• Sammet

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

barcelona78-
    jag utnyttjade distansläkaren för ultraljud och blodprov (och livmoderrispningen), men allt annat drog jag direkt med Falun. Även stimuleringsmedicinen diskuterade jag i första hand med min behandlande läkare i Falun och sen tog jag upp med distansläkaren vad vi kommit fram till.
     Känns som att den största kompentensen sitter i Falun så jag gick direkt på dem istället för en stressad distansläkare.

• Sammet

Zwillinge- jag gjorde fyra behandlingar på IVF Falun förra året, sista lyckades.
    Jag hade inga problem att få Predinisolon utskrivet, hade iof inte Samir.
    Fick även Fragmin och IL-dropp, men eftersom det var så dyrt att få det där dealade jag till mig recept istället.
    MVC var villiga att ge mig recept på mer Fragmin när jag kom till dem.

• Sammet

AnnC- jag har lite Prezolone jag kunde avvara.
    Det gick inte att PM-a dig, du kan ju skicka ett meddelande till mig.

• Sammet

Inte ens livsmedelsverket tycker det är nödvändigt att genomsteka nötkött
    " Nötkött innehåller sällan toxoplasma och därför är det inte lika viktigt att genomsteka helt nötkött".
    Men hellre ett prov än att gå med oro.
     Tycker det var en ohyfsad värd som tvingar på sina gäster rött kött, det hade jag inte ätit som "ogravid" heller, vill ha mitt genomkört.

• Sammet

Jag är med i den engelska gruppen Fertility Friends, där en driftig kvinna gjorde en större statistisk utvärdering av klinikernas lyckade siffror för de kvinnor i gruppen som gjort IVF/ÄD /ED och jämfört med vilka framgångssiffror klinikerna gick ut med att ha. Mycket seriös koll med uteslutande av felkällor, det fanns så många kvinnor i gruppen att de blev ett statistiskt ok underlag
     I de flesta fall stämde siffrorna ungefär överens, men enstaka kliniker hade avsevärt sämre än de utgett sig för.
     Hon hade främst Tjeckien och Polen, jag var nyfiken på om någon här gjort motsvarande koll på Dr D och Penny. Försökte söka fram det, men hittade inget. 

• Sammet

One Life- jag har Innohep 4500 enheter/spruta (fick dem istället för Fragmin) , men har sen dess fått öka dosen rejält så jag behöver dem inte, har ett par kartonger över. Inboxa mig :)

• Sammet

Inte en Aten-bebis, men en liten tös tillkommen enligt lite  liknande protokoll är född :) Jag har följt tråden och valde sen IVF Falun, som är öppna för både intralipider och koagulationsbehandlingar. Inte samma koll med provtagningar som Aten, men jag fick den behandling som behövdes i mitt fall.

Jag gjorde IVF i Falun, fick intralipiddropp utskrivet att ta hemma innan och efter ET och pos gravtest, i kombination med Predinisolon och Fragmin.
    Fragminet fick jag ta fram till kejsarsnittet, Predinisolonet trappades ner tidigare.

De gjorde även en livmoderpriming (LEI) i cykeln före behandling och gav mig Prasteron 3 mån innan IVF för att maxa äggen. Och akupunktur före o efter ET gavs av en sköterska på kliniken.

Graviditeten blev delvis tuff, jag som sällan är sjuk annars fick borrelia, urinvägsinfektion, influensa, elakt virus i luftrören med akutintag och hyperemesis med droppinläggning. Hon hade en liten tillväxthämning, men växte sen ikapp.

Men ut kom en förtjusande liten tös, efter flera missfall och ett barn som dog i magen pga blodpropp i moderkakan.

Håller tummarna för alla kämpande hjältar härinne att det snart tar sig för alla.

Stort grattis Snart Lycklig, så underbart för dig!

• Sammet
    lill111 skrev 2015-07-12 21:25:12 följande:
    Jättegrattis!! Ger mig hopp, haft 5 mf... Ska göra exakt samma beh som dog nästa månad... Hur gammal är du om jag får fråga, oroar mig för min ålder 40 år... Knaprar nu prasteron förfullt... Härligt att ni lyckas:)!!
     Jag är 41 :)
    Kämpat för barn i snart ett decennium. Nu är jag superlycklig med en gosig liten gullunge som läker många gamla sår. Men jag märker att jag är hormonell, gråtit en del över sonen som dog i magen samtidigt som jag är så tacksam och glad över den lilla jag har i famnen.

IVF Falun ruckade på sina regler förra året och gav mig trepack för 54.000 fast jag var över dåvarande åldersgräns för det.
     Nu har de gjort om systemet såg jag, de ger trepack till 40-41-åringar (du kan alltså köpa det strax innan du blir 42 om de godkänner dina hormonvärden), men det är dyrare, 69.000 mot 58.000 för yngre.

De ger inte den fulla behandlingen (IL, LEI, Pred, Fragmin/Trombyl/ Prasteron, akupunktur) rutinmässigt, men jag märkte att som påläst kund var det inga problem att få hjälp med att sätta ihop ett bra behandlingsschema. De tar 2000 per intralipiddropp, så jag bad om recept istället och fick det satt på hemmaplan.

Jag fick ks beviljat på rädsla, mest att barnet skulle dö innan eller under förlossningen, gick oväntat enkelt, ett samtal med läkare som godkände det direkt utan att ifrågasätta. Orättvist att det ska vara så olika med bedömningarna, att en del inte får, andra får kämpa järnet och vissa har tur och glider rakt igenom bara.
  • Sammet
    Ananda Balaganapati skrev 2015-07-15 08:34:09 följande:
    Stort grattis Sammet... Underbart att höra ! Har du fått i dagarna? Även glädjande att Falun är öppna för immunbehandling. 
    6e juli fick jag henne utsnittad. :)
    Tog ett tag att fatta att det var över och gått bra, nu är det fullt fokus på amning, jag var orolig och hade hjälp av Amningshjälpens facebookgrupp, men med lite tips fick vi så bra fart på produktionen att jag anmälde mig som bröstmjölksdonator nu.
  • Sammet

IVF Falun gör livmoderrispning, vet dock inte om de tar externa patienter.
    Deras distansläkare kan också rispa, kolla om nån av de kan göra det.
    Jag fick det gjort i cykeln före stimuleringen, man ska tydligen blöda en gång efter den för bästa resultat.
     Det gör hyfsat ont med rispning, ingen smärtstillande ges.
    Jag tog Citodon på eget bevåg efter första gången.
    www.ivfkliniken.se/falun/ofrivillig-barnloshet/behandling-pa-distans/

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!