• UndrandeSökare

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Ädelstenar- Hur hög dos Prednisolon har du fått av din klinik? Vissa kliniker ger endast 5mg, men det behövs minst 10-15mg för att göra nån skillnad. Vissa här har fått ta 25mg. Allt beror på vad USA-proverna visar vid utredningen som man gör hos Dr D på Life clinic i Aten eller hos Dr Gorgy i London.

Om din klinik endast vill skriva ut prednisolon, och tex inte Trombyl 75mg, så kan man köpa receptfria Albyl Minor 250mg på apotek i Sverige och dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag. De innehåller samma sak som Trombyl. De säljer också speciella tablettdelare på apoteket så man slipper försöka dela tabletterna med en kniv.

Annars går ALLA mediciner ( inkl immunmediciner, penicillin etc) att köpa receptfritt på apoteken i Aten.

Så det lönar sig att hamstra mediciner när man är där eftersom det är mycket svårt att få immunmediciner utskrivet i Sverige.

• UndrandeSökare

Ädelstenar- Vilket land gör du ivf ? Clexane brukar inte användas i Sverige, endast utomlands.

Ja, Trombyl är blodförtunnande tabletter. De samarbetar med Blodförtunnande sprutor så att det ger extra bra effekt.

• UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-09-09 22:31:07 följande:

Ok, när jag gjorde IVF hos Falun fick jag bara de som såg ut som möjligt i dropp. Vet du vad de är som blir jobbigare för kroppen?Tack, försöker hitta vad läkaren i Lund hette tror du tipsade om henne? Kommer du ihåg vem de är?

Tänkte höra med henne också om de skulle strula med mina två väninnor som har sagt de ska ställa upp då de har kunskap om detta inom äldreomsorgen med att sätta nål/dropp vid behov.

Man späder IL med koksaltlösning för att göra det snällare för blodådrorna. Man kan ta IL rent med det blir då jobbigare för kroppen (det retar blodådrorna mer om man tar IL rent).

Jag känner inte till någon läkare i Lund tyvärr. Det var en sjuksköterska jag tipsade om. Vill du kontakta henne så gå bakåt i denna tråden så hittar du hennes kontaktuppgifter i mina gamla inlägg.

De blodprover som Dr D kommer begära att du tar ofta och regelbundet i Sverige under hans behandling heter FBC (Full blood count) och i Sverige motsvaras det av Blodstatus OCH B-celler. Dessa kan du ta mot betalning hos Werlabs.se De finns i Malmö. Kolla på www.werlabs.se under Provtagningsorter för adressuppgifter.

Man köper blodprovsremisser via deras hemsida först och sen tidigast nästa vardag går man till deras labb och tar proverna. Sen får man sms när provsvaret är klart. Man loggar då in på deras hemsida och läser provsvaret där. Sen mailar man siffrorna till Dr D och han styr hela behandlingen utifrån dessa prover.

Använder man rabattkoden "LCHF" hos Werlabs.se så blir det billigare !
  • UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-09-10 19:46:48 följande:
    Okej tack så mycket ska kolla upp detta.
    Blodprover och Provtagningsorter och adresser i Skåne

FBC som Dr D vill att du ska ta ofta innan och under behandlingen motsvarar detta. Det är alltså detta du ska beställa inför varje gång du ska ta Blovprov.
    När du ska ta blodprov står i din behandlingsplan som du fått av Dr D.
    werlabs.se/blodprov/uppfoljningstester/blodstatus-b-celler/

Ordinarie pris är 295kr/gång, men om du använder rabattkoden "LCHF" när du köper blodprovsremissen så blir det billigare.

Werlabs finns i Malmö på dessa 4 olika ställen, i Helsingborg på 1 ställe.

Vissa ställen har endast öppet måndag-torsdag kl 08.00-12.00, och vissa har andra öppettider. Men kolla först upp vilka öppettider det provtagningsstället har som du tänker gå till. Det står på hemsidorna som jag har klistrat in nedan.
    Provtagningsställen

Werlabs utför ingen provtagning i egen regi utan vi använder oss av våra partners: Aleris, Karolinska Universitetslaboratoriet och Unilabs. Provtagningen ligger ofta i anslutning till den lokala vårdcentralen. I Stockholm har de flesta labb drop-in men i övriga Sverige krävs det ibland att du bokar tid. Här finns information om öppettider och tidsbokning utanför Stockholm.

