• mammis12

det är rekomendationer och ingen lag på detta. alla gör det som känns rätt för deras barn

• mammis12
    cicci85 skrev 2012-01-13 07:32:34 följande:

Precis! Min son var 4 månader när han äntligen fick åka framåtvänd enligt lagen, det kändes rätt för oss!

ja, folk glömmer bort att det rekomenderas att ha barnen bakåtvända upp till 4år.

till och med personal i barnvagnsaffären säger fel 
  • mammis12

så här står det i tranport styrelsen

Liten kropp kräver extra stöd

Barnets huvud är stort och tungt i förhållande till kroppen, och nacken är bräcklig. När en bil krockar kastas barnets huvud framåt och bakåt med våldsam kraft. För att barnet ska kunna klara en sådan påfrestning behövs extra skydd i bilen.   Alla barn som är kortare än 135 centimeter ska använda en särskild skyddsanordning i bilen, det vill säga babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. (Det anger regler som började gälla 1 januari 2007.) Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde tills de är 10–12 år.

Bakåtvänt är bäst

Till cirka fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. En bakåtvänd stol tar emot de våldsamma krafterna och skyddar barnets känsliga huvud och hals. Små barn som åker i framåtvända barnstolar löper fem gånger högre risk att dödas eller skadas svårt, jämfört med barn i bakåtvända bilbarnstolar. Därför ska du inte vända ditt barn för tidigt. Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år.

• mammis12

jag fattar inte varför ni är på mig som har valt att vända mitt barn?  
       jag har inte sagt åt er att vända ert barn eller att ni gör fel.   

jag känner bara till en person som har sin 5åring bakåtvänd och
    alla de andra har sina 3åringar framåt. så ser det ut här jag bor  

• mammis12

med inlägget menar jag att det e rekommendationer o ingen lag som måste följas om man vill vända sitt barn innan 4år åldern

• mammis12

så om mitt barn hade varit 4år o suttit framåt. hade du då tyckt att det är fel av mig att göra....eller vad e det du menar?

Svar på tråden Behöver tips och råd!