• Zwillinge86

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Känner mig lite låg och nedstämd. Och behöver skriva mest för min egen skull, hoppas ni har överseende.

Ska börja immunsupport nästa cykel och har de senaste veckorna letat alternativ till att köpa remisser från Sthlm. Blev ikväll uppringd av en väns förälder som är läkare och som ville försöka hjälpa mig då min vän berättat om våra svårigheter.

Blev rekommenderad en gynekolog som jag tidigare fått behandling av varför jag förklarade att jag inte ens frågat henne nu då hon ganska tydligt klargjort att hon inte står bakom utländska behandlingar. Läkaren uppgav att jag nog fått hennes inställning om bakfoten då hon är mycket hjälpsam. Blev lite förvirrad och nämnde reproduktiv immunologi och Grekland och fick då höra att gynekologen nämnt just Grekland och att deras fertilitesbehandlingar bara är påhitt. Att det inte finns någon forskning som stödjer dessa behandlingar, att inget annat land i Europa sysslar med detta. Gynekologen hade låtit hälsa att grekerna bara vill tjäna pengar på oss barnlösa. Med andra ord hade jag långt ifrån missuppfattat gynekologens inställning.

Jag tackade för samtalet och försöket att hjälpa mig. Samtalet avslutades med informationen att denna gynekolog är bland de bästa i Europa och att hon vet allt som är värt att veta om fertilitet, varför jag kunde lita på hennes bedömning.

Känner mig efter samtalet jätteledsen. Inget nytt under solen egentligen, men jag har verkligen undvikit alla som är negativt inställda till immunsupport för att slippa få gamla klyschor kastade i ansiktet och så blir det ändå såhär, när jag inte är beredd heller. Till och med när någon vill väl så blir det så fel. Fastän jag vet att det visst bedrivs forskning inom området och att andra länder visst behandlar genom immunsupport, så blir jag ledsen av att bli ifrågasatt och uppfattas som blåögd och naiv. Jag vet ju att det är precis tvärt om! Och jag vet ju hur många av er som lyckats just tack vare just immunsupport. Ändå drog samtalet ned mig rejält...... Oroar mig också för hur det påverkar mina chanser att få fortsatta recept på pravidel av gynekologen då hon skriver ut det inför framtida ÄD och hittills inte har vetat något om immunsupporten...

• Zwillinge86

Tack alla fina för att ni påminner mig om det jag redan vet och tror på. Förstår ju att det varken första eller sista gången jag kommer få höra det här gamla tramset. Var väl bara inte så förberedd denna gång helt enkelt.

Krummelur: Dr D sa bara att prolaktinet i sig inte är så intressant då det mest indikerar att något annat är fel. Han trodde inte på min teori om att jag blev gravid tack vare sänkt prolaktin. Jag förstod det som att han mer höjt prolaktin som ett "symptom" och att jag genom medicinering blivit av med synptomet, men inte det som orsakat höjningen. Dock har han i behandlingsplanen skrivit att jag vid FBC ska kolla även prolaktinet så någon tanke kring det verkar han ju ha. Vad sa Penny till dig när det gäller prolaktin? Tråkigt att höra att du inte fått återkoppling än. Hoppas att Penny hör av sig snart och att hon då har massa bra lösningar att presentera!

• Zwillinge86

Återigen, stort tack allihop! Precis vad jag behövde höra. Blir så besviken på mig själv för att jag låter samtalet påverka mitt känslotillstånd. Jag har ju för länge sedan fattat beslut om att jag tror på det här och att det här jag vill göra. Och vad gäller expertgynekologen så hade jag och sambon redan efter första mötet stoppat in henne i "snorkig, självgod och uppblåst"-facket så varför jag blir ledsen över hennes uttalande är en gåta då jag redan vet hur hon ser på allt som inte följer ramarna.

• Zwillinge86
    Ingrid1989 skrev 2014-03-12 15:55:46 följande:
    Får jag bara fråga er;

Varför svarar ni aldrig på funderingar jag ibland har om imunproblematik och il-dropp mm mm.

Ni skriver flitigt med varandra med även fast jag gör samma behandling i Sverige får jag inte vara med? I så fall bef jag om ursäkt men vill då gärna veta det. Har bara ställt några harmlösa frågor då ingen svarat i mina egna, nystartade trådar..

Vad är det för frågor du har ställt Ingrid?

Ibland är det så mycket aktivitet i tråden att vissa inlägg hamnar i skymundan utan att bli besvarade. Har svårt att tro att du inte får vara med pga att du får behandlingen ordinerad av svensk läkare, jag menar det är ju ändå målet för oss alla. Kan bara tala för mig själv, men tror inte att någon vill stänga dig ute. Kan det vara så att frågorna du ställt redan besvarats vid tidigare tillfällen och att du därför förväntas läsa bakåt i tråden för att själv hitta svaren?

