Snart lycklig skrev 2014-06-18 18:21:05 följande:
Redan47, hur mkt progesteron tar du och vad exakt? Jag har ju bara tagit 3 st Utrogestan 200 mg per dag oralt och på eget bevåg lagt till progesteronkräm som jag smörjer på tunn hud. Prolaktin och östrogen hade gått upp, vilket är bra, men progesteronet var väldigt lågt, gått ned. Jag tog direkt och kompletterade med en Progesteron MIC vaginalt mitt på dagen idag (400 mg). D skrev bara att jag skulle höja Neupogen och fortsätta som tidigare med alla andra mediciner. Jag vill gärna få upp progesteronet, men vill ju inte chansa hejvilt. Jag vill inte heller tjata på D.
800mg vaginalt! LÅt bli oralt, det går mycket genom levern, och skapar mer biverkningar. Enl Utrogestan "bruksanvisning" ska den tas vaginalt i vårt fall, IVF/ÄD att stödja grav. Oralt max200 vid PMS o liknande problem. Kolla oxå vilken enhet du får svar i så du jämför med "rätt" sort. Jag tyckte i mitt fall det var så lågt det värde jag fick från aten 25. Men, när jag efterforskade var det jättebra. har inte i huvudet enhetsskillnaden. för när jag tog dem oralt, Rigas ordination, hade jag när jag tog värde i sverige över 370 enhet (?). Medvetslös....
Så jag tar 200morgon+200middag+400mic till natten. När jag inte tar mic till natten, sved så ett tag, tog jag enligt serums anvosning 200+200+200+200 vaginalt utrogest.