• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Lill: vi vet ju att det finns de som ger IL på lite olika håll i Sverige, så det bästa tipset är att du tar dig dit om du själv gått igenom samtliga i ditt närområde med omnejd... Vid detta laget finns det säkert hjälp att få inom 30-50 mil om du inte bor allra högast upp.... Om det bara är kateter och na du behöver så finns det att beställa oniine.

• Zinfandel
    raffebo skrev 2013-12-11 21:36:05 följande:
    Zin: Ursäkta att jag hoppar in såhär i er tråd, men jag vill påpeka att forskas i Umeå också om immunologiproblem, där modern attackerar fostret. Så visst 17 pågår forskning i Sverige om nåt som läkarna inte tror på....mkt konstigt. I övrigt skrev du faktiskt fel, ni är inte för gamla för reproduktion, däremot är ni för gamla för reglerna i Sverige - vilket är en himla skillnad!!
    Hej vännen, kul att se dig igen! Kyss Ja, antagligen i Falun också, jag drämde mest till med ett par städer. Det är ganska ointressant i vilket fall eftersom jag varit i kontakt med ett par av dem och de är totalt bakbundna och får ändå inte utföra de studier de vill... Kanske leder det ändå någonvart någongång! Ja, precis så är det, att vi är för gamla för Sverige är väl ett tydligt tecken på inkompetens.....
    AnnaF skrev 2013-12-11 21:59:14 följande:
    Frågar igen...

Hur ofta tar man IL?
    Det beror på din ordination...! Finns inget definitivt schema, det hänger på anledningen till att du tar det, dina värden, om du gör IVF eller naturligt, vad du tar för mediciner i övrigt osv. 

• Zinfandel

Hmmmm det här med Falun skulle jag nog inte ta ut för mycket i förskott.......

Någon som kan hjälpa en kvinna i nöd med 2 paket Gonal F & 2 askar/burkar Pred? Inoxa mig Glad 

• Zinfandel
    lill111 skrev 2013-12-12 18:14:19 följande:
    Dr d skcikar pvk-kitt 6 uppsättningar och koksalt - phuuu- vilken lättnad....

Vet någon hur lång tid det tar innan paketet når mig tro???
    Toppen!

Ja det lär ju inte vara här till måndag...

Det finns ju massor med sjuksystrar här i tråden, kan någon hjälpa att skicka Lill en uppsättning så att hon kan få sitt IL redan nästa vecka!!!

Tack alla för Gonal! 

Någon som är på väg till Aten?
  • Zinfandel

Härligt Che!!! Kyss

Grattis Cathy Solig

Curly Hjärta

Snart gravid: beklagar verkligen Gråter men kroppen är ju verkligen komplex och jag förstår din oerhörda sorg men det är såklart svårt för klinikerna att lova något. Hur som helst så är det skit när man satsar så mycket.

Katt12: lite ont om tid nu så jag återkommer imorgon men det du tar upp är klart intressant eftersom det påverkar ÄL, menscykeln, inflammationer osv och jag tror jag har en del bra material i ämnet. Aspirin är det bästa "motgiftet".

• Zinfandel

... och nu till Postaglandiner (PG)!

Det är hormonliknande substanser som finns i alla våra organ & vävnader och som består av fleromättade fettsyror (dvs lipider (aha!), varav mycket Omega 6 syror. För att denna fettsyreprocess ska fungera så behövs även zink, magnesium & c-vitmain (aha igen, säger nu den som ofta läser här i vår tråd om kosttillskott!).

PG påverkar både cellreparation och immunitet och påverkar T-cellaktiviteten i immunsystemet. Både stress & infektioner kan försvåra denna process (aha 3, säger nu näste uppmärksamme läsare!); nu kan vi alltså förstå varför Intralipder antagligen är så effektfullt på många immunpatienter, eller hur..? PG kan alltså reglera inflammationer i kroppen. Däremot så är ju frågan hur det är med sojafetter eftersom soja och andra fytoöstrogener triggar endo, därför torde inte IL vara optimalt...

Om man har endo så kan man grovt sagt säga att man har en inflammation i livmodern vilket innebär att man har för mycket PG där (eftersom de ökar vid inflammation i kroppen). Av denna anledning sätter man alltså in acetylsalicylsyra (Trombyl, Aspirin, Albyl, Bamyl, Magnecyl, Treo) eftersom de hindrar bildandet av PG. Även E-vitamin minskar formationen av prostaglandiner. Tänk på att Alvedon är Paracetamol och Ipren är Ibuprofen.

Smärtsamma kramper i livmodern orsakas sannolikt av en ökande frisättning av PG i lilla bäckenet. Detta gäller både vid mens, ÄL och däremellan. Pga den ökade prostaglandinmängden så får kroppen signaler om att börja en ny cykel och detta är en vanlig anledning till tidiga MF.

Mejeriprodukter, kött & kaffe kan trigga kroppen att producera fler PG. Ät däremot gärna tonfik, lax, nötter och tillsätt Omega 3.

Här är det hela bra förklarat:
    atvb.ahajournals.org/content/31/5/986.full

Bra studie om högre förekomst av prostaglandiner hos endopatienter
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23001777

• Zinfandel

Ja, det har jag och jag slutade därför med IL för ett år sedan och sedan dess har även Dr B avrått från det. I USA brukar man ordinera 81 mg acetylsalicylsyra som är en tablett, 1 trombyl är 75 mg så allt däromkring och upp till 100 är nog det bästa! 

• Zinfandel
    CurlyRed skrev 2013-12-17 18:11:56 följande:
    zwillinge: ubiquinol finns i 200mg kapslar på utländska webshops, undvik amerikanska shoppar bara eftersom de kan fastna i tullen och bli onödigt dyra .
    Jag köper ibland från USA och då oftast 300 mg/st och även med den extra tullen så blir de billigare Kyss
  • Zinfandel
    che71 skrev 2013-12-17 16:51:27 följande:
    Har du inte gjort utredning i Aten eller var någonstans?
    För IL dropp är nog det viktigaste!! Se TWH som efter 9 missfall fick barn
    Dr D har sagt att IL står för 80% o Fragmin för 15% o de resterande 5% är cortison o trombyl
    Spännande, för någon vecka sedan sa han att Aspirin/Trombyl är viktigare än Fragmin.... DrömmerSkrattandeSolig
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!