• Ploppan75

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Jag tar Fragminet som det står i beskrivningen man får med dvs sticker in och sprutar med jämn takt och sedan drar jag ut nålen halvvägs och räknar till tio (minst) innan jag drar ut den. Har gett mig betydligt mindre problem med blåmärken och blödningar än innan då jag inte drog ut halvvägs och väntade. Gör ni andra likadant eller finns det fler "knep" att lära sig?

• Ploppan75
    Cathy skrev 2014-02-18 19:13:15 följande:
    Ploppan: ang din fråga om studier på pred - jag har tyvärr inga länkar sparade men du hittar dem lätt om du söker på pubmed.com (annars kanske nån annan här i tråden har dem tillgängliga). Jag tog 5000IU fragmin hela graviditeten fram till 24h innan fl. Har inga konstaterade koag problem.
    Tack för svar. Har gått in på janusifo: www.janusinfo.se/v/Lakemedel-och-fosterpaverkan/ och läst en del. Har nu trappat ner till 12,5 mg och tänker nog ta det ett tag till. Tänker "minsta möjliga dos". Vad gäller Fragmin kommer jag nog inte ta de hela graviditeten men jag tar en vecka i taget. Känns som magkänslan får styra och jag har ju ännu inte ens sett ett tickande hjärta (men hoppas såklart!)
  • Ploppan75
    Zwillinge86 skrev 2014-02-18 15:39:25 följande:
    Jag och Krummelur är som sagt var intresserade av att jämföra Penys och Ds immunetester (ursäkta att jag tjatar). Om inte annat i och med den stora prisskillnaden. Nedan är en lista på de prover Peny tar till en kostnad av 300-400 euro. På Ds hemsida är dessvärre inte immunetesterna specificerade, men någon som har tagit testerna hos D kanske kan vara snäll och jämföra sina provsvar med dessa för att fastställa om de erbjuder samma immunetester? Tack på förhand :)

full blood count.
    Coagulation profile
    antithrombin III
    factor V leiden gene
    naturall killer cells
    factor II protrombin gene
    mthfr gene
    fibrinogen
    act protein c resistance
    lupus anticoagulant
    protein c
    protein s
    anticardiolipin abs.
    Försöker hinna med att läsa men oj vad ni producerar girls!!
    En fundering. Jag trodde dessa "mystiska" immunprover som tas i England och Grekland och skickas till Chicago var er sofistikerade än så här. Dessa, ev med undantag för "kaogulationsprofil" (vad nu det är??), kan vi ju utan problem ta i Sverige (KS-lab tex)...
  • Ploppan75

En ytterligare fråga rakt ut i forumet. Åh vad skönt det är att "prata" med likasinnade som kämpat så länge och är pålästa! Hur gör ni med fysisk aktivitet, sex mm under graviditeten och då ffa de första 12 veckorna. På de ställen jag läser står mycket om att "IVF-ladies med immunoproblematik" inte ska pressa kroppen på nåot sätt vid graviditet...

• Ploppan75
    Zinfandel skrev 2014-02-20 07:58:24 följande:
    NK-panelen & cytokiner kan du inte ta på KS! Sen kan du inte få det behandlat här, en viktig poäng i det hela....

Skulle inte ens tänka tanken efter allt kämpande och vad det kostat oss i tid, energi, känslor, pengar osv.
    Cathy skrev 2014-02-20 12:12:47 följande:
    Ploppan; ja, immuntjejer ska nog inte hårdträna eftersom det 'stressar' kroppen som kan påverka graviditeten. Promenader ok. Som Zin redan skrev, NK panelen kan inte tas i Sverige, inte heller IFN/TNF ration. Och du lär även behöva en läkare som ger dig behandlingsplan (särskilt under graviditet) även om vi här i forumet självmedicinerar av och till
    Ok. Såg inte att det stod cytokiner i inlägget utan kollade bara på de prover som var uppraddade... Vad ingår i NK-panelen (gissar betydligt med än de två NK-prover som KS har?)? Känner en lätt frustration över att vi måste "gå över ån efter vatten". Som nummer ett för att ta proverna (omak och stora kostnader förutom allt psykiskt lidande) och sedan, som ni påpekar, som nummer två, och det allra viktigaste, för att få rätt behandling och stöd. Visst vore det väl smidigt om iaf proverna kunde tas i Sverige, men det kanske krävs att landets IVF-vård "godkänner" indikationerna för provtagning för att få till det...? Lååång väg att gå känns de som... Jag hinner nog bli för gammal för barnafödande till dess.