Har du svårigheter att hitta ett provtagningsställe?

Ring 08-20 70 50 mellan 08:00-17:00 så hjälper vi dig!

werlabs.se/provtagningsstallen/

Provtagningsställe Helsingborg

Helsingborg Privatläkarna
    Järnvägsgatan 10 A (vån 4, vid ingången till bussterminalen vid Knutpunkten)
    252 78 Helsingborg

werlabs.se/provtagningsstallenprivatlakarna-i-helsingborg/

Ekeby Vårdcentral
    Adress
    Storgatan 46
    26776 Ekeby
    werlabs.se/provtagningsstallenekeby-vardcentral/

Provtagningsställen ( 4 ) Malmö

Malmö ? Blomman Vårdcentral, Värnhem
    Celsiusgatan 35
    212 14 Malmö   werlabs.se/blommans-vardcentral/

Malmö ? Blomman Vårdcentral, Sofielund
    Rolfsgatan 5
    214 34 Malmö werlabs.se/blommans-vardcentral-rolfsgatan-5/

Malmö ? Öresundshälsan
    Derbyvägen 6
    21235 Malmö  werlabs.se/oresundshalsan-malmo/

Malmö ? Aleris Arenakliniken
    Hyllie Stationstorg 2
    215 32 Malmö   werlabs.se/provtagningsstallen-malmo-arena/

werlabs.se/provtagningsstallen/

• UndrandeSökare
    Wictoria90 skrev 2018-09-11 13:04:20 följande:

Mitt TSHSåg att du skrivit om att TSH inte ska vara över 1.0 i fertilitetssynpunkt? Mitt var på testerna 2.72, vilket jag antar är alldeles för högt? Vad ska jag göra??

Läkarna sa att det inte alls var något fel!!

Ja, TSH ska ligga på max 1.0 ur fertilitetssynpunkt.

Om man ligger högt så KAN det orsaka att man har svårt att bli gravid eller får missfall (men det blir inte så för alla).

Problemet är att referensvärdena är på tok för generösa och läkarna i Sverige är generellt ganska okunniga om sköldkörteln och fertilitet.

För att sänka TSH så behöver man äta Levaxintabletter. Det säljs receptbelagt på Apoteket i Sverige. Så för att få tag på Levaxin så behöver man få tag på en läkare eller privat gyn som vill skriva ut recept på det.
  • UndrandeSökare

Wictoria90-Välkommen hit till tråden.

Har du svårt att bli gravid eller får du upprepade missfall?

Den lägsta dosen på Levaxintabletter är 25mikrogram och tabletterna kan delas för att komma ner i lägre dos.

Man börjar alltid på en låg dos och trappar sedan långsamt uppåt och mäter Tsh, T3 och T4 under tiden.

Så om din nuvarande läkare ej vill hjälpa dig, så försök hitta någon privat gyn som vill skriva ut recept åt dig.

Levaxin säljs annars receptfritt på apoteken i Aten. Det kallas T4 där. Sköldkörtelprover kan man ta på egen hand genom www.werlabs.se (Stora och Lilla Sköldkörtelpaketet ). Använder man rabattkoden "LCHF" hos Werlabs så blir det billigare.

• UndrandeSökare
    Ulri skrev 2018-09-12 12:58:45 följande:

Tjejer, är det nagon som gjort en full behandling hos antingen Serum eller Dr. D? Jag har varit hos bada, gjort hysto och immunutredning. Jag har adenomyos och höga NK Celler sa har fatt ett Schema fran Dr. D för en FET da vi har frysta embryon här i Österrike, men det kranglar bara pga min adenomyos. MIn läkare här vill nedreglera mig minst tre manader medan bade Dr. D och Penny tycker det är onödigt. Sa nu tänker vi pa att aka till Grekland för att göra en hel behandling där istället för att braka med läkaren här. Fragan är nu bara vilken som är bäst för att göra stimulering och äggplock. Serum ger väl även lite immunsupport, men skulle jag kunna använda Dr. Ds plan medan jag gar hos Serum? Har ni nagon koll pa det?

