Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
Känner mig lite låg och nedstämd. Och behöver skriva mest för min egen skull, hoppas ni har överseende.
Ska börja immunsupport nästa cykel och har de senaste veckorna letat alternativ till att köpa remisser från Sthlm. Blev ikväll uppringd av en väns förälder som är läkare och som ville försöka hjälpa mig då min vän berättat om våra svårigheter.
Blev rekommenderad en gynekolog som jag tidigare fått behandling av varför jag förklarade att jag inte ens frågat henne nu då hon ganska tydligt klargjort att hon inte står bakom utländska behandlingar. Läkaren uppgav att jag nog fått hennes inställning om bakfoten då hon är mycket hjälpsam. Blev lite förvirrad och nämnde reproduktiv immunologi och Grekland och fick då höra att gynekologen nämnt just Grekland och att deras fertilitesbehandlingar bara är påhitt. Att det inte finns någon forskning som stödjer dessa behandlingar, att inget annat land i Europa sysslar med detta. Gynekologen hade låtit hälsa att grekerna bara vill tjäna pengar på oss barnlösa. Med andra ord hade jag långt ifrån missuppfattat gynekologens inställning.
Jag tackade för samtalet och försöket att hjälpa mig. Samtalet avslutades med informationen att denna gynekolog är bland de bästa i Europa och att hon vet allt som är värt att veta om fertilitet, varför jag kunde lita på hennes bedömning.
Känner mig efter samtalet jätteledsen. Inget nytt under solen egentligen, men jag har verkligen undvikit alla som är negativt inställda till immunsupport för att slippa få gamla klyschor kastade i ansiktet och så blir det ändå såhär, när jag inte är beredd heller. Till och med när någon vill väl så blir det så fel. Fastän jag vet att det visst bedrivs forskning inom området och att andra länder visst behandlar genom immunsupport, så blir jag ledsen av att bli ifrågasatt och uppfattas som blåögd och naiv. Jag vet ju att det är precis tvärt om! Och jag vet ju hur många av er som lyckats just tack vare just immunsupport. Ändå drog samtalet ned mig rejält...... Oroar mig också för hur det påverkar mina chanser att få fortsatta recept på pravidel av gynekologen då hon skriver ut det inför framtida ÄD och hittills inte har vetat något om immunsupporten...