Jag har bara varit aktiv i tråden i något år, men man märker snabbt hur ofta samma frågor upprepades av alla nya som vetgirigt (med all rätt) just hittat tråden. Måste vara tröttsamt för de som besitter så mycket kunskap att ständigt besvara samma frågor. Beklagar att du kännt dig ovälkommen!
  • Zwillinge86

Som sagt Ingrid, jätte positivt att du hittat en läkare som inte är trångsynt utan faktiskt är villig att testa :)

Måste ändå fråga, grr läkaren dig immunsupport i skymundan på sin klinink eller har han uttryckt att hen inte kan stå bakom behandlingen officiellt? Om inte förstår jag inte ditt val att hålla kontakten hemlig. Det skulle underlätta för många att veta vilken klinik vi kan vända oss till för att kunna diskutera reproduktiv immunologi och behandling utan att bli dumförklarade.

Och vilket sjumilakliv framåt skulle det inte vara att kunna säga till de inskränkta fertilitetsläkare vi träffar på att det till och med finns läkare/kliniker i Sverige som behandlar genom immunsupport. Då skulle de tvingas att vässa sina argument vilket är svårt utan att först läsa in sig på området ;)

• Zwillinge86

Ingrid: var absolut inte meningen att pressa dig, jag förstår att du vill försäkra dig om att ro i land din egen behandling.

Det jag tänker är att om de ändå börjat göra det så finns det ju en anledning till varför de tror/hoppas att immunsupport ska hjälpa dig att lyckas och då måste de också kunna tänka så kring andra patienter, alltså är det en klinik som skulle stå högt upp på min lista om jag skulle välja klinik för ytterligare fertilitets behandlingar framöver.

Fråga gärna, om det känns okej, hur de tänker kring reproduktiv immunologi för är det ett spår de står för även om det är nytt för dem så kanske de inte har något emot att du nämner åtminstone klinikens namn. Håller tummarna för att din klinik upplever positiva resultat med immunologibehandling och därmed snart kan nörja bana väg för oss patienter :)

• Zwillinge86
    lill111 skrev 2014-03-13 10:43:10 följande:
    Har noterat ett mönster nu de sista månaderna - får en liten blödning dagen efter positivt äl och som mensvärk, är ju inte normalt antar jag? Sedan drar spottingens igång 7 dagar efter fram till mens - jag blir gaaalen - hur har ni andra det som har spottingas???

När jag har spottings så har jag exakt som dig. Har aldrig hört om någon annan som har spottings och smärta runt ÄL, men då är vi två iaf :)

Jag har också spottings ibland vid samlag. Nu var det länge sen jag hade några spottings att tala om (peppar peppar) då det blivit bättre när vi slutat med ivf, fått ner prolaktinet och när jag smörjer med progesteronkräm efter ägglossning. Har nu istället problem med utebliven ägglossning. Så jag har egentilgen varken kunskap eller råd att dela med mig av när det gäller spottings, men det kanske tröstar lite att du inte är ensam.
  • Zwillinge86
    lill111 skrev 2014-03-13 12:22:52 följande:
    Hej tack kära Z86 för fint svar - ja, vet att vi diskuterat detta tidigare om spottings - dr d var övertygad om att jag skulle bli av med mina med AC, men inte....sedanhar jag iofs denna månad bara varit sporadisk men ändå!

Har aldrig haft det vid samlag dock utan bara nu - har även mensvärk EN vecka före mens, detta ÄR INTE normalt! Kort lutealfas, antar jag - vad detta nu betyder - finns ju inte en chans att ett ägg ska utvecklas på endast 6 dagar!! eller hur, men det kanske löser sig när vi nu ska köra IVF - vad tror du som har erfarenhet av IVF - då odlas ju ägget utanför kroppen! Tack rara igen!

Ja du jag vet inte. Men jag antar att det inte spelar någon roll vid ivf då det inte är ens egna hormoner som styr. Sen får du ju progesteron från ET när du gör ivf vilket förlänger lutealfasen. Men egentligen vet jag inte, fråga kliniken hur de tänker kring dina spottings och äggets förutsättningar att fästa.

Jag blev ju gravid nu senast när ägglossningen var mycket sen (cd20) och man kan ju tänka att ägget har lite tid att fästa då jag har en 25-dagars cykel, men å andra sidan kanske just den cykeln var lång vilket jag inte vet eftersom mensen uteblev. Cykeln innan var dock på 40-dagar, men då hade jag stimulerat på egen hand fast utan ägglossningsspruta varför jag tänkte att ägglossningen uteblev och försenade mensen. Men vem vet... Hoppas hur som helst vi båda lyckas snart!
  • Zwillinge86
    Fidelia skrev 2014-03-14 14:26:21 följande:
    Vill berätta att vi varit på VUL idag och sett ett litet hjärta slå! Det var helt fantastiskt, vi grät båda två. Såklart finns det inga garantier men detta är första gången vi har fått se något som lever.

Stort grattis!
  • Zwillinge86
    Fidelia skrev 2014-03-14 15:25:26 följande:
    Kan också berätta att jag efteråt hade en intressant dialog med läkaren om min behandling och lämnade över en bunt med studier. Jag uppfattade henne som öppen och intresserad. Hon hade dessutom fått frågan om hur intralipid fungerade från annat håll. Hon kände sig helt bekväm med min behandling och hjälpte med med mer Fragmin.

Toppen :)
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!