Lully Hill skrev 2012-09-12 20:59:07 följande:
Så tråkigt!
Ja jag har tänkt tanken. Doktorn var dock helt frågande till IL i vår behandling däremot förstod han att pred ordinerades. Jag hoppas få IL "gratis" nu. Mår så himla bra av det! Även hår, hud och naglar!
Men jag tror man kanske får börja med kortison som sedan trappas ned under mycket lång tid. Vi får se vad de hittar och hittar på!
Lully
Jag hade en föresläsning med en endokrinolog igår, Dr Magnus Braide vid sahlgrenska akademi. Han förklarade om, hormoner o kortison (
glukokortikoider) som påverka på vår ben massa .
Vid gravidit har kortison flera bra verkningsmekanismer ; Hämmar PG syntes, relaxerar kärl, minskar syntes + frisättning av inflammatoriska mediatorer---- Minskad kärldilatation och kärlpermeabilitet, minskad ansamling av inflamatoriska celler, hämmad fibroblast proliferation.. Den sista är den tråkigaste, och anledning till att man, dvs kortison bryter ner bindväv, o kan orsaka osteporos. Dr. magnus Braide var lite tveksamt om intagninbg av vitamin D, kan vara till ngn stor hjälp, när det gäller att förhindra ben nedbrytningsprocess.
I vår sekelett ( ben ) finns en balans mellan parallett upbyggnad o nedbryttning. Och det balans variera under liv.
Han tycker att jag ska aldrig använda mer än 15mg kortison om dag . Det skulle blir mkt om man måste använda under hela graviditet.
Jag frågade vad är det som man göra för att motverka den smärta, biverkningar som kan uppstår i vissa fall, efter användning av en glukokortikoider ( kortison ).
Han anser att man ska utsätta kroppen till en svag koncentrisk belastning ( träning med olika lätta vikt ) under hela graviditet ( så man kan påverka den spongiös delen av ben ). Efter graviditet ska man sakta trampa ner kortison, samt ha en bra, aktiv träningsplan.
Han tror att det är ganska relativ om alla kvinna kan ha smärtor efter ha använt kortison under lång tid. men några person som är känslig till glukokortikoider, kan man pass så dåliga, så att de måste sjukskriva sig.
Ben tillväxt har sin maximun topp vid 25 år och sedan den går bara ner, en hel hyperbolisk kurva. Vi kan inte bygga upp vår ben på nytt, men vi kan motverka nedbrything , så det kan sker saktao vi kan på det sätt förstarka vår seklett.
Jag hoppas att det kan vara till ngn hjälp, jag har fått en del material, som jag kan skicka till dig om du vill.
Hur mår Prins Erik
?
Kramar