiakliniken och skickade till USA med Dr Ds remisser.
Om man gjort utredning via Dr D på Life clinic kan man dessutom få hans läkarordination för att få IL-dropp. Denna krävs för att kunna få droppsättning i Sverige. Har man ingen läkarordination är det endast Marie på Fertilitetplus som sätter dropp.