• vargaa

Vem ska städa?

Jag tycker att det där är upp till var och en. Jag har aldrig sett det som ett problem att både sköta hemmet och ha dottern. Det kom naturligt för mig och jag har ändå haft tid att vila när hon sover, om jag behövt det. Jag har mina rutiner med städning på måndagar, veckohandling och tvättning. Har man ett barn som har kolik eller på annat sätt gör att man behöver vila varända sekund man får så kan man givetvis inte kräva att den som är hemma med det barnet också ska sköta allt hushållsarbete dock. Men jag har haft ett normalnöjt barn som helt enkelt fått hänga med när jag dammsuger, skurar och tvättar. Middagsmaten brukar jag förbereda när dottern sover efter lunchen, tex hacka lök och liknande, in i kylen, tar 10 minuter och sen kan jag sitta och glo resten av middagsluren om jag vill. Oftast har jag dock inget behov av det utan startar kanske en maskin med tvätt eller skriver i kassaboken.

Jag ser det såhär. Min man jobbar hela dagarna, när han väl kommer hem är ju det viktigaste för honom och dottern att DOM får tid med varandra. Jag är ju med henne hela dagarna. Så när han kommer hem är det deras tid och jag lagar då klart middagen eller hänger tvätten som jag kanske inte hunnit med under dagen. Eller så är jag med dom. Det sista min man ska göra när han kommer hem är hushållsarbete. Tid med vår dotter är mycket viktigare, för några timmar senare sover hon. Han får inte många timmar per dag med henne och måste ta vara på varända sekund. Det innebär ju dock också ansvar. Dvs blöjbyten, matning, tandborstning, pyjamaspåklädning etc.

På helgerna delar vi lika på ansvaret för henne. Men jag har alla hennes rutiner i ryggmärgen och det är självklart att jag därför rent reflexmässigt känner oftare på blöjan och har förberett hennes lunch i kylen sen fredagens middag. Däremot finns han alltid där för mig och henne och han byter också blöja, eller gör en macka, borstar hennes tänder eller leker. Men att man har olika roller i en familj är ingenting som är konstigt tycker jag. Man kan inte kräva totalt likadana livssituationer, det kommer ingen att kunna uppnå.

Däremot anser jag att en hemmaförälder "arbetar heltid" på samma sätt som en arbetande förälder. Det är fortfarande fullt upp hela dagarna och kanske tom mindre egen tid än vad den har som får gå på lunchrast eller åka bil till ochfrån jobbet i lugn och ro. Kissa med stängd dörr, surfa på datorn medan man arbetar. Det beror ju också på vilket arbete man jämför med. Men det viktigaste är ju att man tar till vara på tiden med barnet och sen får man genemsamt komma fram till hur man måste lösa resten av livets sysslor. I perioder kanske nån part dessutom är väldigt trött eller nere, då kan den personen behöva lite extra stöd från sin partner, och en annan gång kan det vara tvärt om. Man strävar ju trots allt ot samma mål - att familjen ska vara lycklig och må bra.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • vargaa
    Ebenhag skrev 2012-01-17 14:43:38 följande:
    Tack för alla svar! Visst kan jag städa och fixa medan vår son är vaken. Problemet är att jag får dåligt samvete eftersom han ofta blir ledsen när jag går iväg och han får vara ensam. Han kryper nu så det går inte att ha honom med när jag dammsuger, moppar etc. Och jag resonerar också att "varje minut jag städar är en minut mindre med honom". Är det inte mitt jobb i första hand att umgås med honom? Men så finns ju alternativet att jag ägnar hela hans middagssovning till att städa, diska och tvätta. Det är det som min sambo önskar. Jag däremot blir nedstämd och sur om jag inte får göra något eget alls under hela dagen, och han bara ska sitta framför TV:n/datorn när han kommer hem om kvällarna (då han är trött och behöver vila upp sig...). Känns som att jag knappt har någon fritid alls medan han har lika mycket som förut. Kanske blir det bättre när han ska vara hemma... hoppas det.
    Jag tror att det är fullständigt naturligt att föräldrarna gör vardagliga sysslor trots att barnen är små. Jag tror tom att det är nyttigt att leva i en sån miljö. Min dotter har alltid varit som nöjdast när jag gör något, tex dammsuger, skurar eller plockar. Sätter jag mig i soffan är hon genast på mig om det ena och det andra. När de blir större kan man också låta dem vara delaktiga i det man gör och säga att "nu går vi och tvättar". Bara att man byter miljö från vardagsrummet till badrummet/tvättstugan är spännande för ett litet barn. Att det händer saker men på en "låg" nivå.

