• Freja150

Vad ska vi göra nu?

Vi tillhör Norrlands läns landsting och måste vänta 3 år innan remissen till IVF överhuvudtaget skickas från kvinnokliniken, därefter ska det inte vara mer än 3 månaders väntan. Vi är uppe i 3 år nu i vår så om vi inte lyckas på egen hand till mars skickar dom remissen.

Vi har provat allt möjligt; Bisolvon, Rosenrot, Apiforce, Munkpeppar, D-vitamin.... ja, inget funkar för oss. Vi är oförklarligt barnlösa och alla värden är normala. 'Bara' att invänta IVF... Jag är 27 så vi har valt att invänta det landstingsfinansierade IVF-försöket (här ges bara 1, sedan måste vi betala själva)

Jag känner igen din hopplöshet, och har tyvärr inget uppmuntrande att komma med. Hade vi bott mer centralt hade jag nog provat akupunktur  - det kanske är något för dig?

• Freja150
    Blåbäret81 skrev 2012-01-29 19:12:33 följande:
    Menar du att man måste försöka i 2 år efter att det konstaterats att man är oförklarligt barnlös? jag har bara hört att man måste försökt i 1 år för att få påbörja utredning via landstinget.
    Vi påbörjade utredning efter 1½ års eget försök. 10 månader efter första utrednings-besöket har vi hunnit med ett antal pergo-kurer, fått titeln "oförklarligt barnlösa", och varit med om en insemination.

Jag tror hon menade 2 år från att man börjat försöka. De flesta landsting verkar ha en 1 års gräns för att få påbörja utredning - undantag kan ibland vara ålder. Däremot är det väldigt olika när man får börja med IF beroende på landsting/diagnos/ålder.
Svar på tråden Vad ska vi göra nu?