Någon listade ju DR Ds prover och de verkar ju inte vara desamma som Penys?!?

• Ploppan75
    Fidelia skrev 2014-02-20 18:13:07 följande:
    Glada nyheter här, jag är gravid. Nu håller vi tummarna för femte gången gillt. Önskar och hoppas så mycket att behandlingen ska göra skillnad!!!
    Många grattis! Hoppas det går vägen! Vilken behandling har du?
  • Ploppan75

Tack för era synpunkter/åsikter/känslor kring bad/sex/träning.

Bad är inget stort försakande för mig och nu har jag ju varit utan så länge så det känns som ingenting.

Sex klarar jag mig såklart utan men efter 6 års kamp med ups och downs har faktiskt kärleken stärkts (är mycket glad över detta och känner mig lyckligt lottad med eller utan bebis) och ibland hade det varit rätt fint att få köra "fullt ut" när det för en gångs skull känns som känslorna är på åt "rätt håll". Har också undvikit sex slaviskt under våra behandlingar (inte första IVFen men då det gick åt helskotta bestämde vi oss för aldrig mer). Delvis pga min olust bla men som någon skrev; insatsen har känts för stor.

Det svåraste för mig har nog varit att låta bli träning. Tom när jag går går ju pulsen upp och jag har tom då försökt att inte ta i för mycket. Har tänkt att det är bra med några extra kilon på min taniga rätt tränade kropp, att det skulle vara bra för en ev graviditet, men ärligt, jag mår inte riktigt bra om jag inte får bli svettig så det här med träning är svårt. Skulle ni överväga att gå i ett pulshöjande tempo eller hade ni skippat helt? Nu går jag sakta men liiite går allt pulsen upp. Cyklar till jobbet. Försöker att inte lyfta tungt. Hur gör ni andra med det?

• Ploppan75

Är lite down idag. Känner mig inte gravid. Håller på att trappa ut mina progesteron-vagitorier efter ett luddigt besked från min klinik. Hur länge har ni andra kört dessa? De tyckte jag kunde sluta vid + men har du kvar "kan du ju ta". Hm.

Har mått så otroligt bra på prednisolonet. Ingen ledvärk. Inga kalla onda fingar. Nu när jag trappar ner Prednisolonet börjar ledvärken komma tillbaka och ut i kylan kan jag inte gå utan tjockaste vantarna och min pigghet som jag upplevde kom med Prednisolonet är som bortblåst. Kan såklart bero på graviditeten men känns sådär. Ska ha is i magen men jag lääängtar verkligen till UL om en månad för att se att det faktiskt lever något i mig.

Ingen annan som "tvivlat" då ni fått + efter många års kamp? Vågar kanske inte ta in det positiva beskedet ännu när jag vet att det kan sluta med platt fall när som helst. Har ju aldrig varit så nära som nu och för varje dag ytterligare en dag närmre men antalet dagar till förlossning känns astronomiskt.

• Ploppan75
    Fidelia skrev 2014-02-20 18:38:44 följande:
    Tack!
    Men vi vågar inte släppa fram någon glädje här, efter fyra MF/MA i vecka 13 avvaktar vi så länge vi kan med att ta ut någon glädje.
    Förstår dig, men ett steg på vägen är det i alla fall!
  • Ploppan75
    Zinfandel skrev 2014-02-20 18:57:20 följande:
    Ok. Såg inte att det stod cytokiner i inlägget utan kollade bara på de prover som var uppraddade... Vad ingår i NK-panelen (gissar betydligt med än de två NK-prover som KS har?)? Känner en lätt frustration över att vi måste "gå över ån efter vatten". Som nummer ett för att ta proverna (omak och stora kostnader förutom allt psykiskt lidande) och sedan, som ni påpekar, som nummer två, och det allra viktigaste, för att få rätt behandling och stöd. Visst vore det väl smidigt om iaf proverna kunde tas i Sverige, men det kanske krävs att landets IVF-vård "godkänner" indikationerna för provtagning för att få till det...? Lååång väg att gå känns de som... Jag hinner nog bli för gammal för barnafödande till dess. Någon listade ju DR Ds prover och de verkar ju inte vara desamma som Penys?!?[/quote] Välkommen till Sveriges ivf-verklighet! Det är därför som denna tråd och hemsidan skapats och att vi är ett 100-tal som sökt oss vidare
    Jotack jag vet! Det är ju därför jag läst denna tråd så länge... Men jag tror att ju mer vi hörs desto mer finns vi och jag vill gärna veta vad jag kan få och inte få på hemmaplan och vad jag kan göra för att kommande kvinnor ska kunna få samma hjälp som många idag får utomlands fast på lättare sätt! För mig är fakta av godo. Min kunskap är kanske inte lika allomfattande som en del andras men jag har iaf intentionen att lära mig mer och sprida det jag lär mig varje dag.
  • Ploppan75
    che71 skrev 2014-02-20 18:58:02 följande:
    Jag tog progesteron till v 15+ efter tips här.

