Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!
Puh!
Nu har jag varit på mitt läkarbesök för att möjligen få hjälp med blodprover och dropp. Gick väl sisådär...
hade förberett mig med Allan Beer boken, artiklar om IL-dropp, ritat upp en grafisk schema över alla mediciner/provtagningar under mars/april. Hade tom. tagit med en påse IL-dropp just för att han skulle få klart för sig att jag hade allt på plats...
Jag pladdrade på rätt bra till att börja med. Missade säkert hälften av vad jag tänkt säga. Sen så fick jag en liten monolog tillbaks. Om hur viktigt det är att inte vara stressad. Hur liten människan egentligen vet om hur livet uppkommer...
Sen kom min personliga favorit. "Tänk par som genomgår fertilitetsbehandlingar under lång tid och så när de väl kommer hem med ett adopterat barn så blir de gravida och får ett EGET barn". Där höll jag på att säga något riktigt dumt tillbaks. Men var ändå tvungen att kommentera det hela med att det finns vetenskapliga studier på detta och att det alls inte är så att det "pga" adoptionen blev barn. Utan att dessa barn skulle kommit till även utan adoptionen. Sen det där med EGET barn. Den är så j*vla dum så jag orkade inte ens kommentera.... :(
Sen var det prat om att åka på bröllopresa.. hmm.... att göra något annat "kul". Försökte klämma in att vi kommer hur vi än vrider o vänder på det hänvisas till sjukvården och IVF då sambon är steril. Det ÄR stressande med IVF:er hur man än beter sig. Och DYRT. (vilket i sig är en stressfaktor).
Sen kom även den där andra "favoriten". "Vad gör du om detta inte fungerar... vad är nästa grej"?
Den känns så hård att få. Kan ju förstå läkaren på ett sätt. Hur långt ska man gå i jakten på ett barn..?
Jag kan väl säga så mycket att jag redan sneglar på embryoadoption. Fast det sa jag ju inte...
Det hela slutade med att jag åtminstone fick igenom blodprovstagningarna. Sen verkade han vilja vekna lite och la till lite annat smått o gott på provtagningen. Socker, TSH, F4, Natrium, ALAT, Albumin, Fosfat, Kalium...?? Undra varför..? Nån med koll?
Sen så fattar jag inte riktigt hans FBC. Ser ut så här:
B-Celler, baso enhet: *10E9/L
B-Celler, baso rel. enhet: %
B-Celler, eos enhet: *10E9/L
B-Celler, eos rel. enhet: %
Kommer Dr D fatta detta..?
Vad är B-LPK, B-EPK, B-EVF, B-TPK ? är det (leukocyter, erytrocyter, trombocyter, MCH??)
Usch.. fortfarande den stora stenen att hitta nån som kan sätta dropp. Snart annonserar jag nog på blocket eller nåt... :(