Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
Hej!
Har "smygföljt" denna tråd i snart 1,5 år men har nu äntligen skaffat mig ett konto så jag kan kommentera och skriva själv... Tänkte fråga er kloka kvinnor (och eventuella män) härinne om råd. Vi har, möjligen pga makens dåliga spermier och höga ålder samt eventuellt dåliga ägg pga min ålder (bra AMH dock), efter år av försök halkat in i IVF-svängen. Tre fulla IVF-er (ICSI) har ej gett tillstymmelse till plus. Men ett litet embryo klarade sig till frysning och har återförts till mig. Efter att ha läst på härinne och andra ställen har vi "fuskat lite" och självmedicinerat med Fragmin och Prednisolon då jag har en historik med ledvärk av oförklarlig sort, lite Reynauds fenomen och allmänt känslig för min makes "produkter" (fick i början nässelutslag av hans sats). IL-dropp blev oss övermäktigt så det hanns inte med. Fragminet har jag tagit från sisådär dag 7 och först som 2500 IE och sedan efter några dagar ökade jag till 5000 IE. (Inget som min klinik vet något om). Prednisolonet tog jag från dag 7 någonting och ökade upp rätt snabbt från 5-10 mg till 20 mg. Efter ET har jag tagit 25 mg.
I veckan plussade jag!! Jag är överväldigad men samtidigt så tvehågsen med tanke på de mediciner jag tar. När jag läser bör man fortsätta med prednisolon till v 12 åtminstone och detsamma verkar gälla för Fragmin (som minimum). Samtidigt är jag rädd för ev missbildningsrisk av prednisolonet. Vad tror ni? Är det det som gett effekt? Har ju aldrig gjort FET tidigare och är extremt hormonkänslig. Klarar bara superlåg stimulering för att ej få för snabb tillväxt. Kanske hade de lyckats ändå. Ska jag fortsätt med Prednisolonet och i så fall med samma styrka eller kan jag dra ner till 10 mg som de ju verkar köra på en del kliniker i Sverige?? Jag vet att jag borde tänkt efter innan, men det är inte så lätt...
Hoppas någon har tid att svara och hoppas ni inte dömer ut mig för att ha "micklat på egen hand".