Tack. Ska nog fortsätta ett tag till då. Har hört flera som fått progesteron-vagitorier som enda behandling mot upprepade missfall  - och lyckats - så det känns lite fel att inte ta dem vidare när allt annat fortsätter.
  • Ploppan75
    che71 skrev 2014-02-20 18:56:54 följande:
    Klart du ska kunna promenera så att pulsen höjs...o cykla...o lyfta tungt är ju svårt att undvika ibland...
    jobbar själv inom vården o det är ofta vi måste hjälpa till att förflytta patienter...men nu när jag är så pass gravid så att magen syns ordentligt är alla förstående o hjälper till.
    Åh vad skönt att du säger så. Mår inte bra av detta liv just nu. När jag inte får röra mig fysiskt sjunker psyket lite med och det är det jag minst behöver nu känns det som...
  • Ploppan75

Hej alla kloka vänner i denna tråd. Var inne här 2013-2014 då vi kämpade med IVF och "egen" immunsupport och till slut lyckades (!). Tack för hjälp och stöd då  Nu har vi gett oss in i karusellen igen. Även denna gång lite självmedicinering i form av Prednisolon, Fragmin och Trombyl och efter mycket möda har det till slut blivit ett plus Nu till min fråga; jag har fått Suprefact + Ovitrelle som ägglossningssprutor de senaste behandlingsomgångerna. Ibland har jag fått Östrogen (Femanest) och ibland enbart Lutinus under ruvningen. Verkar som olika doktorer tycker olika. Förra gången lyckades vi vid FET. Nu är det färskförsök och denna gång MED östrogen. Verkar vara väldigt olika hur länge de tycker man ska fortsätta med östrogenet. Vad anser ni härinne? För- och nackdelar? Lutinus kör jag på med ett tag till som det känns.

• Ploppan75
    pink lily skrev 2017-01-12 04:54:07 följande:

Hej alla gamla, och nya! Grattis till alla nya mammor och till alla som kämpar på för att komma dit!

Efter nattmatning av vår älskade lilla skatt kan jag inte somna och hamnade här. För första gången på länge.

Zinfandel, säger som alla andra: ett stort tack för ditt gedigna arbete med fertilitetsguiden. Och, ett innerligt tack för all hjälp utöver den som jag fick i början och senare under min immunbehandling!! Kommer aldrig att glömma det, var ovärderligt! Ger gärna fortsatt tips till hemsidan ... Vet inte hur det gick för dig, och om du nappade på några av mina tips. Hoppas i vilket fall som helst att du är tillfreds och lycklig där du är.

Som reaktion på fenomenet att dra sig tillbaka efter barnafödsel kan jag bara reflektera utifrån min egen situation. Amningen efter en jobbig graviditet tog nästan knäcken på mig. Delar gärna med mig av min erfarenhet när gäller amning: Låt inte läkarna bestämma åt dig om du ska plåga dig, dina bröst och din bebis till helamning, bara på grund av att det är en allmän rekommendation att helamma till 6 månader. Jag fick stora problem med mitt immunförsvar, pumpskada i ena bröstet, bebisen fick diareer och bebisen tappade i viktuppgång under helamningsperioden. Så mycket bekymmer och oro ... Om det bara går att delamma eller inte alls så känn er för allt i världen inte som en dålig mamma pga det!!! Ska inte utveckla det mer här, känns som kanske hör hemma i en annan tråd. Men, var beredd på att immunförsvaret kan blossa upp och vara väldigt överaktivt när ni slutar med IL och kortison, kallas flare-up. Att pressa sig till helamning i det läget -som är en stor påfrestning för kroppen - är inget som Bvc eller sjukvården verkar ha så mycket erfarenhet av. Precis som när det gäller Dr Ds immunbehandling...

