• stjärna4

Behöver tips och råd!

Har en britax hi-way till dottern på 3 år och ska nu köpa stol till lillebror 6 månader.Funderar på att ha han som åär 6 månader i hi-wayen och köpa ny till 3 åringen,men vad ska man köpa?Är väldigt nöjd med den stolen vi har,så funderar på att köpa en till likadan.Innan var jag inne på att köpa en stol som man kan ha både bakåtvänd tills hon blir 4 och sedan ha den stolen framåtvänd,men det är inte att rekommendera eftersom de stolarna väger för mycket va? Någon som har tips på bra stol? :)

• Svar på tråden Behöver tips och råd!
  • Joico

Det stämmer. Det går utmärkt att använda en kombistol bakåtvänt men framåtvänt är inte att rekommendera. Jag tycker absolut att du ska skaffa en Britax Two-way! Den har längst användningstid av alla stolar på marknaden. Godkänd till 25kg bakåtvänt på alla platser, vid och "öppen" vilket inte gör det trångt för barnet men absolut inte osäkert sidokrockskydd (den ser ju ändå ganska mesig ut jämfört med Hi-way).

• Joico
    mammis12 skrev 2012-01-12 19:53:12 följande:

jag har en bältesstol till min 3-åring från akta grago. innan hade jag en bakåtvänd bilbarnstol framåt o tyckte att den började bli trång nu med ovreall. jag kommer att ha den "gamla" barnstolen som reserv tills vi köper en till.

leksaker.toyland.se/sv/product/30247/Junior-M...

det finns en rosa med om man vill ha det...finns även neutrala färger

En 3åring är för liten att sitta framåtvänd.
  • Cecci78
    mammis12 skrev 2012-01-12 19:53:12 följande:

jag har en bältesstol till min 3-åring från akta grago. innan hade jag en bakåtvänd bilbarnstol framåt o tyckte att den började bli trång nu med ovreall. jag kommer att ha den "gamla" barnstolen som reserv tills vi köper en till.

leksaker.toyland.se/sv/product/30247/Junior-M...

det finns en rosa med om man vill ha det...finns även neutrala färger

fast TS är mån om säkerheten hoppas jag och vill inte vända en liten 3-åring framåt. Många 3-åringar väger inte heller 15 kg o kan alltså inte sitta i en bältesstol. Det är inte heller säkert att bältet håller kvar ett så litet barn, det  kan flyga ur bältet vid en krock.

TS, jag hade köpt en Britax Two Way att använda bakåt, den är inte bra framåt, då bör man ha en bältesstol men helst inte innan 5 års ålder är vad NTF rekommenderar o det funkar med Two Way, den är stor.
  • mammis12

det är rekomendationer och ingen lag på detta. alla gör det som känns rätt för deras barn

• stjärna4

Tack för era svar!Vill ha henne bakåtvänd,så jag ska titta på en Two-way :)

• cicci85
    mammis12 skrev 2012-01-12 22:42:41 följande:
    det är rekomendationer och ingen lag på detta. alla gör det som känns rätt för deras barn

Precis! Min son var 4 månader när han äntligen fick åka framåtvänd enligt lagen, det kändes rätt för oss!
  • mammis12
    cicci85 skrev 2012-01-13 07:32:34 följande:

Precis! Min son var 4 månader när han äntligen fick åka framåtvänd enligt lagen, det kändes rätt för oss!

ja, folk glömmer bort att det rekomenderas att ha barnen bakåtvända upp till 4år.

till och med personal i barnvagnsaffären säger fel 
  • cicci85
    mammis12 skrev 2012-01-13 16:31:25 följande:

ja, folk glömmer bort att det rekomenderas att ha barnen bakåtvända upp till 4år.

till och med personal i barnvagnsaffären säger fel 
    Konstigt! Onödigt med alla rekommendationer, jag vet ju själv vad som är bäst för mitt barn!
  • mammis12

så här står det i tranport styrelsen

Liten kropp kräver extra stöd

Barnets huvud är stort och tungt i förhållande till kroppen, och nacken är bräcklig. När en bil krockar kastas barnets huvud framåt och bakåt med våldsam kraft. För att barnet ska kunna klara en sådan påfrestning behövs extra skydd i bilen.   Alla barn som är kortare än 135 centimeter ska använda en särskild skyddsanordning i bilen, det vill säga babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. (Det anger regler som började gälla 1 januari 2007.) Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde tills de är 10–12 år.

Bakåtvänt är bäst

Till cirka fyra års ålder färdas barnet säkrast bakåtvänt. En bakåtvänd stol tar emot de våldsamma krafterna och skyddar barnets känsliga huvud och hals. Små barn som åker i framåtvända barnstolar löper fem gånger högre risk att dödas eller skadas svårt, jämfört med barn i bakåtvända bilbarnstolar. Därför ska du inte vända ditt barn för tidigt. Rekommendationen är att barn sitter bakåtvända så länge som möjligt, normalt tills de är ungefär fyra år.

Svar på tråden Behöver tips och råd!