• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Jag har fått Ivig, fått det utskrivet av min fantastiske svenske läkare och min underbara dss gav mig det under uppsikt av läkaren. Ja, det var inte som med IL utan ett djupt andetag och nu kör vi... Det gäller att vara väldigt observant över alla reaktioner så att man inte drabbas av anafylaktisk chock. Jag tog dock en minidos, inte de hästdoser som ges i UK. Gammanorm går på förmån med det gör inte Octagam & Gammagard längre. En liten burk går på 1300-1500 kr och du behöver några stycken för en transfusion och man ges flera så räkna upp mot 10000. I UK ges det under ett par timmar, det är viktigt hur fort/sakta det droppar. För ett par år sedan var Ivig väldigt vanligt men nu försöker man ge IL så mycket som möjligt istället men eftersom långt ifrån alla svarar på IL så är Ivig nödvändigt. 

• Zinfandel

Cff: usch vad tråkigt att du fått så dålig erfarenhet av Braverman! Det låter som en rejäl kommunikationsmiss. Jag som varit i kontakt med/varit inskriven hos/gjort behandlingar på 5-6 kliniker tycker tveklöst att Dr B är den proffsigaste av alla (men vänligast och ödmjukast är Penny). Det är effektivt, genomtänkt och kommunikationen har varit otroligt imponerande, mailar jag på kvällen så svarar de så fort de öppnar på morgonen och mailar jag på morgonen så har jag har svar på eftermiddagen. Jag har fått noggranna fina ordinationer, förklaringar på allt jag behövt, betalningarna sköts online, allt levereras till dörren märkt och klart och alla är otroligt vänliga och tillmötesgående. Den enda missen var mitt senaste TNF som tog väldigt lång tid att få svar på trots påtryckningar men det var enda gången. Har du inte fått prislistorna, instruktioner mm?! 

Min fantastiske läkare är allmänläkare med inriktning på immunologi. 

Cathy: jo det finns faktiskt studier på D-vit & förbättrad äggkvalité!  Solig

• Zinfandel

Cff: (jag refererade till ditt inlägg tidigare idag och inte till ett som inte finns.....Skrattande) men om du håller ut ett litet tag så får du antagligen ett mer oväntat och positivt besked förr än du anar... GladDrömmerOskyldig

• Zinfandel
    Maxad skrev 2013-10-31 09:46:02 följande:
    Cff - stort tack för ditt inlägg och jämförelse. Mycket intressant att läsa. Som tillägg kan jag nämna attDr D rekommenderar att sätta in 5mg Prednisolon från första stimuleringsdag 1 och gradvis öka till 15 mg två veckor senare. Jagsom gjorde en FET med en blastocyst i Sverige men följde Ds protokoll tycker 15 mg är för lite. Fick värsta febrrattacken redan 6-8 timmar efter återförandet ochi ingen graviditet tyvärr. Prednisolonet verkade överhuvudtaget inte. Vore suveränt att se vilken dos Bravermsn rekommenderar vid återförandet!? Har du Zinfandel mer info på detta (ja även om det är individuellt anpassat) Klexane 40/dag - hur mycket motsvarar det med Fragminsprutor?
    Det beror lite på övrig medicinering. De amerikanska läkarna ordinerar upp till 40-50 mg pred och det finns uppfattningar om att allt under 15 mg är mer eller mindre verkningslöst. Däremot så föredrar en del, t ex Penny, lågdosmedicinering om ca 10-15 mg. Om man har möjlighet att utgå ifrån symptom och man fortfarande har symtom på dag 7 så bör man öka/dubbla dosen. Klexane 40 mg = 5000 ie Fragmin.

Blingbling: bra info!! {#emotions_dlg.flower} 
  • Zinfandel
    leah2012 skrev 2013-10-31 20:10:29 följande:

Någon som kan säga något om de olika immunproverna?
    Det beror ju på dina förutsättningar, historik, tidigare resultat, genetik osv. Vi har så olika kroppar!!
  • Zinfandel
    blåvingen skrev 2013-10-31 16:25:17 följande:
    Zinfandel:vad är bäst väg att gå när det gäller höga CD3 och låga värden på LAD. Beror det på främst sköldkörteln eller reumatiska åkommor?
    Ja, det är vanligt att den bakomliggande orsaken är sköldkörtelproblematik med eller utan antikroppar och vid höga värden kan anledningen vara just reumatisk värk. Vad händer med din kropp när du tar kortison? Jag skulle tro att du ordineras Pred, Clexane & Neupogen.
  • Zinfandel

Åh nej Angla Gråter beklagar innerligt.

Ang NK och TNF så vill jag bara kila in att det är inte samma tester, det är tom raka motsatsen och kan därför inte användas för att "se vartåt det lutar". Jag har har testat att vid precis samma tillfälle ta de svenska och samtidigt skicka till USA, när de svenska TNF är låga så är de amerikanska höga och tvärtom så den modige kan ju iofs ha motsatsförhållandet som måttstock.... Det pga att de svenska inte analyseras för reproduktionsimmunologi. Gör rätt från början istället!

• Zinfandel

Solkattan, Gretchen m fl, tänk på att hittills har alla i tråden lyckats få hjälp på ett eller annat vis, så det går till slut! Utnyttja varenda kontakt ni har, alla känner någon som jobbar inom vården. Just den personen kanske inte kan hjälpa men den kanske kan lotsa rätt. I detta får man inte vara feg och inte våga be om hjälp, jag lovar att när man framför sitt ärende till någon man känner så vill alla försöka hjälpa. Ring klinikchefer på vårdcentraler, privatläkare och sjukhus. Fråga distriktssköterskor och andra vårdutbildade. Och var beredda på att resa en bit, om det skulle behövas. Dessutom kommer ni att ha en remiss från Aten så det finns en ordination. Vänta inte med att leta upp någon som kan hjälpa er!

• Zinfandel
    stumpan81 skrev 2013-11-07 12:42:04 följande:
    Nu tänker jag snart lämna tråden för ett tag. Tyvärr kommer jag och min man separera nu, på hans initiativ. Allt detta med barnskaffande har blivit för mycket för honom, känslorna för mig finns inte kvar. Jätteledsen, men jag har bara en sista fråga till er kloka tjejer; Är det möjligt att min kropp är "allergisk" mot hans? Är det därför vi fått alla MF? Kan det funka med någon annan kille? Jag vill inte ens tänka på någon annan nu, men frågan om det bara var kombinationen jag-han som inte stämde maler i mitt huvud.
    Beklagar verkligen Gråter men javisst är det så! Därför testar de bästa klinikerna även HLA & DQ och behandlar därefter. Din kille kan ha haft en latent infektion hela tiden, kromosomfel som inte syns i vanliga swim up, du kan ha haft antikroppar mot hans spermier osv osv. Så om du fortfarande vill ha barn så satsa på IVF med donator, det kan gå på första försöket Kyss.
  • Zinfandel
    Solkattan skrev 2013-11-07 08:30:04 följande:
    Zin: jag hoppades lite på att någon annan redan hade gjort det jobbet.. latmasken som slår till.... Men du har rätt. Jag o Bling-bling får försöka slå våra huvuden ihop o hitta en lösning... eller vad säger du Bling-bling.. ? Två borde vara starkare än en... ? :)
    Vi hjälps åt allt vad vi kan och gången är redan krattad på många ställen men i detta får man vara beredd på lite jävla anamma och en del eget slit..... Inget kommer gratis!

Blingbling har heeelt klart för sig, häng på henne! 
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!