Fördel med Serum är att de har bra koll pa just slemhinneproblem och fördelen med Dr. D är ju saklart att jag kan göra allt pa en och samma plats vilket är skönt och avstressat! Nagon som har erfarnehet eller vet nagot fran endera stället?

Jag vet att Serum hjälper endast till med immunsupport/immunbehandling om man gör ALLT hos dem. Dvs du kan inte ta ut äggen hos någon annan klinik om du vill ha deras immunhjälp (då menar jag behandlingsplan etc, inte hysto eller Mensblodtest).

Dr D hjälper till med immunsupport även om man tar ut och sätter in äggen på en annan klinik. Men dessa två kliniker är konkurrenter och de samarbetar inte, och jag vet inte hur det funkar om du vill ta ut äggen hos Serum och ha Dr Ds support. Vi här itråden brukar inte nämna för Dr D vad vi gör hos Serum (för Dr D kan ha ett mycket tråkigt temperament tidvis).

Så enklast är att du väljer en av dessa kliniker och gör allt hos den kliniken.
  • UndrandeSökare

Ulri- Läs bakåt itråden så kan du hitta gamla inlägg av mom2012, hon gjorde både ÄD, hysto och immunbehandling hos Serum och fick en dotter.

Du kan också läsa gamla inlägg av Redan47, hon gjorde embryodonation och all behandling hos Serum och fick enäggtvillingflickor.

Eller läs gamla inlägg av Äntligen lycklig och Stina, båda gjorde ÄD och fick barn. De gjorde båda all behandling hos Dr D. Äntligen lycklig försökte först väldigt länge med egna ägg hos Dr D men det blev inget, men på första ÄD-försöket hos Dr D fick hon barn.

Jag känner tyvärr inte till någon nu aktiv här itråden som försöker med ivf med egna ägg i Aten hos Serum eller Dr D. De flesta gör ivf med egna ägg i Sverige eller äggdonation utomlands.

• UndrandeSökare

Ulri- Jag googlade på adenomyos och såg att det du har är liknande endometrios. Mom2012 hade endo och fick bra hjälp av Serum med det. Så om jag var du skulle jag fylla i Serums Questionaire på deras hemsida och maila in, då får du mailsvar av Katie på Serum och hon kommer erbjuda dig ett gratis telsamtal (eller Skypesamtal) med någon av klinikens läkare eller klinikchefen Penny. Maila också in alla blodprovsresultat och behandlinggsplan du fått av Dr D till Serum. Jag valde att prata med Penny för hon är mycket erfaren. Sen fråga vad Serum anser om de kan erbjuda dig äggplock och behandling liknande den som Dr D föreslår ?

• UndrandeSökare
    BusigaSyrran skrev 2018-09-13 21:09:17 följande:

Om man är rädd för att ens vävnad i livmodern kan ha kommit tillbaka, hade ni åkt ner till Serum igen eller velat boka en hysterskopi via er gynekolog för att de bara ska kolla?

Förresten har någon utav er hört att ni måste ta blodprov mm här i Sverige för att se att ni inte har resistenta bakterier då ni har gjort hysteroskopi som räknas som operation? En sjuksköterska som sa de till mig.

Katie på Serum sa till mig att effekten av hysto sitter i under max 6 månader. Bästa effekten är under de första 2-3 månaderna.

Jag har inte sett att nån sagt här itråden att de blivit tvugna att ta prov i Sverige mot resistenta bakterier efter hysto utomlands.

Vill din läkare i Svetige ta såna prover? Eller var det bara nåt en sjuksköterska tyckte?

Angående båda dessa frågor, mitt förslag är att du kan maila Katie på Serum, så kan hon prata med läkarna på Serum som gjorde din hysto. De borde kunna svara på båda dessa frågor mer ingående tror jag.
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!