Vi måste tänka på att ta hand om oss efter barnet är fött också, annars orkar man inte finnas där som mamma.

Jag vet inte om min kropp tillåter en graviditet till, hoppas, hoppas, hoppas, om ett år eller så. Men, om inte förr så hoppas jag att tråden finns kvar här och åter kan bli en källa till stöd, info och utbyte. Kram från en lycklig mamma ... Som kämpar vidare.

Grattis till underverket Pink Lily! Det är fatastiskt hur många barn som blivit till "i denna tråd" ur till synes "omöjliga förutsättningar"... Hoppas din kropp orkar en graviditet till men det får väl tiden utvisa <3

Håller med om dina amningstankar till fullo!!

Ingen som vet något bra svar på min fråga om Suprefact och östrogen + progesteron?
  • Ploppan75
    Solkattan skrev 2017-01-12 16:55:45 följande:

pink lilly: tack för informationen om amningen... hade problem med första barnet och nu i vecka 28 med andra och Dr D:s immunordination så gav du mig goda råd! tack! :)

Kul att det gått vägen Solkattan. Minns dig från min förra vända i tråden. Visst tog du Femanest efter återföring? Hur länge?
  • Ploppan75
    Solkattan skrev 2017-01-13 15:47:34 följande:

Ploppan75: oj, nästan så jag börjar förtränga det... ! Tror jag tog både femanest och progesteron tills vecka 12-13... kollade då och då mina prog och östrogenvärden för att de hur de steg. Är det dags för ett nytt försök? :)

Tack snälla för svar <3 Vi har gjort flera nya försök (fortfarande med egna produkter även om vi har diskuterat annat och även PGS) och nu har det efter många sorger och bedrövelser tagit sig Verkar som kombinationen denna gång var bra Är lycklig men nojjigast i världen... Väldigt lite symptom denna gång vilket ju känns sisådär. Sist tog jag ju inte Femanest alls men väl Lutinus en längre tid. Får för mig att jag inte känner mig helt okej med Femanest. Hm. Svårt det här. Har aldrig fått mäta progesteron och östrogen. Ska be om det...
  • Ploppan75

Ingen som har bra tips på hur länge Femanest och Lutinus ska användas?! Och då framför allt efter Suprefact-spruta (man även annars). Synpunkter och tips mottages tacksamt!!

• Ploppan75
    mumskastrull skrev 2017-01-19 20:05:52 följande:

Hej!

Nu har vi äntligen haft en telefonkonsultation med Dr D. 
    Han tror att jag både har problem med mina äggstockar och det immunologiska. 
    Förhoppningen är att vi ska åka ner den 29-31 januari. 

Vi hade tänkt att göra ett frysförsök nu i februari via sahlgrenska och testa kortison + trombyl. Dr D tycker att vi ska skjuta upp försöket och göra utredningen först.. Bara svårt med den eviga längtan... Tror ni att man kan testa med kortison på egen hand?

Han nämnde också att han ville att jag skulle börja med angus cactus, fiskolja och D-vitamin. Är det någon här som vet hur man tar angus cactus under cykel? Någon här som har erfarenhet angus cactus?

Ursäkta alla frågor och funderingar.. Är spännande med en läkare som faktiskt ser på hela IVF processen annorlunda än här i Sverige. :) 

Klart man kan testa på egen hand Sedan är frågan om resultatet blir det man suktar efter... Men jag har laborerat på egen hand och har ett fött barn och förhoppningsvis nu en till graviditet (båda efter IVF) som jag är benägen att tro beror på immunsupport, men det kan jag ju i och för sig aldrig få svar på. Klart är att allt funkade mycket bättre de gånger jag testade immunsupport "light" i form av Prednisolon, Fragmin, Trombyl. Har även kört agnus castus, fiskolja och D-vitamin. AC körde jag fram till ÄL i cykler. Tror Dr D tycker man sa köra det flera cykler innan "full effekt". Minns så från min första resa här. Någon annan kanske vet bättre?! Känner att jag legat av mig i researchen något sedan då. Viktigt att kolla sköldkörtel mm om du är en immuntjej så du inte behöver Levaxin också. Finns massor med ytterligare saker att kolla. Du får läsa bakåt i tråden

Stort lycka till nästa vecka!!!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!