• Melimelita

Vad ska vi göra nu?

Har försökt bli gravid i 1 år nu. Utredning på RMC i Malmö normal. Vi är 35+ och jag undrar vad vi ska göra nu? Får ingen hjälp förrän sommaren 2013.... Fler som känner hopplöshet? Skrikandes Gråter 

• Svar på tråden Vad ska vi göra nu?
  • MiaIa 90

Hej fy vad jobbigt att ni inte får någon hjälp förens nästa år.
    Har ni testat bisolvon,rosenrot m m?
    Jag och sambo har bara försökt i 6månader men vi testar nu om bisolvon och rosenrot akn hjälpa oss.
    Jag ahr dock övervikt också så om vi onte fåt + så kan de bero på de.

• Blåbäret81

Hej, varför måste ni vänta så länge på hjälp? Tycker själv det är hopplöst med all väntan trots att vi får hjälp.

• Hjärtefröjd
    Blåbäret81 skrev 2012-01-23 23:13:05 följande:
    Hej, varför måste ni vänta så länge på hjälp? Tycker själv det är hopplöst med all väntan trots att vi får hjälp.

Undrar också varför ni måste vänta så länge? Har ni någon möjlighet att göra IVF privat?
  • Blåbäret81
    Hjärtefröjd skrev 2012-01-23 23:16:26 följande:
    Undrar också varför ni måste vänta så länge? Har ni någon möjlighet att göra IVF privat?
    Jag håller precis som Melimelita till i Skåne (via landstinget) och till oss sa läkaren att det inte var särskilt lång IVF-kö i Malmö just nu. Jag uppfattade det i alla fall som max 2-3 månader (vilket såklart kan vara en optimistisk förhoppning från min sida). Om det beror på kötid till sommaren 2013 borde väl vårdgarantin gälla?
  • Hjärtefröjd

Eftersom vårdgarantin även gäller IVF har ni rätt till vård inom 3 månader. Om ni ringer Vårdgarantikansliet som driver de frågan åt er.

• Freja150

Vi tillhör Norrlands läns landsting och måste vänta 3 år innan remissen till IVF överhuvudtaget skickas från kvinnokliniken, därefter ska det inte vara mer än 3 månaders väntan. Vi är uppe i 3 år nu i vår så om vi inte lyckas på egen hand till mars skickar dom remissen.

Vi har provat allt möjligt; Bisolvon, Rosenrot, Apiforce, Munkpeppar, D-vitamin.... ja, inget funkar för oss. Vi är oförklarligt barnlösa och alla värden är normala. 'Bara' att invänta IVF... Jag är 27 så vi har valt att invänta det landstingsfinansierade IVF-försöket (här ges bara 1, sedan måste vi betala själva)

Jag känner igen din hopplöshet, och har tyvärr inget uppmuntrande att komma med. Hade vi bott mer centralt hade jag nog provat akupunktur  - det kanske är något för dig?

• isis bianco

Det är så att i Skåne måste man försöka i 2 år om man inte hittar några fel.
    Lite absurt eftersom det ändå inte verkar finnas några köer att hålla nere...

Men TS, ni vill inte gå privat?
    Curakliniken eller IVFÖresund? Man kan ev. få bruttolönavdrag av sin arbetsgivare och på så sätt spara in ca 30% av kostnaden.

bloggar om vår resa till att få bli föräldrar --> lyckaabovo.wordpress.com
  • sommarbarn88

vi tillhör ochså norrlands läns landsting. och från det att jag tog kontakt med dem så tog det inte ens 6 månader innan vi fick remiss till det att vi kunde påbörja ett gratis försök. mejla gärna mej privat så ska jag säga i detalj hur vi gjorde så kanske det går fortare för er.

• Blåbäret81
    martini bianco skrev 2012-01-29 18:49:52 följande:
    Det är så att i Skåne måste man försöka i 2 år om man inte hittar några fel.
    Lite absurt eftersom det ändå inte verkar finnas några köer att hålla nere...

Men TS, ni vill inte gå privat?
    Curakliniken eller IVFÖresund? Man kan ev. få bruttolönavdrag av sin arbetsgivare och på så sätt spara in ca 30% av kostnaden.
    Menar du att man måste försöka i 2 år efter att det konstaterats att man är oförklarligt barnlös? jag har bara hört att man måste försökt i 1 år för att få påbörja utredning via landstinget.
    Vi påbörjade utredning efter 1½ års eget försök. 10 månader efter första utrednings-besöket har vi hunnit med ett antal pergo-kurer, fått titeln "oförklarligt barnlösa", och varit med om en insemination.
  • Freja150
    Blåbäret81 skrev 2012-01-29 19:12:33 följande:
    Menar du att man måste försöka i 2 år efter att det konstaterats att man är oförklarligt barnlös? jag har bara hört att man måste försökt i 1 år för att få påbörja utredning via landstinget.
    Vi påbörjade utredning efter 1½ års eget försök. 10 månader efter första utrednings-besöket har vi hunnit med ett antal pergo-kurer, fått titeln "oförklarligt barnlösa", och varit med om en insemination.

Jag tror hon menade 2 år från att man börjat försöka. De flesta landsting verkar ha en 1 års gräns för att få påbörja utredning - undantag kan ibland vara ålder. Däremot är det väldigt olika när man får börja med IF beroende på landsting/diagnos/ålder.
  • isis bianco
    Blåbäret81 skrev 2012-01-29 19:12:33 följande:
    Efter ett års försök har man rätt att göra en utredning via landstinget, visar den utredningen "oförklarlig barnlöshet" måste man fortsätta försöka tills det gått två år sedan man påbörjade försöken för att få vidare hjälp.