Jag städar alltid på morgonen, då är dottern som nöjdast på dygnet. Jag har alltid kunnat "parkera" henne i ett hörn med något spännande och så dammsuger jag av - det gör jag varje morgon. Numera går hon omkring medan jag gör det, men det gör inte så mycket. Hon stökar inte till så värst. Skurar jag så försöker jag också att ha henne på ena sidan huset, ibland följer hon mig, jag föser henne framåt där jag inte skurat än. Om hon i slutändan trippar över ett blött golv med sina små fötter så låter jag det vara så. Det är inte hela världen. Vi avslutar ofta med att städa badrummet medan golven torkar och när vi är klara är det torrt därute. DÅ kan jag i värsta fall torka bort ev fotavtryck vid behov, men det har jag aldrig behövt göra för det blir inga avtryck efter hennes små fötter. :)

Man får hitta små knep för att hålla dom på rätt sida, Sprida ut russin på golvet är bra, det tar tid att plocka ett efter ett och är väldigt spännande tycker dom flesta. Då kan man få 5 minuter extra. :)
  • vargaa

Ang att man ghellre umgås med sitt barn än moppar golv så tycker jag att det är riktigt egoistiskt att säga så. Jag slår vad om att pappan känner likadant. Och hur många timmar per dag får han med sitt barn jämfört med en hemmamamma? Jämställdhet handlar idag visst om att ge mamman så mkt förmåner som möjligt, inte om att man ska ha en likvärdig livssituation eller att det på ngt sätt ska vara rättvist. Usch vad såna ogenomtänkta åsikter stör mig.

Om det handlar om att föräldern ska få tid med sitt barn är det hemmaföräldrarna som ska ta på sig alla övriga sysslor. För inte ens då kommer den arbetande föräldern att få lika mkttid med sitt barn som den som är hemma.

• vargaa
    skogsvitter skrev 2012-01-22 23:47:46 följande:
    Ena förälder är föräldraledig dvs hemma endast i ett enda syfte, att just det, vara med sitt barn. Att öht börja jämföra den tiden och det ansvaret med den tid och det ansvar som då den arbetande föräldern har möjlighet att ta, är sjukt löjligt. Den arbetande föräldern har ett annat ansvar. Det frånsäger inte honom allt hushållsarbete! Hur fan gör man med två arbetande människor i samma hushåll? Menar du att det då fortfarande bara är den ena som ska göra precis allt??? Eller ska ingen göra hushållsjobbet, för att båda arbetar ju så då behöver man inte? Hur tänker du, ärligt talat?

Föräldraledighetens syfte är att barnet inte ska lämnas bort från sina föräldrar.innan det är moget för det. Inget annat. Det innebär inte att föräldern som är hemma blir handlingsförlamad och måste underhålla barnet konstant. Den andra föräldern arbetar hela dagen och träffar inte barnet mer än kanske mellan 17 och 20. Dvs 3 timmar av 24. Jag tycker att detviktigaste för barnet är att få den tiden med den andra föräldern. Och om man anser att 3 h per dygn är tillräckligt med tid för barnet med förälder nr 2. Så förstår jag inte varför inte hemmaföräldern som spenderar ca 12h per dygn med barnet kan avvara 1-2 timmar per dygn att ägna åt att underhålla vardagliga hushållet. Den andra fötäldern offrar 8h per dag åt att underhålla hushållet ekonomiskt. På bekostnad av att tiden med sitt eget barn. Vad är eg viktigt i livet. Familjen eller vem som gör vad?
  • vargaa
    Pickeli skrev 2012-01-24 08:45:39 följande:
    Jag bara undrar hur mycket hushållssysslor ni egentligen har, är ni livrädd för damm och smuts eller vad är det frågan om. Menar ni att ni måste städa VARJE dag? Man håller väl efter eller?
    Google it!

Ja,om man kan tänka sig attlyfta dammsugaren eller öppna diskmaskinen trots att man är fl så är det ju som du säger, inte så mkt städning efter som att man håller efter.
Svar på tråden Vem ska städa?