minignagarn skrev 2012-01-17 12:55:41 följande:
Åh va bra, en mindre kurs att läsa på komvux :)
Natur A står inte med på behörighetskraven, ska ringa en syo men de hade bara tel tid på mornar, va lite nyfiken bara.
Är du klar eller vilken termin är du på?
Kul? Tufft?
Värt det?
Vart läser/läste du??
Tack för snabbt svar!!
/Nina
Ja, ring och hör efter, det är det enklaste
Jag är inne på de sista dagarna i termin tre nu. På måndag börjar jag termin 4 och ska ha VFU nästan hela terminen. Det är kul, det är det absolut roligaste jag har gjort, men visst är det tufft också. Det räcker ju inte att klara en tenta, man måste ju
kunna det när man väl står där och är färdig. När tentorna är klara måste kunskaperna finnas kvar.
Jag upplever det som att det har blivit allra roligast nu. Första året kändes för mig väldigt mycket som repetition, vi läste bland annat etik och basal omvårdnad - sånt jag redan kan iom min usk-utbildning. Naturligtvis kom det en del nya kunskaper (speciellt i anatomin där jag kunde grunderna, men fick förklarat på ett nytt sätt hur allting fungerade) , men för mig känns det som att det är nu det har börjat på riktigt. Det är nu jag vet att jag ska bli sjuksköterska.
Jag läser på distans på Högskolan Dalarna. Jätteskönt! Jag är tyvärr inte morgonpigg av mig, så jag älskar att veta att om jag inte sover en natt och har en föreläsning så kan jag ta sovmorgon och se den senare. Om ett och ett halvt år ska jag ut i arbetslivet på riktigt, så då blir det ju inga fler sovmorgnar
Värt det? Ja, absolut. Visst kommer det vara slitigt - jag tror det var i Vårdfokus de skrev om att många nyutexade ssk inte orkar jobba heltid. Och visst kunde lönen vara bättre, även om det känns lite som en förmögenhet när man tittar på siffrorna och jämför med pengarna från CSN. Men det är det här jag brinner för. Det här jag vill göra, det här jag har velat göra i hela mitt liv. Det är surrealistiskt att försöka tänka på att jag kommer att vara sjuksköterska, men det finns inte i min värld att tänka mig att jag inte skulle vara det.