Inlägg från: Vackert |Visa alla inlägg
  • Vackert

Sjuksköterskestudenter!

Ortopedi :) Blev visst lite fel :)

• Vackert

Hur många tentor har ni? Vi har tre skriftliga, en muntlig och ett arbete i psykiatri.

• Vackert
    Flashbulb skrev 2012-02-15 11:45:05 följande:
    Oj jävlar. Vilken skola går du på? 3 tentor verkar bättre tycker jag. det ska vara svårt och krävande. Vi har en stor tenta på 110 poäng.
    Falun. Det är iof rätt skönt. Nu hade vi en skriftlig, sedan blir det en muntlig på måndag, så en skriftlig igen, sedan psykiatriarbetet och så en skriftlig igen.. Lite hopp hit och dit Skrattande
  • Vackert
    Flashbulb skrev 2012-02-16 16:53:57 följande:
    Jag blir så jävla ledsen när man pluggar som en idiot och ger allt men ändå inte får resultaten på sin sida. Finns något jag absolut hatar mest i den här världen och det är orättvisa.

Jag är otröstlig, inte ens 1 milj kr hade gjort mig lycklig.

Sprang upp till läraren idag och kikade på min läkemedelstenta. Tydligen hade han rättat klart halva klassens, men min var rättad. jag hade tydligen 3 fel, men jag köper inte sånt.  ena felet var att jag hade skrivit 92 drp / min istället för 9,2 drp/min.  Att skillnaden mellan godkänd och icke godkänd kan ligga på ett kommatecken. Jag har så stor lust att ställa mig framför vägen och bli ihjälkörd. Jag gick igenom tentan 4 jävla gånger men inte ens då såg jag mitt fel.  Jag satt och pluggade på 6 gamla tentor och hade inte ett enda fel på dessa, inför tentan.

Ett annat fel rörde mängden mmol som var kvar i infusionspåsarna efter 3 timmar. De flesta i klassen hade fått samma svar, typ 50,6 mmol Kalium kvar, men läraren satte fel  för att han enligt facit hade fått 51, något.  Jag vet inte.. får väl min dom på tisdag när vi får ut tentorna. Härligt, särskilt när vi har vår stora med vet tenta på fredagen.

Jag pluggar som en idiot men det vill sig inte. Jag blir så knäckt. Jag vill det här för mkt. Jag tror att det behövs att någon tar sitt liv innan högskolorna gör om reglerna med spärrtentor. Finns ingen människa i världen som kan ta min dröm ifrån mig.
    Det där med kommatecken är någonting som vi blev varnade för innan tentan, vi hade alltså fått fel om vi hade skrvit 92 ist. för 9,2. Så jag tror inte det enbart är er lärare. 

Surt ändå! Jag tror det är bäst att låta dig få grubbla lite och inte höra så mycket onödiga kommentarer. Du vet nog bäst vad som gick galet.

Det där med bil och ihjälkörd kanske inte är bästa sättet att lösa problemet men alla har vi våra knep!  
  • Vackert
    Hoppsan85 skrev 2012-02-16 18:16:12 följande:
    Att ha spärrtentor är bra, eftersom de hindrar studenter från att komma till termin 6 och sedan ha kvar rester från termin 1-5...

Jag har inte fattat det där med spärrtentor? Vad är det? Vi hade några i klassen som inte fick börja den medicinska kursen nu i T3 men det var för att de inte hade tillräckligt med Hp från anatomin och fysiologin.
  • Vackert
    Hoppsan85 skrev 2012-02-16 18:31:19 följande:

Det är en typ av spärr. Spärr är att man måste ha klara ett visst antal hp (tentor/moment) för att kunna gå vidare till nästa termin.

Ok!
  • Vackert
    Miralicia skrev 2012-02-16 18:53:52 följande:
    Våra spärrar (LiU) ser ut så här för att börja de olika terminerna:

T2: basgrupp T1 godkänd + genomfört fältstudie T1  (kan ha justerats lite sen jag gick T1)
    T3: Allt från T1 + basgrupp & VFU från T2 godkänt
    T4: Allt från T2 + basgrupp & VFU från T3 godkänt
    T5: Allt från T3 + basgrupp & VFU från T4 godkänt
    T6: Allt från T4 + basgrupp & VFU från T5 godkänt

Spärrtenta blir det begrepp som ofta används om det är "sista chansen" på en tenta för att kunna fortsätta på kommande termin. Att om man inte klarar tex alla tentor i T1 på det sista tentatillfället innan T3 börjar så sparras man ut tillfälligt från utbildningen tills man har klarat av den/de tentorna.

Jaha...!! Då förstår jag. Usch, tur jag inte visste om att det fanns liknande krav på en. Jag vet att lärarna har diskuterat detta med oss men jag har inte lyssnat så bra. Nervöst ju!
  • Vackert

Det där vet jag att du diskuterade innan. Jag tycker det är märkligt att inte räkna med den totala mängden. Att han kan ha lärt ut så?

• Vackert

De som halkar efter mycket i vår klass är de som har problem med språket, det kan jag förstå, allt är inte helt lätt att förstå. Inte ens om du är bra på svenska!

• Vackert
    Flashbulb skrev 2012-02-16 19:58:17 följande:
    Jag tycker också det är märkligt, han sa till oss att vi ej behövde räkna med tillsatserna så han får skylla sig själv.  Annars hade jag räknat med tillsatserna. Vi får se vad som händer på tisdag. Känns lite bättre nu än för några timmar sen..

Finns detta med på en inspelad föreläsning, är han medveten om att han har sagt så? Jag tänkte så det inte är ni som har missuppfattat honom.
Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!