Så ex. Första försöket skedde juli 2010, utredning påbörjas juli 2011, remiss vidare till IVF skickas juli 2012. Så förklarade min gyn det hela för mig.

Ni har passerat den gränsen ju!
    bloggar om vår resa till att få bli föräldrar --> lyckaabovo.wordpress.com
  • Felicia

hej heter felicia jag och min kille vill skaffa barn vi vet inte hur vi ska göra vi vill har hjälmp med det nr som ni kan ringa på 0735950968 

• Blåbäret81
    martini bianco skrev 2012-01-29 19:41:53 följande:
    Efter ett års försök har man rätt att göra en utredning via landstinget, visar den utredningen "oförklarlig barnlöshet" måste man fortsätta försöka tills det gått två år sedan man påbörjade försöken för att få vidare hjälp.

Så ex. Första försöket skedde juli 2010, utredning påbörjas juli 2011, remiss vidare till IVF skickas juli 2012. Så förklarade min gyn det hela för mig.

Ni har passerat den gränsen ju!
    ok, då är jag med på vad du menar. Med vidare hjälp räknade jag in pergo-kurerna eftersom det är ett sorts försök på vägen.
  • ekke

Jag minns, det var ett jäkligt tråkigt besked att få, vänta ett år till!!!

Men det finns en anledning, dels är det fortfarande många som blir gravida år 2 så det är ett sätt att se till att köerna hålls nere. Hade alla fått hjälp efter ett år hade det blivit lååånga köer.

Se det som att de fortfarande har hopp om er :)

Jag tyckte år två var lättare än år ett, men det är såklart individuellt.

Vi är inne på år 3 nu. på:
    Enfamilj.blogg.se kan du läsa om vår historia.

• CoC

Hej, 
    Är ny här i forumet och hoppar in här om det går bra?
    Jag och min man är 30 resp 32 år och har försökt mindre än ett år att bli gravida. Jag känner att jag verkligen längtar att bli förälder nu. Har försökt att bli gravida sedan augusti 2011, har en gyn tid i början av mars, är det för tidigt att fråga om nästa steg då med tanke på att det kan ta sådan tid?
    Min fråga vad innebär en utredning och vilka metoder försöker man med innan IVF? 
    Min gynekolog är privatpraktiserande ( men m högkostandsskydd) , går det att ev. gå till helt privatvård eller måste man även där ha försökt i 2 år? 

• Lillstoran

Jag fyller 40 år i april och är oförklarligt barnlös! Har dessutom varit gravid vid 21 års ålder, då jag gjorde abort och vid 39 års¨ålder efter att ha försökt i 4 månader. Sedan missfallet har vi försökt aktivt i 8 månader med ÄL test och Pergotime ändå har ingenting hänt. Nu ska jag träffa en ny läkare och försöka få ta om samtliga prover eftersom det var 1 år sedan och att han kollar om allt ser OK ut efter missfallet / skrapningen. Börjar tro att jag fått någon skada på äggledarna i samband med skrapningen.

Alla prover inklusive sambon spermieprov normala. Hittar inget fel. Ändå händer ingenting. Börjat gå på akupunktur efter årsskiftet och hoppas att det ska hjälpa. ÄL fredag ätit Pergotime, skulle haft mens som vanligt efter 14 dagar. Fick förhoppningar för varje dag som gick, tänkte denna gången har det nog funkat. Efter 17 dagar kom blödningen, min lufealfas har blivit förlängd genom Pergotime. Nu hoppas jag på akupunkturen innan IVF första besök på Huddinge den 12 mars. Suck! Vill däremot inte ha äggdonation eller adoptera. Vill ha ett biologiskt barn.  

• BG83
    Freja150 skrev 2012-01-29 18:43:19 följande:
    Vi tillhör Norrlands läns landsting och måste vänta 3 år innan remissen till IVF överhuvudtaget skickas från kvinnokliniken, därefter ska det inte vara mer än 3 månaders väntan. Vi är uppe i 3 år nu i vår så om vi inte lyckas på egen hand till mars skickar dom remissen.

Vi har provat allt möjligt; Bisolvon, Rosenrot, Apiforce, Munkpeppar, D-vitamin.... ja, inget funkar för oss. Vi är oförklarligt barnlösa och alla värden är normala. 'Bara' att invänta IVF... Jag är 27 så vi har valt att invänta det landstingsfinansierade IVF-försöket (här ges bara 1, sedan måste vi betala själva)

Jag känner igen din hopplöshet, och har tyvärr inget uppmuntrande att komma med. Hade vi bott mer centralt hade jag nog provat akupunktur  - det kanske är något för dig?

Känns som vi alla sitter i samma sits. Vi har försökt i snart 2 år allt normalt jag 29 nu har vi gjort pergotime. Men inget än så länge.Väntar också på att få komma med i kön. Det jobbiga är ju den långsamma insikten att det kanske inte blir någon liten bebis. Ser ju att flera gjort mycket mycket mer. Men visst är det tröttsamt.
  • mimma85

Bor i norrland och enl. vår läkare ska det gå tre år innan det skickar remiss. Vi klarade inte den väntan så efter 2 år tog vi kontakt med IVF Falun. Gjorde ett försök under hösten 2011 och nu i juni 2012 föddes vår son. TS sök privat om ni har möjlighet till det! Lovar dig, det är värt varenda krona om det lyckas. Upplevde att ett stort lass lyfte från mina axlar när vi tog beslutet att söka privat.

Svar på tråden Vad ska vi göra nu?